Hur mycket tjänar en logistiker?

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Jag har ev. ett nytt jobb som logistiker på G, men är lite osäker på en sak...

Hur pass mycket tjänar man som logistiker egentligen? Vill inte veta saker som 'kände en mans morbror som hade en kompis som var logistiker och han tror jag tjänade si och så mycket 1978' utan verkliga siffror från nutiden så jag kan få ett hum om hur pass mycket jag vågar begära vid en löneförhandling.

Kom igen nu alla som har detta yrke, hjälp mig! =D

***Om ni inte vill skriva exakt så är det ok. Skicka PM eller ge någon sorts medelsiffra. All hjälp är välkommen!***

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Vad är en logistiker? Lagerarbetare? Truckförare? Åkare? Orderhandläggare?

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
Vad är en logistiker? Lagerarbetare? Truckförare? Åkare? Orderhandläggare?

En logistiker är i detta fall personen som samordnar företagets utleveranser efter kundernas tidsscheman och sköter kontakten mellan företaget och åkerierna samt fakturerar kunderna.

Wagge : tack för länken! =D *EDIT* : ehm... kalla min dator för dumburk, men det går ju inte att få tag på någon statistik där... vad man än skriver i sökrutan så kommer man bara tillbaka till samma sida ***

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
En logistiker är i detta fall personen som samordnar företagets utleveranser efter kundernas tidsscheman och sköter kontakten mellan företaget och åkerierna.

Som vanligt beror det helt på företagets storlek, vart det ligger och exakt vad som ingår i arbetsbeskrivningen. Om detta är en chefstjänst med ansvar för lagerpersonal så skulle lönen kunna ha legat runt 30k, i Uppsala i början av 2000-talet. Idag, ingen aning.

Hur fan ska man göra för att tjäna grymt bra?

Flytta utomlands! :fakta

Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
En logistiker är i detta fall personen som samordnar företagets utleveranser efter kundernas tidsscheman och sköter kontakten mellan företaget och åkerierna.

Wagge : tack för länken! =D *EDIT* : ehm... kalla min dator för dumburk, men det går ju inte att få tag på någon statistik där... vad man än skriver i sökrutan så kommer man bara tillbaka till samma sida ***
Efter snart 12 år inom området logistik kan jag konstatera att titeln "Logistiker" är otroligt bred. En logistiker kan vara Logistikchef, Lagerchef, Logistik-konsult och det du beskriver ovan.
Skulle dock vilja jämnställa din beskrivning med "Speditör", "Leveransansvarig" eller likande.

Från SCB när man söker på Speditör:
"[342] Agenter, förmedlare m.fl.
Upprättar kontakter mellan köpare och säljare; förmedlar köp och försäljning av varupartier; planerar och organiserar transporter; beräknar tull- och införselavgifter, skatter m.m.; förmedlar lediga platser och arbetssökande; ger yrkesvägledning; förmedla"

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
På en "vanlig" speditionsfirma modell dhl, hamburg süd, acl, etc med en civilekonom med inriktning logistik utan erfarenhet, ca 16 - 19k. Sedan med erfarenhet så kan det ju bli vad som helst. Allra helst om du tar med dig viktiga kunder in i det nya företaget.

dardevil

Up the irons!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
Maico 490 Super Edition
I själva verket så kan du sitta på en tvåmanna företag och paketera och kontrollera leveransen,fakturer,tull osv.Så din titel säger ingenting och lönen är givetvis
det dom är tvugna att betala enligt facket och inget mer.
Så räkna inte med några stora summor att glänsa med.

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
En logistiker är i detta fall personen som samordnar företagets utleveranser efter kundernas tidsscheman och sköter kontakten mellan företaget och åkerierna samt fakturerar kunderna.

Skulle nog gissa på 18-19k.

Min fd chef kallade oss logistiker, då ingick operativt inköp, materialplanering, tillverkningsplanering, säkerhetslagerberäkningar, prognosuppdateringar samt diverse leverantörsbesök. Lön för detta låg runt 21-22k. Om det är marknadslönen är ju svårt att avgöra, det var iallafall vad tjänsten var värderad till på den firman.

Logistiker har blivit nått modeord för en jäkla massa tjänster, brevbäraren är ju fan också logistiker numera.

Håller med om att din tjänst mer liknar en speditörs.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
Efter att ha läst era svar och tagit reda på mer så omformulerar jag min fråga.

Hur mycket kan man begära om man skall vara ansvarig för leveranser, fakturera kunder och planera 50% av ett ganska stort (ca 150 anställda) företags produktion?

Vet att jag är förbannat luddig, men jag tycker 16-19k låter lågt med tanke på att jag nu som 'vanlig arbetare' tjänar 19.5k +ob.

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04

Hur mycket kan man begära om man skall vara ansvarig för leveranser, fakturera kunder och planera 50% av ett ganska stort (ca 150 anställda) företags produktion?

Vet att jag är förbannat luddig, men jag tycker 16-19k låter lågt med tanke på att jag nu som 'vanlig arbetare' tjänar 19.5k +ob.

Antar att det är en tjänst på ditt nuvarande jobb som du är sugen på. Antar att det finns någon som har eller åtminsone haft dom arbetsuppgifterna före dig, då borde du ju veta vad den personen heter. Kolla sen i taxeringskalendern vad han/hon tjänade förra året.

Om ovan stämmer för så vete fanken om inte taxeringskalendern finns att låna på biblioteket, har för mig de iallafall.

Last edited:

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Hoj
CBR1000RR Repsol
Antar att det är en tjänst på ditt nuvarande jobb som du är sugen på. Antar att det finns någon som har eller åtminsone haft dom arbetsuppgifterna före dig, då borde du ju veta vad den personen heter. Kolla sen i taxeringskalendern vad han/hon tjänade förra året.

Om ovan stämmer för så vete fanken om inte taxeringskalendern finns att låna på biblioteket, har för mig de iallafall.

Det är bara att knata in på skattekontoret så fixar de fram uppgifterna. Listan hos SCB får man nog ta med en nypa salt. Beskrivningen på mitt jobb är klockren men det diffar ändå ca 7k för mig som är "lärling"..

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR

Som produktionansvarig borde lönen ligga högre än för en vanlig "logistiker". Oavsett vad man tycker om olika positioners inverkan på ett företags resultat så är det den delen av arnetsbeskrivningen som du bör peka på för att få upp lönen.

Sen är det som vanligt alltid svårt att förhandla sig till en hög lön när man redan arbetar inom företaget. Oftast lättare att komma utifrån.

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Allt beroende på omständigheterna, men en normal lön borde ligga mellan 20 och 30. Självklart beror det framför allt på din förkunskaper och hur väl du kan sälja in dig själv.

Föreslå 25 om det känns ok för dig

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...