Hur ofta blir hojen "skev"

Bengtsten

Bannad
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Ingenstans
Hoj
Ingen^^
Jag funderar starkt på att börja köra roadracing. Och när jag får en ny idé så brukar jag inte kunna hindra mig själv från att fullfölja den, trots att jag inser att det kommer bli dyrt och tidskrävande. Första problemet jag stötte på var det där med sladd, jag hatar när tvåhjulingar sladdar. Nu är det problemet löst eftersom man inte behöver sladda i roadracing. Nästa problem var att skydda mitt långa hår vid kraschar. Det löste sig eftersom jag kom på att man kan sätta upp håret till en liten "bulle" så att det inte hänger löst. Nu är problemet att jag kom på att om man kraschar så kan hojen bli skev. Och det kostar ju endel att fixa ny styrkronsa och rikta cykeln vid varje krasch. Kostnader för att dessutom köpa nya kåpor och delvis ny skyddsutrustning (typ om man slår i huvudet så hårt att man behöver ny hjälm) tillsammans med att rikta hojen lär ju svida i fickan. Så då undrar jag, blir hojen ofta skev när man "lägger sig"? eller klarar man sig oftast undan med att bara behöva byta kåpor + andra småsaker vid krasch?
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Är det väldigt många som har fått solsting idag eller är det tråkigt att ha semester eller är det tråkigt att sitta på jobbet? :confused:
 

Bengtsten

Bannad
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Ingenstans
Hoj
Ingen^^
Kan du då räkna ut när jag vinner nästa gång så lovar jag att svara på hur din hoj kommer vara eller icke vara skev i ramen om du klotar.

Jag har inte bett någon räkna ut om min hoj (som jag inte ens har^^) kommer bli skev. Utan hur ofta en motorcykel blir skev.

Han här kan räkna ut när du kommer vinna på lotto nästa gång http://sv.wikipedia.org/wiki/Tore_Kullgren
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Dom säger att det är 80% förare och 20 % maskin som avgör på banan. Dvs: Om du vurpar 1 gång av 5 så är det 20 % krashrisk. Om du sedan gör hojen skev var 10.e gång av detta så är det 10% risk per vurpa.
Om man antar att du kör bana 10 gånger på en sommar så innebär detta följande: 20 % = 2 ggr av 10 som det är maskinens tur. 20 % av dessa 2 gånger är 0,4 gånger. 10 % av dessa 20 % är då: 0,04 gånger

Använder du skojjarmatte så är chansen försvinnande liten, förmodligen större att hårnätet går sönder och håret fastnar i luftburken och motorn skär.

Solsting: Check
Tråkigt: Check
Lite chans: Check
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är sällan det blir några allvarliga skador på hojarna men visst händer det. Vad man än kraschar sönder så blir det dyrt men är ramen sned så köper man en ny; materialet försvagas om man skulle på att rikta den så det blir rent livsfarligt att köra.

Det finns de som kraschar två gånger i veckan utan att det händer nåt och det finns de som trashar ramen på första försöket. Generellt sett skulle jag dock säga att hojarna tål mer än man tror.
 

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R6 ratrace edition
Ska en hel del till innan ramen blir sned. De är inget du behöver va så rädd för. Kör hårt.
 

Bengtsten

Bannad
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Ingenstans
Hoj
Ingen^^
Det är sällan det blir några allvarliga skador på hojarna men visst händer det. Vad man än kraschar sönder så blir det dyrt men är ramen sned så köper man en ny; materialet försvagas om man skulle på att rikta den så det blir rent livsfarligt att köra.

Det finns de som kraschar två gånger i veckan utan att det händer nåt och det finns de som trashar ramen på första försöket. Generellt sett skulle jag dock säga att hojarna tål mer än man tror.

Tack för ett seriöst inlägg!:yoparty

Ska en hel del till innan ramen blir sned. De är inget du behöver va så rädd för. Kör hårt.

Ännu ett seriöst inlägg, gött:yoparty
 
Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Mjaaaa.. Min brukar bli skev ungefär en gång i veckan. Ibland två. Och de veckor jag faktiskt kör med den slår den knut på sig själv.. Blir så jävla förbannad varje gång :huvet

Nu är problemet att jag kom på att om man kraschar så kan hojen bli skev. Och det kostar ju endel att fixa ny styrkronsa och rikta cykeln vid varje krasch.

Om du nu planerar att krascha så förbaskat ofta, vad får dig vara så säker på att du överlever varje krasch? :confused:

förmodligen större att hårnätet går sönder och håret fastnar i luftburken och motorn skär.

Hahahaha :)
 
Last edited:

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Förstår hur du tänker. Jag har vurpat en gång, cykeln gjorde massa volter o studsa runt...

Bakramen blev lite vind, men det är ju mjuk aluminium som gick att bocka tillbaks med spett o svett (köpte en ny innan ja provat bocka, ca 1000 spänn). En buckla i tanken, handtagen av (300).

Annars var det bara plast som blev trasor av, gick att plasta, ser ut som fan men det funkar. Nytt begagnat kåpset ca 3000 till min, om man vill va fin.. Kosta inte många kronor o få den upp and running igen... Bucklan i tanken syns inte då det är plast över riktiga tanken.

Jag var glatt överraskad...

Låt det inte hindra dig, kul som fan o köra på bana.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top