Hej, har laborerat mycket med drevning på min WR250SM och mina Africa twin´s.
Enkelt räknat så är -1 fram = +3bak och tvärt om.
Det jag har kommit fram till är följande:
Om du har en sporthoj med stum dämpning och kort fjädringsväg är det hugget som stucket att välja att gå ner fram eller upp bak, samma resultat med plusset att man oftast slipper ändra längd på kedjan om man väljer att byta framdrevet.
Om det där emot gäller en hoj med lång fjädringsväg och lite mjukare dämpning så finns det stor anledning att ändra bakdrevet istället om du vill dreva "ner" = mer drag.
Om du tänker dig vinkeln på svingen, om den är någorlunda konstant och rak som på en sporthoj så påverkas inte "släpet" av kedjan med kedjeguiden som skyddar svingen. MEN! om du har fjädring lite mer likt en offrode hoj så har svingen ett större spel och hamnar ofta i vinklar där du får ett större "släp" d.v.s. anläggning av kedja mot guide/svingen. När jag gick ner fram tog det inte många veckor för kedjan att börja äta sig igenom guiden, missar man det börjar den slipa upp svingen!
Om du där emot går upp bak så kommer det att "lyfta" kedjan ett antal mm längre upp ifrån svingen än orginal= inget ökat släp.
Om du ska ut och toura nått på moppen så skulle jag däremot reckomendera tvärt om att om det får plats gå upp 1 kugg fram istället för ner 3 back av samma anledning.
Jag har på wr250 motarden bytt från orginal: 13/42 till 12/54
mer parkeringsplatts lek än vägmaskin nu dock.
Africa twin har jag drevat "upp" p.g.a. pendlar motorväg varje dag, orginal 16/45 har nu 17/42 tycker faktiskt den går bättre såhär då man kan ligga kvar på 3/4;an längre vilket gör att det faktiskt går fortare på kurvvägar med färre växlingar med det kan vara specifikt för just affens annars väldigt tätstegade låda.
Ett varningens ord om att dreva ner och kedjespänning.
På en av mina gammla Africa twin gick jag ner 1 kugg fram och compenserade inte det ökade släpet / anläggningen med att köra mindre spänning på kedjan. Det blev dyrt och tog en hel vinter att fixa =( drevet till drivaxeln/drevaxeln sprängdes av det ökade trycket när kedjan bändes mot svingen och inte hade nog med "slack". Fick plocka ur och klyva motorn då det satt pressat från insidan
Är väldigt vaksam på hur kedjan spänner och rör sig sedan dess.
Lycka till.