Hur mycket varvar ni?? =)

gullepojken

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Tänkte bara höra lite grann.. Hur mycket varvar ni ur varje växel om ni kör hyffsat hårt? Törs man tex på en R1 varva ur fullt på varje växel utan att han går upp på slangen hela tiden?

Är väldigt ny på det här me sporthoj osv..

/A
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
2818269 Tänkte bara höra lite grann.. Hur mycket varvar ni ur varje växel om ni kör hyffsat hårt? Törs man tex på en R1 varva ur fullt på varje växel utan att han går upp på slangen hela tiden?

Är väldigt ny på det här me sporthoj osv..

/A
Din hoj går utan problem att dra ut på alla växlar, den lyftar lite på 1:an men ligg ner över tanken så är det ingen fara!
 

Dr J

hej
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Svedala
Hoj
Inte japanskt
Tänkte bara höra lite grann.. Hur mycket varvar ni ur varje växel om ni kör hyffsat hårt? Törs man tex på en R1 varva ur fullt på varje växel utan att han går upp på slangen hela tiden?

Är väldigt ny på det här me sporthoj osv..

/A

Medveten om risken att svara på ett ev flameb....

:) Att dra ur en R1 på alla växlar är inget problem. Frågan är hur snabbt man gör det. Problemet(om man nu tycker det är det...) blir om man vrider på rullen för snabbt. Då lär du få se på wheelie både på 1:an och 2:an...och 3:an.. Om bakdäcket har fäste nog vill säga...Än så länge är det ju inte helt varmt i asfalten.

Om du är så ny som du säger, ta det dj-vligt lugnt i början. :tummenupp

/Dr J
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Medveten om risken att svara på ett ev flameb....

:) Att dra ur en R1 på alla växlar är inget problem. Frågan är hur snabbt man gör det. Problemet(om man nu tycker det är det...) blir om man vrider på rullen för snabbt. Då lär du få se på wheelie både på 1:an och 2:an...och 3:an.. Om bakdäcket har fäste nog vill säga...Än så länge är det ju inte helt varmt i asfalten.

Om du är så ny som du säger, ta det dj-vligt lugnt i början. :tummenupp

/Dr J

R1.an lyfter inte på tvåan på gas.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Tänkte bara höra lite grann.. Hur mycket varvar ni ur varje växel om ni kör hyffsat hårt? Törs man tex på en R1 varva ur fullt på varje växel utan att han går upp på slangen hela tiden?

Är väldigt ny på det här me sporthoj osv..

/A

R1:an har en effektpuckel någonstans vid 7-8000 rpm. då skjuter det på lite extra. När detta känns ebba ut, då växlar du upp

men om du inte är van vid sporthoj, så kommer du garanterat växla tidigare än så. mitt tips är att ta det lugnt & lär dig känna hojen, ha inte för brottom i sommar.

// Henke
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Var det så festligt? En R1 -01 lyfter inte ofrivilligt på gas på tvåan om du sitter som du ska...

Jag lyckades nog aldrig få upp min på tvåan genom endast gaspådrag när jag ahde en -01. Även om jag ville få upp den på endast gas. Jag är kanske inte den bästa på att köra på bakhjulet. Även med min nya -06 så måste jag gunga upp den för att den ska lätta på framhjulet. Nu har jag inte fått möjligheten att testa så mycket men för att komma lite mer till topic:

1:ans växel finns det stor risk för bakhjulsåka om du bara gasar fullt. Men sen är det lugnt! :tummenupp
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Inte heller min standard effekts 01:a lyfter i 2:an på bara gas. Kanske går det med tom tank och en fet plånbok i bakfickan :D

/D.
 

Kaparn

Grävling på vridstark bagge!
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Kniven
Hoj
Spetta å en Honda CR 500
Sporthojar har kåpor som är gjorda för downforce-effekt. Därmed är det ytterst ovanligt att få oönskad wheelie på något annat än ettans växel.
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
2818439 Sporthojar har kåpor som är gjorda för downforce-effekt. Därmed är det ytterst ovanligt att få oönskad wheelie på något annat än ettans växel.
Hade en Gsxr 1000 som utan tvekan stack upp på bakan om man var lite vild på gasen på tvåan.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
För att klargöra det hela.

min gamla R1 -99:a reste sig på gas i 2:an om man vred rullen fullt runt 6-7000 rpm. dock så var min en fighter vilket kan förklara varför.
hade iofs 01:ans motor i också, inte för att jag tror det gör någon större skillnad
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
För att klargöra det hela.

min gamla R1 -99:a reste sig på gas i 2:an om man vred rullen fullt runt 6-7000 rpm. dock så var min en fighter vilket kan förklara varför.
hade iofs 01:ans motor i också, inte för att jag tror det gör någon större skillnad

Om den reste sig så satt du så på hojen att du lät den göra det.
Hade du flyttat vikten över framhjulet hade den kanske precis börjat lätta lite.
 

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Det som kan vara lite lömskt när man är ovan är när man kommer över ett krön på högre växel i ca 150-200km/h. Ligger du då på full spätta så sticker gärna framhjulet till väders...och kvickt!

Ta det lugnt innan du känner hojen!
 

gullepojken

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
En får tacka för alla bra svar, nu har man fått lite mer inblick i det hela..:tummenupp

Dela gärna med er med fler kommentarer och berättelser. Alltid kul och nyttigt att veta.. =)
 

equinoxlb

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Lund
Hoj
2008 ZX-10r
Tänkte bara höra lite grann.. Hur mycket varvar ni ur varje växel om ni kör hyffsat hårt? Törs man tex på en R1 varva ur fullt på varje växel utan att han går upp på slangen hela tiden?

Är väldigt ny på det här me sporthoj osv..

/A

Ta det lungt och känn dig för. Gasa inte för fullt direkt ut känn gradvis efter vad som händer i de övre regionerna. Det börjar skjuta på så in i h-e vid ett visst varvtal på full gas. Och se till att luta dig framåt...så går den inte upp nåt nämnvärt.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Det har självklart också att göra med hur man har justerat fjädringen fram/bak, min hoj i nuvarande skick med massa förspänning bak, och mycket dämpning i bägge ändarna är inte alls villig att hjula ens om man är ryckig på gasen.
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Min 00:a gick inte heller upp på två:an bara sådär. Kör lugnt är även mitt råd. TÄNK alltid på att kalla däck är hala däck. Det är så jävla lätt att dra på som fan när man ska hemifrån eller när man har stått vid kiosken ett tag. Och då bara spinner det. Sen om du lutar dig lite åt sidan och svänger så är det lätt att just det spinnet slutar i tragegi. + att 90% av alla asfaltsvägar kan klassar som grusväg i ca 2 månader till...

Ta det lugnt alla i sommar---
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top