Hur offta defragmenterar ni

Douge

Bor på sporthoj.com
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
cross 125
Hur offta defragmenterar ni era datorer.
hur offta ska man göra det. vi gör det varena kväll innan vi släcker datorn jag har hört att datorn kan skadas om man defragmenterar offta hur är det med det :confused:

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati MS 1200 2013
Det behöver du inte göra så ofta. Bara onödigt.

Jag brukar göra det ca varannan månad. Speciellt om jag ska lägga in nåt större program eller spel, men inte annars.

Du hinner ändå inte röra till datorn så mycket att du behöver defragmentera varje dag. Om du nu inte flyttar om precis allt i datorn varje gång.....

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati MS 1200 2013
Jonne_boy skrev:
de.. def... Vasa du??

min dator e så extremt fullpackad.. så jag kan inte flytta på något =)

Hehe, bara å göra Format C: då?
eller köpa ny HDD.

Minns min första dator jag hade -93 25 MHz 386 med 40 Mb HDD.... Konstant platsbrist :skitdator

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
.::**::.
Douge skrev:
Hur offta defragmenterar ni era datorer.
hur offta ska man göra det. vi gör det varena kväll innan vi släcker datorn jag har hört att datorn kan skadas om man defragmenterar offta hur är det med det :confused:

Datorn skadas inte mer än normalt vilket är så gott som inget. Hårddisken därimot nöts ju varje gång du använder den och det göra du mycket under en defragmentation. Men livslängden är hyffsat lång på moderna hårddiskar...

Swedish Viper skrev:
Det behöver du inte göra så ofta. Bara onödigt.

Jag brukar göra det ca varannan månad. Speciellt om jag ska lägga in nåt större program eller spel, men inte annars.

Du hinner ändå inte röra till datorn så mycket att du behöver defragmentera varje dag. Om du nu inte flyttar om precis allt i datorn varje gång.....

Onödigt och onödigt...Ja det kan vara onödigt att defragga varje dag men om man gör det ofta så går det ju snabbare att göra det varje gång plus att man då oftast har en sorterad hårddisk och det är ju bra eftersom den data du vill komma åt på den går snabbare att komma åt då =)

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Själv tycker jag det är dags när jag kommer upp mot 10% fragmentation. Vilket för mig brukar ta två till tre månader. Varje kväll är onödigt ofta. Var annan till var tredje månad borde du klara dig bra med om du inte avinstallerar och installerar nya saker väldigt ofta.

Du hör själv om hårddisken får jobba mycket, vilket i allmänhet betyder framenterad data. Så jobbar den mycket och det börjar ta längre tid att ladda programmen osv så är det dags. Finns inget direkt gör-det-var-tredje-vecka tips. Defragmenterar du idag, och inte installerar något nytt och inte heller tar bort något under resten av ditt liv, så har ju liksom ingen fragmentering skett, och då är det heller inte nödvändigt att defragmentera på nytt :)

Last edited:

Mav

Fattigast...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZR 1000
ALDRIG!
Formaterar och fipplar istället.
Såhär ska det se ut! :rolleyes:
Defrag.jpg

Ichnoz

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SSB skrev:
Själv tycker jag det är dags när jag kommer upp mot 10% fragmentation. Vilket för mig brukar ta två till tre månader. Varje kväll är onödigt ofta. Var annan till var tredje månad borde du klara dig bra med om du inte avinstallerar och installerar nya saker väldigt ofta.

Du hör själv om hårddisken får jobba mycket, vilket i allmänhet betyder framenterad data. Så jobbar den mycket och det börjar ta längre tid att ladda programmen osv så är det dags. Finns inget direkt gör-det-var-tredje-vecka tips. Defragmenterar du idag, och inte installerar något nytt och inte heller tar bort något under resten av ditt liv, så har ju liksom ingen fragmentering skett, och då är det heller inte nödvändigt att defragmentera på nytt :)

Defragmentering sker även om du inte installerar/avinstallerar något. Varje gång du startar datorn och använder den så sker det.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
jag har kört min burk nu i över 4 månader utan att defragmentera och det ligger flertalet virus på den enligt flera prog :) brukar oftast inte hinna defragmentera mellan formateringarna dock.

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Hur gör man detta?

Hur gör man detta och vad är det bra för? hur lång tid tar det? jag har installerat och avinstallerat plera prog....
Jag har win xp...

tack

Ichnoz

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Re: Hur gör man detta?

Monster skrev:
Hur gör man detta och vad är det bra för? hur lång tid tar det? jag har installerat och avinstallerat plera prog....
Jag har win xp...

tack

Monster skrev:
Hur gör man detta...?

Man går in i start --> program --> tillbehör --> systemverktyg
( osäker på om det står systemverktyg i xp)

Monster skrev:
...vad är det bra för?

Man kan säga så här...
Din hårddisk är ett stort bibliotek och då hämtar lånaren böcker, dvs du som använder data, men sen när du ska lämna tillbaka boken så är du lite slarvig och lämnar den bara på första bästa ställe. Då får den bibliotekarien som jobbar där ställa i ordning dem igen, dvs som att defragmentera.

Monster skrev:
Hur lång tid tar det?

Det tar olika lång tid beroende på fragmentering, hårddisk storlek, hur snabb hårddisken är osv...

Hoppas du förstod annars får du säga till!

zOOge

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bara trampcykel än...
Installera Diskkeeper, så ligger den i bakgrunden och defraggar vid behov och när datorn inte gör något annat.
Den är dessutom myyyyycket snabbare o bättre än Microsofts defragmenterare.
Gå in på dc-hubben o sök på diskkeeper bara.

// Fredrik

RGV_250

Race-pengarna är slut...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RGV250 -97, T595 -98
Det beror väl på vilket filsystem man använder. Har man NTFS så behöver man inte defragmentera alls... enligt mig då förståss :rolleyes:

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC