Hur mycket töjer sig ett skinnställ?

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Nää fan mitt ställ har knappt töjt sig alls på 2 år ...Eller har jag ökat själv under den tiden.... hmm

Skulle jag köpa idag så skulle det bli ett som sitter så det går att stänga med ryggskyddet i utan att ögongloberna poppar ut .

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Nää fan mitt ställ har knappt töjt sig alls på 2 år ...Eller har jag ökat själv under den tiden.... hmm

Skulle jag köpa idag så skulle det bli ett som sitter så det går att stänga med ryggskyddet i utan att ögongloberna poppar ut .

Rätta mig om jag har fel nu, men jag har förstått att så länge ögongloberna inte poppar ut så skall skinnstället sitta så tight som möjligt när det är nytt. Dessutom har jag rekommenderats att provsitta på hojen med stället på innan köp eftersom de är sydda för sittande ställning och inte för att barhänga vid korvmojen. :7peta

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Köp ett som sitter bra från början. Inget av mina två skinnställ har töjt sig eller så har jag blivit fetare i samma takt. Även om det nu skulle töja sig så blir alla fetare med åren. Det spelar ingen roll att det var sista exemplaret, du kommer ändå åldras och bli fet.:7peta:zpy

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Nu hade jag ioförsig t-tröja på mig, kan de påverka så himla mycket? Problemet var runt axlarna, bredare än de flesta med min längd och vikt, (Muskler) :hihi

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Rätta mig om jag har fel nu, men jag har förstått att så länge ögongloberna inte poppar ut så skall skinnstället sitta så tight som möjligt när det är nytt. Dessutom har jag rekommenderats att provsitta på hojen med stället på innan köp eftersom de är sydda för sittande ställning och inte för att barhänga vid korvmojen. :7peta

Jovisst är de sydda för att du skall kunna sitta på din bönematta :D

Men som sagt av endel här och så tycker jag likaså att det skall kännas bra från början annars blir det bara jobbigt och du kommer att dra för att använda stället och antagligen börja kolla efter nått annat efter en tid ...

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Sorry för dumpningen men:

Jag kollade på ett beg-ställ idag, skitsnyggt verkligen.. Men fan vad de satt åt, jag fick knappt på mig det. Nu är det begagnat, påverkar det mycket? Jag hade inte ens ryggskydd när jag provade det. Lönt att ens fundera på det?
Har ju töjt sig efter tidigare ägare som kanske hade lite annan form. :rolleyes: Klart det rättar till sig lite efter dig, men inte alls som när det var nytt. Ryggskydd brukar inte påverka så mycket som man tror, åtminstone helställ är sydda med hänsyn till det. Jämför storlek du normalt har på exvis jacka, bör vara samma. XL (54) på vanlig jacka = 54 på skinnställ, kanske 52 om det är nytt.

kille69a

Fånga dagen!
Gick med
5 Dec 2007
Hoj
-99 suzuki GSXR750
Köpte mitt 2- delade skinnställ hos en "skojar" handlare i Uppsala, där byxorna var large (storlekslappen satt kvar), men jackan var Medium (men det visste jag inte då eftersom den lappen var bortklippt)..!!
Säljaren bedyrade att den kommer att tänja ut sig och sitta perfekt...då jag stod där i butiken och försökte andas med det nya fina stället på mig.
Efter 2 år och många turer i regn och solsken passade fortfarande inte skiten

Det var då jag var in till en skräddare (ville se om det gick att få skiten att passa) som talade om att den jackan aldrig någonsin kommer att passa mig hur mycket jag än vill....jag hade helt enkelt bliivit blåst :D :D

Obs! detta var mitt första skinnställ och jag hade inga erfarenheter alls hur det ska sitta för att vara bra.

Lite ledsen i ögat blir man ju en sådan gång..! :/:arsele

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Har ju töjt sig efter tidigare ägare som kanske hade lite annan form. :rolleyes: Klart det rättar till sig lite efter dig, men inte alls som när det var nytt. Ryggskydd brukar inte påverka så mycket som man tror, åtminstone helställ är sydda med hänsyn till det. Jämför storlek du normalt har på exvis jacka, bör vara samma. XL (54) på vanlig jacka = 54 på skinnställ, kanske 52 om det är nytt.

Nu när de väl satt på var längden perfekt. De satt som gjutet! Men problemet var bara att få de över axlarna. Nu hade jag ju t-tröja på mig vilket säkert gör ett par millimeter.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nu när de väl satt på var längden perfekt. De satt som gjutet! Men problemet var bara att få de över axlarna. Nu hade jag ju t-tröja på mig vilket säkert gör ett par millimeter.
När jag köper helställ brukar jag inte få dem på mig själv första tiden. Nuvarande ställ har jag haft 2 år och det är fortfarande ett bekymmer att klä på sig, få det över axlarna även om jag inte längre behöver påklädare som jag gjorde de första veckorna. Passar perfekt när jag väl fått på det, förutom att jag inte kan stå bekvämt upprätt utan att dra ner dragkedjan en bit. :hihi

Har alltid tunt underställ, fodret i stället fastnar inte lika mycket i det som i mitt eget ljusa skinn så det gör på/av mycket lättare...

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97
När jag köper helställ brukar jag inte få dem på mig själv första tiden. Nuvarande ställ har jag haft 2 år och det är fortfarande ett bekymmer att klä på sig, få det över axlarna även om jag inte längre behöver påklädare som jag gjorde de första veckorna. Passar perfekt när jag väl fått på det, förutom att jag inte kan stå bekvämt upprätt utan att dra ner dragkedjan en bit. :hihi

Har alltid tunt underställ, fodret i stället fastnar inte lika mycket i det som i mitt eget ljusa skinn så det gör på/av mycket lättare...

Ja så upplevde jag det också när jag provade det. Men som sagt, med t-tröja och utan ryggskydd. Men de lutar åt ett köp ändå, tröjan kan man ju byta ut mot de du sa, underställ som är tunt som bara den.

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Köpte stället till slut!! Sitter bra som tusan!
Utan t-tröja var jag i stället på 2 minuter, och då med ryggskydd! :)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring