Hur noga med moment vid åtdragning av bultar?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tror faktist största delen av de som drar sönder oljepluggen är de som saknar "känsla". Ovana mekar som är nojjiga att saker ska lossna eller folk med momentnyckel som ställer in den fel och drar utan att tänka:)
Eller så har de "känsla". Bara det att den känslan är baserad på när vanliga skruvar ska dras fast med en matchande mutter på andra sidan. Inte när man ska dra fast en fingängad oljeplugg i tunt gjutgods av aluminium.

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
Väcker liv i denna tråd igen då jag är en sån som också drar i princip allt med moment.

Jag har förstått att om man har gängpasta eller fett på gängorna så ska man dra med ett lägre moment? Finns det någon generell regel på hur mycket lösare det ska dras i procent eller en tabell man kan kika på kanske?

Har googlat som bara den utan resultat men troligtvis har jag väl använt fel sökord :)

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Alla ni momentnyckeltalibaner. Hur ser ni till att gängan är i perfekt skick annars blir momentet felaktigt.
Å andra sidan kan en perfekt gänga med friktonshämmare bli överdraget. Vi pratar ytterligheter för all del men det bästa verktyg är inte bra nog under fel förutsättningar...

Btw hur ofta kalibrerar ni nycklarna?

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Alla ni momentnyckeltalibaner. Hur ser ni till att gängan är i perfekt skick annars blir momentet felaktigt.
Å andra sidan kan en perfekt gänga med friktonshämmare bli överdraget. Vi pratar ytterligheter för all del men det bästa verktyg är inte bra nog under fel förutsättningar...

Btw hur ofta kalibrerar ni nycklarna?

Min kalibrerades senast 2011 så nästa år är det väl dags igen. Jag har hittils inte bytt några skruvar eller bultar så originalmomenten i handboken stämmer fint. Perfekt skick på gänga.......

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Min kalibrerades senast 2011 så nästa år är det väl dags igen. Jag har hittils inte bytt några skruvar eller bultar så originalmomenten i handboken stämmer fint. Perfekt skick på gänga.......

Grattis. Du är en av få. 10nm med icke perfekt gänga sitter dåligt på ett vibrerande fordon.
Eller det sitter rättade sagt. Sitter dåligt ibland med perfekt gänga. Personligen sätter jag låsning av olika slag med står det inget om i handboken :)

Var 3e år är magstarkt!

Nu har jag ingen koll på din handbok men jag kan hälsa från kollegor på utveckling på en svensk biltillverkare att deras egna moment stämmer inte beroende på gängans skick alternativt antifriktionsbehandling.

Last edited:

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Grattis. Du är en av få. 10nm med icke perfekt gänga sitter dåligt på ett vibrerande fordon.
Eller det sitter rättade sagt. Sitter dåligt ibland med perfekt gänga. Personligen sätter jag låsning av olika slag med står det inget om i handboken :)

Var 3e år är magstarkt!

Nu har jag ingen koll på din handbok men jag kan hälsa från kollegor på utveckling på en svensk biltillverkare att deras egna moment stämmer inte beroende på gängans skick alternativt antifriktionsbehandling.

Det är ju lite nojjit att köra moment på allt, men har man en så kan man lika gärna använda den tycker jag. Är 3 år för sällan tycker du? Jag är egentligen inte superpetig men jag har "dålig känn i armen" så jag tycker det är skönt att ha ett humm. Brukar inte heller pilla på känsligare bultar där man verkligen behöver moment (litar inte blint på den).

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Håller med, använd alltid moment nyckel, men minst lika viktigt är att använda den rätt! Alla skruvar är designade för att hålla rätt klamkraft där de sitter monterade och en liten avikelse åt fel håll får konsekvenser på konstruktionen. Antigen drar man sönder eller så sitter det löst. Visa bultförband är konstruerade för att man vet att personer inte gör rätt, men det ska vara säkert ändå.. tex fälgar till bilar.
Och hur ofta lossnar ett skruvförband eller går sönder? som är dragen utan momentnyckel,(Såklart kan det dras sönder både med och utan momentnyckel pga av bristande kompetens )men efter 40års mekande så kan jag säga nästan aldrig!

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Och hur ofta lossnar ett skruvförband eller går sönder? som är dragen utan momentnyckel,(Såklart kan det dras sönder både med och utan momentnyckel pga av bristande kompetens )men efter 40års mekande så kan jag säga nästan aldrig!
Aldrig???:va
Hur många trådar om sönderdragna oljetrågsskuvar finns det på SH?
Har läst i nåt moppeforum trådar om "dåliga gängor"/material? Vanligen skrivanna av små gossar med "momentet i fingrarna"?
Nog ser jag momentnyckeln som en god vän i arbetet..

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Aldrig???:va
Hur många trådar om sönderdragna oljetrågsskuvar finns det på SH?
Har läst i nåt moppeforum trådar om "dåliga gängor"/material? Vanligen skrivanna av små gossar med "momentet i fingrarna"?
Nog ser jag momentnyckeln som en god vän i arbetet..

Om du kan läsa så skriver jag att det dras sönder både med och utan momentnyckel pga att det saknas kompetens hur man drar ett skruvförband

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Håller med Max350 här, skruvar mycket både hemma och på jobbet, och har i princip aldrig varit med om att något gått sönder/släppt.
Just oljepluggar är ett undantag då oerfarna luras att tro att en stor skruvskalle innebär att den kan dras überhårt, men i övrigt så är det rätt stora toleranser på hur hårt man kan dra. Undantaget inne i en motor, då är rätt åtdragnignsmoment en förutsättning för att det ska fungera.

Men är man ovan och inte har riktigt koll på vad som är lagom hårt för respektive skruvstorlek/material, så är det klart rekommenderbart med en momentnyckel.

Och sen måste jag bara påpeka, alla skruvar dras med moment, men vissa mäter man momentet på...:D

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det skruv i aluminiumgängor så brukar det inte vara nån risk för att dra av skruven. :)
Det är aluminiumgängorna som försvinner. :va
Och så blir momentet 0 Nm :mad:
Tills man fixat nya gängor. :fakta
Vilket kan ta tid.
Tänk på att momenten är angivna för torra gängor.
Är skruv gänga oljigt som nära kedjan dra jag bara med 2/3 av angivet moment. :)
triumphtobbe har skrivit lite i den här tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?240651-Montering-av-slip-on-CBR1000RR(abs)
Jag kan bara minnas en tråd här på SH om konsekvensen av för löst dragen skruv (tappat oljepluggen) men det är vanligt med trådar om förstörda gängor i aluminium.
Så det vanligaste är tydligen att dra för hårt.
Och oljepluggen, borra hål i den och säkra med ståltråd.
Som jag och många andra.

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...