Haha.. jag undrar hur många som har skrivit i tråden som faktiskt har licens, tränar för tävling och har klotat på bana med giltig banlicens..
Jag säger som gustav (imaster), det är en relevant fråga. Sluta spamma.
Jag skulle vilja påstå att det är ovanligt att ramen blir skev. Jag har själv klotat 5 gånger tror jag. Den värsta gjorde jag med sambons hoj. Hojen fastnade i gräset och slog volter. Kåporna blev smul, bakramen sned (helt ok att böja tillbaka tillskillnad från ram), kåpstag, fotpinnar, styrpinnar, bromsgrepp och lite småkrafs. Ingen sned ram.
Det som brukar gå vid vurpa är:
Fotpinnar
Broms/kopplingsgrepp
Styrpinnar
Kåpstag brukar bli snett, kan gå att böja tillbaka
Kåpor, går nästan alltid att plasta/silvertejpa
Kåpglas
Krashpuckar
Det som är dyrt som kan gå sönder är:
Hjälm
Instrumentering (om hojen tumlar runt)
Fälg
Ljuddämpare (beroende på kvalisort förståss)
Tank (inte vanligt att den blir obrukbar)
Jag skulle gissa att en medelvurpa för min del har gått under 2000kr.
När jag vurpade i helgen på wet race var det bara en liten kåpa som gick sönder, och axeln..
Avstå inte roadracing för att du är rädd för att det är dyrt att vurpa. Du bestämmer själv hur mycket du vill pressa. De som klotar kör i 9 fall av 10 över sin förmåga, det sista är när någon annan kör över sin förmåga och drar med dig i fallet..