Hur ofta byta gaffelolja?

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Som rubriker lyder, hur ofta skall gaffeloljan bytas? intervaller?:confused:

KTM 640 DUKE II-06

/D
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Ofta rekommenderas 2 års intervall men den byts sällan. Har du inte bytt på en 06'a kan det nog vara dags.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
När den börjar gå trögt!

Skämt åsido, bytte igår efter ett års rejsande och det var värst vad svart den var! Jag kommer att byta oftare hädanefter.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
brukar byta när gaffeln börjar läcka och man får ta isär den för att byta packboxar :), (dvs ca 1-2gånger/år på en crosscykel)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Är det verkligen någon vits med att rekommendera något som ingen gör?

Jag skulle omyndigförklara den som byter olja i gaffeln varje vinter, om jag hade den möjligheten.

Varför skulle man låta bli? Har du sett hur olja som gått en säsong ser ut? Det är det billigaste trimmet man kan köpa. Är man bara lite mån om sin hoj så kostar man på sej den lilla underhållskostnaden.
Att komma med dumma uttalanden om omyndigförklaring leder ingen vart, har du något emot mej som person kan du skicka PM istället.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
För gatbruk skulle jag säga 1 gång per år, för racing var 15 timme.
Oljan blir grå/svart och vattnig om man inte byter i tid, i värsta fall slutar gaffeln att fungera, det gjorde den för mig iaf på racehojen.

På gathojen märks inte så mycket eftersom den oljan inta alls lever samma hårda liv.
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Har precis köpt en ktm 625, körd 150mil, en 06a, rekomendera ni mig att byta också? Är det hur mycket man kör som spelar roll, eller blir oljan gammal?
Sista frågan , är det svårt att byta själv? har inte tillgång till manualen just nu, men står sådant där i?

mvh
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Varför skulle man låta bli? Har du sett hur olja som gått en säsong ser ut? Det är det billigaste trimmet man kan köpa. Är man bara lite mån om sin hoj så kostar man på sej den lilla underhållskostnaden.
Att komma med dumma uttalanden om omyndigförklaring leder ingen vart, har du något emot mej som person kan du skicka PM istället.


Finns dina teorier om gaffeloljebyte i skriftlig form, tex mekhandbok samt att det visar sig att någon faktiskt byter varje år böjer jag mig ödmjukt & omedelbart.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har inte gjort den operationen sen det var cross från tidigt 90-tal och jag var valp..

På en CBR eller SuperDuke t.ex.. Vad måste man göra, HUR gör man och viktigast, vilka problem kan man stöta på?

Svar önskas i dummie-edish tack :)
 

LORD HUMUNGUS

RIDERS DOD
Gick med
23 Apr 2008
Ort
STOCKHOLM märsta
Hoj
KAWASAKI ZX10R
Tjena,,Klart man skall serva hojen! Det är ju halva nöjet om man nu har tid o möjlighet,
Det kan ju oxå fattas olja i gaffeln om man köper beggat,
Har varit med om det,

Hur komplicerat är det o byta oljan som på min gix te.x
Lär gaffeln rivas helt?

beror på hur noga du vill vara , men gör det ordentligt när du ändå är igång, lätta på all bullt som håller gaffelbenen, av med oken häng dom i nått så dom inte hänger i slangarna, lossa hjulet häng upp hojen i ramen runt kronan i nått som håller, motorlyft eller liknande, väck med gaffelbenen lägg dom på en bänk, ta en mutterdragare muttra loss insexbullten i botten på benen och korka upp dom upptill oxå, häll ur oljan, riv ur hela inanmätet ur gaffelbenet ner och ut,, rengör, tryck dit nya packboxar max 100kr, ihop med skiten igen med lite locktite på insexbullten i botten, tryck dit den med mutternmaskinen igen så den sätter sig,, inanmätet vill snurra med så ha lite speed på maskinen, ställ benet rakt, häll i exakt oljemängd av rätt sort som står i manualen med ett måttrör korka igen benet, se till att benen hamnar i rätt höjd i kronan, tryck dit framhjulet provisoriskt med hjulaxeln så benen hamnar rätt och lika nu ihop med allt igen , du grejjar detta på en 3-4 tim utan problem och du behöver inga specialverktyg som är ett måste om man ska göra detta på det vanliga sättet enligt servicemanualen, glömde säga kolla upp fjädrarna samtidigt när du har dom ur .
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
beror på hur noga du vill vara , men gör det ordentligt när du ändå är igång, lätta på all bullt som håller gaffelbenen, av med oken häng dom i nått så dom inte hänger i slangarna, lossa hjulet häng upp hojen i ramen runt kronan i nått som håller, motorlyft eller liknande, väck med gaffelbenen lägg dom på en bänk, ta en mutterdragare muttra loss insexbullten i botten på benen och korka upp dom upptill oxå, häll ur oljan, riv ur hela inanmätet ur gaffelbenet ner och ut,, rengör, tryck dit nya packboxar max 100kr, ihop med skiten igen med lite locktite på insexbullten i botten, tryck dit den med mutternmaskinen igen så den sätter sig,, inanmätet vill snurra med så ha lite speed på maskinen, ställ benet rakt, häll i exakt oljemängd av rätt sort som står i manualen med ett måttrör korka igen benet, se till att benen hamnar i rätt höjd i kronan, tryck dit framhjulet provisoriskt med hjulaxeln så benen hamnar rätt och lika nu ihop med allt igen , du grejjar detta på en 3-4 tim utan problem och du behöver inga specialverktyg som är ett måste om man ska göra detta på det vanliga sättet enligt servicemanualen, glömde säga kolla upp fjädrarna samtidigt när du har dom ur .

Tack för svaret! :D
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Finns dina teorier om gaffeloljebyte i skriftlig form, tex mekhandbok samt att det visar sig att någon faktiskt byter varje år böjer jag mig ödmjukt & omedelbart.

Oavsett om det finns i mekhandböcker etc behöver man inte vara raketforskare för att förstå att olja som är gyllene när du häller i den inte är lika frisk när den är sopsvart och innehåller klumpar när du tömmer efter ett år.
Det finns många som väljer att serva sin hoj, du kan låta bli om du inte gillar det. Men dumförklara inte andra med egen okunskap.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Oavsett om det finns i mekhandböcker etc behöver man inte vara raketforskare för att förstå att olja som är gyllene när du häller i den inte är lika frisk när den är sopsvart och innehåller klumpar när du tömmer efter ett år.
Det finns många som väljer att serva sin hoj, du kan låta bli om du inte gillar det. Men dumförklara inte andra med egen okunskap.

Läste du ens mitt inlägg:confused:

...Eller utgick du bara från att jag skrev något taskigt?


"folk" byter varken bromsvätska eller gaffelolja, så är det bara och ingen gaffelolja blir svart & klumpig efter ett år i ett nytt gaffelben.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
90% av alla gatåkare har inte rørt en enda instællning på sin gaffel..
Ska man byta varje år ska man ha tunat gaffeln efter sin vikt och kørstil annars ær det inte mkt lønt

Kør man cross/enduro/rr och har gaffeln bra instælld ær det viktigt att byta ofta
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
90% av alla gatåkare har inte rørt en enda instællning på sin gaffel..
Ska man byta varje år ska man ha tunat gaffeln efter sin vikt och kørstil annars ær det inte mkt lønt

Kør man cross/enduro/rr och har gaffeln bra instælld ær det viktigt att byta ofta

Jag har skruvat egna och andras hojar sen 60-talet, den vanligaste anledningen
till att någon kommit till mig och bett om hjälp med en framgaffel har varit at
den börjat läka olja ur p-boxarna.

Efter rengöring, byte av p-boxar och påfyllning av olja så har man fått höra
"...det blev som en ny hoj!"

En hoj som har gått 2000mil behöver definitivt bytas olja i gaffeln på, tänk på
att bussningarna i fasta benen glider mot obehandlat alumminium i ytterbenen
och att friktionen gör att alumminiumet slits och det det som färgar oljan svart. Dessutom så kondenseras vatten pga. temperaturskillnader under året,
i oljan och försämrar dess egenskaper.

Oavsett om man bara åker på gatan så har man en bättre fungerande hoj om
man underhåller den, byter oljor, rengör och smörjer.

Mvh/ KentW
 
Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Oavsätt hur bra eller dålig man är på köra och hur vida man ställt in sin gaffel så mår inte gaffeln bättre av att köras på gammal olja..
Så efter 1 år bör det ju vara dags att byta oljan!


Dessutom så är dom där WP gafflarna fruktansvärt lätta att renovera så varför snåla på lite olja?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Läste du ens mitt inlägg:confused:

...Eller utgick du bara från att jag skrev något taskigt?


"folk" byter varken bromsvätska eller gaffelolja, så är det bara och ingen gaffelolja blir svart & klumpig efter ett år i ett nytt gaffelben.

Så bara för att du inte anser att det spelar nån roll hur dåligt gaffeln funkar så ska man säga åt nån annan att det inte spelar nån roll? Som Rolle Rotax skriver, är grejerna väl underhållna håller dom längre och fungerar bättre under tiden man använder dom, så ÄR det bara. Dina påhopp på mej bryr jag mej inte ens om att kommentera, du lyckas så bra att göra bort dej på egen hand att jag inte har behov av att hjälpa dej med det....
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top