Hur ofta byta gaffelolja?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Så bara för att du inte anser att det spelar nån roll hur dåligt gaffeln funkar så ska man säga åt nån annan att det inte spelar nån roll? Som Rolle Rotax skriver, är grejerna väl underhållna håller dom längre och fungerar bättre under tiden man använder dom, så ÄR det bara. Dina påhopp på mej bryr jag mej inte ens om att kommentera, du lyckas så bra att göra bort dej på egen hand att jag inte har behov av att hjälpa dej med det....

Jag förstår inte ditt inlägg, inte heller dina påståenden om påhopp.

Jag är ingen motståndare till underhåll, jag ifrågasatte ditt svar till trådstartaren med överdrivet täta gaffeloljebyten.

Jag har fortfarande inte sett något inlägg från någon som byter varje år, eller utdrag från någon mekhandbok som instruerar en till det...

Jag antar att jag har mig själv att skylla att jag möts av din sura ton mot mig, men som vanligt att det referenser och hårdfakta som gäller om man ska påstå något som inte verkar vara standard.

Och varken du eller jag verkar ha någon fakta / statistik att komma med så jag tycker ditt påstående är lika lite värt som mitt.

Men jag ska hålla mina folkliga åsikter borta från din forumdel även i fortsättningen så torka tårarna. God helg:fyllisar

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Bytte olja i min gaffel.
Den gamla oljan var ljus och fin. Antagligen originaloljan från 99.

Jag märkte ingen skillnad på hojen efter bytet.
Men det är ju jag det, plus att min hoj inte är en sporthoj, det kanske också gör sitt till.

Jag bytte även olja och packningar i brorsans gamla honda 400 (80 tal)
Där var oljan grå och vattnig.
Kan hända att hojen blev bättre efter det, men det var inget jag reagerade på.
Gaffeln upplevdes lika svampig både före och efter bytet.
Men som sagt, det är antagligen orelevant eftersom det är gammal hoj och dålig/okänslig förare.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag bytte även olja och packningar i brorsans gamla honda 400 (80 tal)
Där var oljan grå och vattnig.
Kan hända att hojen blev bättre efter det, men det var inget jag reagerade på.
Gaffeln upplevdes lika svampig både före och efter bytet.
På en så gammal hoj så kan det ju hända att det hade varit dags att byta gaffelfjädrarna också. Kontrollerade ni det?

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Läste du ens mitt inlägg:confused:

...Eller utgick du bara från att jag skrev något taskigt?

"folk" byter varken bromsvätska eller gaffelolja, så är det bara och ingen gaffelolja blir svart & klumpig efter ett år i ett nytt gaffelben.

Prova att läsa ditt egna inlägg #6 så ser du vad du skrivit. Om det inte är något dumt så förklara gärna vad det är du försöker förmedla.

Och jag läste alla dina inlägg i denna fråga.

På ett år blir inte oljan helsvart och klumpar sig på en gathoj, men på 2 år har den blivit synbart sämre.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Förstöra trådar.....?

Jag har MYCKET svårt att förstå varför snart sagt ALLA trådar här på SH förr
eller senare förstörs av ovidkommande ordbajseri....?

Varför inte växa upp och hjälpa till att svara på de frågor som kommer upp
utan att använda pekpinnar om helt ovidkommande saker.!

Låt oss hålla tonen här på ett sån nivå att även dom som inte har så mycket erfarenhet av att åka, skruva, och handha hoj vågar skriva och fråga utan att
först be ursäkt för sin okunskap....?

Och att inte dom som verkligen kan nått och har erfarenhet helt enkelt skiter
i att läsa och skriva här.

KentW.....egentligen alldeles för gammal för att hänga här!

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag byter gaffelolja (och packboxar pga läckage) ~2ggr/säsong på min hoj, trots byte till samma typ av olja och samma inställningar känner jag skillnad. Nu är det möjligt att Öhlinaren drar in mycket mer luft än andra gafflar, men min olja är rejält gråfärgad efter bara 500 mils körning.

Nu kör jag ju 7-8 bandagar samt 4-500 mil gata per oljebyte vilket kanske påverkar.

Dessutom gör jag samma operation på bilens renoveringsbara chassi, bara lite mer sällan ;)

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Jag har MYCKET svårt att förstå varför snart sagt ALLA trådar här på SH förr
eller senare förstörs av ovidkommande ordbajseri....?

Varför inte växa upp och hjälpa till att svara på de frågor som kommer upp
utan att använda pekpinnar om helt ovidkommande saker.!

Låt oss hålla tonen här på ett sån nivå att även dom som inte har så mycket erfarenhet av att åka, skruva, och handha hoj vågar skriva och fråga utan att
först be ursäkt för sin okunskap....?

Och att inte dom som verkligen kan nått och har erfarenhet helt enkelt skiter
i att läsa och skriva här.

KentW.....egentligen alldeles för gammal för att hänga här!

:fakta :Bugar Jag tycker detta testosteronfyllda ordbajseri har nått ofantliga höjder! Gör SH lika kul och faktarikt som på den gamla goda tiden :yoparty

Edit: Håller själv på att kämpa med byte av packboxar på min KTM, och är inte mästermeken själv.. Tack för hjälpen!

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Tjena,,Klart man skall serva hojen! Det är ju halva nöjet om man nu har tid o möjlighet,
Det kan ju oxå fattas olja i gaffeln om man köper beggat,
Har varit med om det,

Hur komplicerat är det o byta oljan som på min gix te.x
Lär gaffeln rivas helt?

Nejdå.
Du har fått PM om hur du kan gå tillväga.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
+1, de flesta tillverkare jag känner till rekommenderar i serviceböckerna just 2 år mellan bytena, precis som Klubba också säger. Effekten är klart märkbar enligt min erfarenhet, när man t.ex bytt på en 5 år gammal Blade...

EDIT - Chronic, jag tittade i min Daytona-handbok efter påpekande av peterf och den rekommenderar i ärlighetens namn 5 000 mil/5 år innan byte:näsblod . Men faktum är att jag byter oljan efter denna, min fjärde, säsong med hojen... Men rätt ska vara rätt, det var betydligt längre intervall än vad jag förmodade på denna hoj:tummenupp - Edit

...På ett år blir inte oljan helsvart och klumpar sig på en gathoj, men på 2 år har den blivit synbart sämre.

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Jag hoppas att ingen gör på samma sätt med en motor. Att man väntar med att byta oljan tills det blir stora klumpar med bös som rinner ur, och kanske till och med att motor börjar gå tungt.
Där är det väl ingen som väntar med att göra service, bara för att det ska kännas skillnad pga jobbet man lagt ner....
Eller?

Mats

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Ett tips till er som verkar ha problem med att packboxarna ryker flera gånger per sässong. Hoppa över duells skit och gå till någon som säljer hydral anordningar eller maskindelar för industrimaskiner. Så får ni garanterat bättre grejer till ett vettigt pris.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO