Tjena.
Jag är i dagsläget inte mc-ägare, men tror absolut att jag kommer bli det till våren, och tanken är då att mc kommer vara mitt enda transportmedel. Jag funderar på 90-tals sport/sport-touring kring 600cc (t.ex. fzr, cbr, cbf), för prislappens skull.
Vad jag har börjat fundera på är dock om detta är ekonomiskt hållbart. I bilen rullar jag uppskattningsvis 1500-2000 mil per år. Givet att jag inte kommer köra mc på vintern, men lite extra för nöjets skull på sommaren så kommer det absolut att bli en del. Banåkning blir det troligvits inget, men en del spänning lär man nog krama ur på lämplig tid och plats ändå.
På cross och enduro så byts ju kolvar gärna efter ca 40 timmar. Är det lika på landsvägsbågar? Självklart ska ju andra slitagedelar också bytas, men omsättningen på kolvar känns som den största utgiften.
Så till frågan
Hur ofta byter ni kolvar/cylindrar m.m. och hur kör ni då?
Vart ligger smärtgränsen för byte av dessa delar?
Är mc som enda transportmedlet rimligt? (Ärligt, men också gärna "ja")
Jag vet att det finns många fler variabler att räkna in, men hoppas att detta ger en rimlig bild av körningen m.m. Har jag missat något så upplys mig gärna om det.
Tack
Jag är i dagsläget inte mc-ägare, men tror absolut att jag kommer bli det till våren, och tanken är då att mc kommer vara mitt enda transportmedel. Jag funderar på 90-tals sport/sport-touring kring 600cc (t.ex. fzr, cbr, cbf), för prislappens skull.
Vad jag har börjat fundera på är dock om detta är ekonomiskt hållbart. I bilen rullar jag uppskattningsvis 1500-2000 mil per år. Givet att jag inte kommer köra mc på vintern, men lite extra för nöjets skull på sommaren så kommer det absolut att bli en del. Banåkning blir det troligvits inget, men en del spänning lär man nog krama ur på lämplig tid och plats ändå.
På cross och enduro så byts ju kolvar gärna efter ca 40 timmar. Är det lika på landsvägsbågar? Självklart ska ju andra slitagedelar också bytas, men omsättningen på kolvar känns som den största utgiften.
Så till frågan
Hur ofta byter ni kolvar/cylindrar m.m. och hur kör ni då?
Vart ligger smärtgränsen för byte av dessa delar?
Är mc som enda transportmedlet rimligt? (Ärligt, men också gärna "ja")
Jag vet att det finns många fler variabler att räkna in, men hoppas att detta ger en rimlig bild av körningen m.m. Har jag missat något så upplys mig gärna om det.
Tack