Hur mycket tjänar artister?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Jag och en kompis sitter och dricker sprit och diskuterar massa olika saker och då kommer vi in på det här med mest inspelade pengar per låt och artist osv.

Jag hade en sida i favoriter tidigare där man kunde se hur mycket en specifik låt hade spelat in i pengar, likaså artister.
Jag påstår att Elvis har spelat in mest stålar på sin suspicious mind men jag vettefan :va

Så vart hittar man sån här info, det är ju viktigt som ni kanske förstår :fakta

Min topp 3-lista är åtminstone Elvis, U2 och Madonna.

Det beror på om du räknar med stålarna dom får när någon köper en ny hårddisk eller ett USB minne....

Fy fan...

Det beror på om du räknar med stålarna dom får när någon köper en ny hårddisk eller ett USB minne....

Eller spelas på radio. Vart lite förvånad att Roxette ligger så jefla högt med sin hit över mest spelade radiolåtarna någonsin.

http://www.bmi.com/news/entry/534322

One million performances is the equivalent of approximately 50,000 broadcast hours, or more than 5.7 years of continuous airplay!

Nästan 23år non-stop med It must have been love, inte konstigt att folk tar livet av sig..

Last edited:
om du menar bara på just "skivan" så gissar jag på att MJ´s Thriller skrapar banan med allt och alla :D Då den har sålt i upp till 110 miljoner skivor med Back in Black av AC/DC på andra plats med 50 miljoner

http://thewondrous.com/top-10-highest-paid-musicians-of-2010/ Kan nog stämma

Vi diskuterade skivor också men där var vi ganska överens om MJ då det har snackats mycket om honom efter att han gjorde en Lars*.

*Ställde in skorna, hängde av sig rocken, Tog ner skylten, Tog in årorna, Sminkade en biskop osv.

Jag skulle precis nämna Roxette också, hade hört att de hade en av de mest spelade låtarna på radion. Skivmässigt blir nog inte artister rika längre, det är alla shower (om man är bra på att ta betalt eller tillhör den högre klassen) och merchandise runtomkring som ger pengar. Varit på några konserter i januari och ett band från USA spelade på trädgården i Göteborg. Läste en intervju med dem och då förstod man att trots biljettpris på 350kr och ganska fullt på stället, så går artisterna runt precis. Allt man egentligen gick plus på var att sälja t-shirts...

Så: jobba som satan med att toura runt i världen för att kunna tjäna lite extra på tshirts, eller gör en "one hit wonder" och casha in stim-spengar :hihi

Jag skulle precis nämna Roxette också, hade hört att de hade en av de mest spelade låtarna på radion. Skivmässigt blir nog inte artister rika längre, det är alla shower (om man är bra på att ta betalt eller tillhör den högre klassen) och merchandise runtomkring som ger pengar. Varit på några konserter i januari och ett band från USA spelade på trädgården i Göteborg. Läste en intervju med dem och då förstod man att trots biljettpris på 350kr och ganska fullt på stället, så går artisterna runt precis. Allt man egentligen gick plus på var att sälja t-shirts...

Så: jobba som satan med att toura runt i världen för att kunna tjäna lite extra på tshirts, eller gör en "one hit wonder" och casha in stim-spengar :hihi

Njae, du får ju tänka på att det finns en helt annan värld där ute med musikstilar där lyssnarna faktiskt inte alltid är överens med datorer och mer än gärna betalar för skivorna.
Det är därför country-sångarna i Usa tjänar sjukt med pengar även om de säkerligen har märkt en nedåtgående trend de med.
Sveriges svar på detta är dansband.

För övrigt, hur sjukt är det inte att det finns så mycket dansband!? Och att de gör en tv-serie om det? Det är skrämmande hur många människor i Sverige som ju faktiskt måste lyssna på det med tanke på att det finns underlag för det :(

Tror nog många fortfarande tjänar bra pengar på sina skivor.

Kanye Wests nya album sålde iaf runt 400 000 exemplar första veckan.

Läste att Lil Waynes nya Tha Carter 4 ska försöka slå rekord genom att sälja en miljard exemplar första veckan. Dock är det inte så troligt, men ett par miljoner ex är nog inte omöjligt.

Jag tror jag skall gör en hit så att jag kan dra mig tillbaka sen.
Nån som är haj på gura och har lite tid över att lära mig?

Vi diskuterade skivor också men där var vi ganska överens om MJ då det har snackats mycket om honom efter att han gjorde en Lars*.

*Ställde in skorna, hängde av sig rocken, Tog ner skylten, Tog in årorna, Sminkade en biskop osv.

MJ´s Thriller är ju världens mest sålda album och det var det även innan han lämnade in handduken.

Någon som tjänat mycket pengar (ligger högt på listan alltså) är Garth Brooks.

Tror nog många fortfarande tjänar bra pengar på sina skivor.

Kanye Wests nya album sålde iaf runt 400 000 exemplar första veckan.

Läste att Lil Waynes nya Tha Carter 4 ska försöka slå rekord genom att sälja en miljard exemplar första veckan. Dock är det inte så troligt, men ett par miljoner ex är nog inte omöjligt.

Joorååsattheeee... :död

Njae, du får ju tänka på att det finns en helt annan värld där ute med musikstilar där lyssnarna faktiskt inte alltid är överens med datorer och mer än gärna betalar för skivorna.
Det är därför country-sångarna i Usa tjänar sjukt med pengar även om de säkerligen har märkt en nedåtgående trend de med.

För övrigt, hur sjukt är det inte att det finns så mycket dansband!? Och att de gör en tv-serie om det? Det är skrämmande hur många människor i Sverige som ju faktiskt måste lyssna på det med tanke på att det finns underlag för det :(

Du har nog rätt i att just vissa musikstilar kan tjäna pengar på pengar på just själva cd-skivan. Jag menar att många band, oavsett nedladdning eller att folk faktiskt köper deras skiva, inte får så stor andel av vinsten. Produktionskostnader mm påverkar, men desto fler skivor man säljer så vid en viss mängd blir man såklart rik som du säger.

En annan rolig grej som jag hört är att spotify ger väääldigt lite pengar. Läste om att Magnus Uggla har typ tjänat 90kr på att ha sina skivor där och då tror jag ända att hans hits går av några gånger varje helg på förfesterna runtom i Sverige. Vet dock inte om han fortfarande har sina skivor där, använder inte spotify...

Genomsnittsartisten tjänar nog inga fantastisummor även om de säljer hyfsat. Det är skivbolagen som cashar in, och som av en händelse är det just dom som driver kampen mot piratkopieringen hårdast.

Deras dagar är garanterat räknade.

skulle väl påstå att några som hovar in major bucks är väl producenterna som sitter i sina källare och snickrar ihop hits ?

Minns väl när jag bodde granne med martin sandberg aka Max Martin på kungsholmen hur antalet bilar bara ökade i hans garage i början av 2000 talet..
sist jag kollade kunde han och många med han ta mellan 15.000 och 80.000 US för en skriven och producerad låt.

kanske är småpotatis i jämförelse med toppsäljande artister men med tanke på hur många låtar han haft på billboard listan under bara förra året så..

Kolla några spansktalande smörsångare.
Får en att inse vilket världsspråk det är.

Jag har stor respekt för dansband.
Riktiga yrkesmän.
Förstår även att det är stor efterfrågan.
Men att folk köper skivorna?
Hela konceptet går ut på att dansa till levande orkester.

Dessutom så är det ytterst få som tjänar några nämnvärda stålars.
Ungefär lika säker karriär som att spela fotboll.

Jag har sett nån lista på vilka artister som gjort mest pengar för några år sen. Jag vet att Moby var med där. Antingen högst upp eller bland de som tjänat mest. Fasen, vilka var det mer. Det var nåt mjukrockband också, förmodligen U2. Synd att sånt där menlöst skit ska vara det som säljer bäst.

Fast nu hjälpte jag inte dig så mycket egentligen Anders. Inser det i efterhand.. :D:rolleyes:

En annan rolig grej som jag hört är att spotify ger väääldigt lite pengar. Läste om att Magnus Uggla har typ tjänat 90kr på att ha sina skivor där och då tror jag ända att hans hits går av några gånger varje helg på förfesterna runtom i Sverige. Vet dock inte om han fortfarande har sina skivor där, använder inte spotify...

Spotify är ju bara ett jävla pajasprogram som inte ger artisten ett jävla skit. En finare mjukvara istället för att lyssna på gratismusik via skitsiudor som myspace och liknande.
Jag förstår Metallica som inte tillåter Spotify att lira deras egna musik, de får ju inget betalt.

Fast nu hjälpte jag inte dig så mycket egentligen Anders. Inser det i efterhand.. :D:rolleyes:

Haha, ingen har tillfört tråden något hittills så du behöver inte känna dig ensam :D

Som sagt så var det specifika låtar jag var ute efter och du är nog närmare än vad du tror då U2 låg högt upp på den listan. Ok då, vilken artist som har dragit in mest stålar också då men det står antagligen bara mellan MJ och Elvis så det är ju inte så dramatiskt.

Att MJ har sålt mest skivor eller så kvittar, det är ju pengar per låt jag är ute efter :fakta

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...