För gatbruk skulle jag säga 1 gång per år, .
Är det verkligen någon vits med att rekommendera något som ingen gör?
Jag skulle omyndigförklara den som byter olja i gaffeln varje vinter, om jag hade den möjligheten.
Oljan blir grå/svart och vattnig om man inte byter i tid, i värsta fall slutar gaffeln att fungera, det gjorde den för mig iaf på racehojen.För gatbruk skulle jag säga 1 gång per år, för racing var 15 timme.
Varför skulle man låta bli? Har du sett hur olja som gått en säsong ser ut? Det är det billigaste trimmet man kan köpa. Är man bara lite mån om sin hoj så kostar man på sej den lilla underhållskostnaden.
Att komma med dumma uttalanden om omyndigförklaring leder ingen vart, har du något emot mej som person kan du skicka PM istället.
Tjena,,Klart man skall serva hojen! Det är ju halva nöjet om man nu har tid o möjlighet,
Det kan ju oxå fattas olja i gaffeln om man köper beggat,
Har varit med om det,
Hur komplicerat är det o byta oljan som på min gix te.x
Lär gaffeln rivas helt?
beror på hur noga du vill vara , men gör det ordentligt när du ändå är igång, lätta på all bullt som håller gaffelbenen, av med oken häng dom i nått så dom inte hänger i slangarna, lossa hjulet häng upp hojen i ramen runt kronan i nått som håller, motorlyft eller liknande, väck med gaffelbenen lägg dom på en bänk, ta en mutterdragare muttra loss insexbullten i botten på benen och korka upp dom upptill oxå, häll ur oljan, riv ur hela inanmätet ur gaffelbenet ner och ut,, rengör, tryck dit nya packboxar max 100kr, ihop med skiten igen med lite locktite på insexbullten i botten, tryck dit den med mutternmaskinen igen så den sätter sig,, inanmätet vill snurra med så ha lite speed på maskinen, ställ benet rakt, häll i exakt oljemängd av rätt sort som står i manualen med ett måttrör korka igen benet, se till att benen hamnar i rätt höjd i kronan, tryck dit framhjulet provisoriskt med hjulaxeln så benen hamnar rätt och lika nu ihop med allt igen , du grejjar detta på en 3-4 tim utan problem och du behöver inga specialverktyg som är ett måste om man ska göra detta på det vanliga sättet enligt servicemanualen, glömde säga kolla upp fjädrarna samtidigt när du har dom ur .
Finns dina teorier om gaffeloljebyte i skriftlig form, tex mekhandbok samt att det visar sig att någon faktiskt byter varje år böjer jag mig ödmjukt & omedelbart.
Oavsett om det finns i mekhandböcker etc behöver man inte vara raketforskare för att förstå att olja som är gyllene när du häller i den inte är lika frisk när den är sopsvart och innehåller klumpar när du tömmer efter ett år.
Det finns många som väljer att serva sin hoj, du kan låta bli om du inte gillar det. Men dumförklara inte andra med egen okunskap.
90% av alla gatåkare har inte rørt en enda instællning på sin gaffel..
Ska man byta varje år ska man ha tunat gaffeln efter sin vikt och kørstil annars ær det inte mkt lønt
Kør man cross/enduro/rr och har gaffeln bra instælld ær det viktigt att byta ofta
Läste du ens mitt inlägg
...Eller utgick du bara från att jag skrev något taskigt?
"folk" byter varken bromsvätska eller gaffelolja, så är det bara och ingen gaffelolja blir svart & klumpig efter ett år i ett nytt gaffelben.
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |