Hur ofta byter ni kolvar m.m?

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Tjena.

Jag är i dagsläget inte mc-ägare, men tror absolut att jag kommer bli det till våren, och tanken är då att mc kommer vara mitt enda transportmedel. Jag funderar på 90-tals sport/sport-touring kring 600cc (t.ex. fzr, cbr, cbf), för prislappens skull.

Vad jag har börjat fundera på är dock om detta är ekonomiskt hållbart. I bilen rullar jag uppskattningsvis 1500-2000 mil per år. Givet att jag inte kommer köra mc på vintern, men lite extra för nöjets skull på sommaren så kommer det absolut att bli en del. Banåkning blir det troligvits inget, men en del spänning lär man nog krama ur på lämplig tid och plats ändå.

På cross och enduro så byts ju kolvar gärna efter ca 40 timmar. Är det lika på landsvägsbågar? Självklart ska ju andra slitagedelar också bytas, men omsättningen på kolvar känns som den största utgiften.

Så till frågan
Hur ofta byter ni kolvar/cylindrar m.m. och hur kör ni då?
Vart ligger smärtgränsen för byte av dessa delar?
Är mc som enda transportmedlet rimligt? (Ärligt, men också gärna "ja")

Jag vet att det finns många fler variabler att räkna in, men hoppas att detta ger en rimlig bild av körningen m.m. Har jag missat något så upplys mig gärna om det.

Tack
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har inte bytt kolv på någon MC som inte varit tvåtaktare. Jag har kört i snitt 1800 mil varje år på min gathoj, och gör bara den vanliga servicen på den.
Det varierar garanterat var smärtgränsen går, men den är inget man rutinmässigt byter om det inte är en tvåtaktare.
Japp. Sålänge du inte åker och storhandlar.
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Oj, det här var bättre svar än väntat. Härligt! :tummenupp
Men då antar jag att ni åtminstone honar lite lätt och byter kolvringar med jämna mellanrum? Annars blir det ju nästan lite för bra för att vara sant.
 

mc4ever

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2009
Ort
Arjeplog
Hoj
Vira Blåtira :-) Suzuki DL 650 Honda 750K2 Husqvarna mod28
Kört mer än 10 000 mil på 2 av mina tidigare hojar och aldrig bytt annat än normala slitagedelar.
Har kvar en gammal Honda cbx600e som nu rullat nästan 14 000 mil utan renovering.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Oj, det här var bättre svar än väntat. Härligt! :tummenupp
Men då antar jag att ni åtminstone honar lite lätt och byter kolvringar med jämna mellanrum? Annars blir det ju nästan lite för bra för att vara sant.
Sport/gatcyklar har inte alls det servicebehovet som en geggcykel har. På crossen byter jag kolv efter 25h. På mina gat/stunt/banhojar har jag aldrig behövt det.

Samma sak gäller kolvringar, ventiltätningar och styrningar. Det byts endast om hojen drar mer olja än bensin alt ryker som Tysklandsfärjan.

Olja och filter var 500:e mil, diverse vätskor en gång om året. Utöver det så byter jag bara grejer som ramlar av:)
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Oj, det här var bättre svar än väntat. Härligt! :tummenupp
Men då antar jag att ni åtminstone honar lite lätt och byter kolvringar med jämna mellanrum? Annars blir det ju nästan lite för bra för att vara sant.

Nej alltså. En radfyra är ju som vilken bilmorot som helst. Mindre slagvolym, och högre verkningsgrad.

Du byter ju inte kolvar i bilen speciellt ofta?

Däremot for du kolla/ställa ventiler på hojen med några tusen mils mellanrum.
Annars är det bara att byta olja, filter, stift och övrigt som går sönder/slits ut (belägg, drivpaket osv), som vanligt.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hade en -07 r1200r som gått 9700 mil med endast vanlig service när det gällde motorn. Nya stötdämpare fick den efter 7000 mil, och lite nya lager vid 9000, thats it.
Visst, vi pratar en helt annan trimningsgrad på sporthojar, men så länge den inte gått som tävlingshoj i någon högre klass så lär du inte behöva bry dig.
Tävlingshojens motor har jag lämnat in för byte av kolvar, ram och vevlager, men den har varit ganska rejält trimmad sedan den var ny och har nu gått 1200 mil i det skicket, och enligt boken så ska dessa saker bytas var 150:e mil, och eftersom jag inte vet historiken ordentligt så var det likabra att göra, räknar med att det kostar 20k.
Det går att ha MC som enda transportmedel, men det suger pung när det är blött o kallt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Oj, det här var bättre svar än väntat. Härligt! :tummenupp
Men då antar jag att ni åtminstone honar lite lätt och byter kolvringar med jämna mellanrum? Annars blir det ju nästan lite för bra för att vara sant.

Var har du fått att hojar kräver så mycket underhåll ifrån? Jag tycker mina hojar strular och kräver mindre underhåll än mina bilar. Köper du dessutom någon hoj med lite lägre effektuttag än sporthojarna så håller den för evigt.
Det enda är väl att du har tätare serviceintervall på hoj än på bil, så kör du 2000 mil kan du få nånstans mellan en och fyra servicear under året, vilket kostar lite pengar om du gör det på verkstad.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Att ha mc som enda transportmedel är fullt möjligt. Om du inte har svinhög försäkringspremie och har en lite äldre hoj så är det billigare än bil (kanske främst i storstäder, där parkering och trängselskatt kostar en del). Drar (ofta) mindre soppa och är miljövänligare. Det går betydligt snabbare att ta sig fram i de allra flesta situationer. Sen är det ju mycket roligare och hEfTiGaRe :rock

Storhandla är inga större problem om du har en stor ryggsäck, typ en såndär gåifjällen-modell. Tar man dessutom en kasse i knät får man med sig mat som räcker åtminstone en vecka!

Nackdelar:
Att handla byggmateriel, möbler, verktyg och dylikt som är skrymmande kan vara svårt.

Det är inte särskilt kul när det spöregnar.

Du har ca 3-4 månader per år då du inte kan köra (om du bor i Bollnäs som det står).

Du kan inte skjutsa mer än 1 människa.

Det är farligare än bil.

Om du ska vara ordentlig och alltid ha full skyddsutrustning så är det lite bökigt. Har du inte det blir föregående punkt än mer sann!

Jag har min mc som enda fordon och tycker oftast att det räcker. Storhandlar ofta, kör i nästan alla väder och uppehåller endast då det är is på vägarna, vilket är max 2 månader per år i slaskhålan Göteborg. Fuskar alltför ofta med skyddsutrustningen när jag transport-kör (vilket nog är 90 % av min körning) men har klarat mig bra hittills. Min slutsats? Funkar bra, men nån gång per månad uppkommer situationer då jag önskat jag haft bil. Tyvärr är jag en inte alltför rik student, och när jag måste välja så tar jag MC nio av tio gånger!
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Nej alltså. En radfyra är ju som vilken bilmorot som helst. Mindre slagvolym, och högre verkningsgrad.
Det var lite den kombon som jag hade tänkt på. Mer effekt per liter, och att allt varvar mycket mer. Motorn får slita mer helt enkelt.

Var har du fått att hojar kräver så mycket underhåll ifrån? Jag tycker mina hojar strular och kräver mindre underhåll än mina bilar.
Dels svaret till Tommy.exe, sen också erfarenhet av tvåtakt och tanken på att många bågar på blocket verkar slut vid 6000 mil. Självklart finns det färre saker som kan strula på en mc, men det var mestadels motorn jag trodde behövde den extra vården.

Än en gång, skönt att jag hade fel. Nu ska jag "bara" flytta tillbaks till Sverige, ordna lappen och köpa hoj :gnissla

Tack för klockrena svar!
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Om du har en hyfsat enkel livsstil så funkar det. På med packboxar så du kan åka och handla mat osv. Har själv bara haft mc när jag var yngre innan man fick en kärring och sånt.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har mc som enda fordon just nu när jag studerar.
En GSXR dessutom, har tandväska och ett 3pack med mjuka väskor från biltema, har levt med hoj i över 3 år nu och det fungerar jätte bra, lite småjobbigt o storhandla då mängden mat som man får med sig är inte direkt överdriven, men eftersom jag bor i stan så har jag möjlighet o handla i lite närbutiker oxå (toa papper o sånt där som är svårt o få med sig).
Men med tanke på att jag bor i en stors stad så är hojen löjligt underbar när de är tjockt i trafiken, har sparat så otroligt mycket transport tid med hojen då man så gott som alltid lane-splittar i rusningstrafiken. en resa som tar 1 timme med bil vid 5 tiden tar mig kanske 10-15 minuter med hojen, varför ens överväga en bil förutom då bekvämligheterna att ha tak över huvudet o köra på vintern i snön (nej där kör jag inte min gsxr, inte när de e is på vägen)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var lite den kombon som jag hade tänkt på. Mer effekt per liter, och att allt varvar mycket mer. Motorn får slita mer helt enkelt.


Dels svaret till Tommy.exe, sen också erfarenhet av tvåtakt och tanken på att många bågar på blocket verkar slut vid 6000 mil. Självklart finns det färre saker som kan strula på en mc, men det var mestadels motorn jag trodde behövde den extra vården.

Än en gång, skönt att jag hade fel. Nu ska jag "bara" flytta tillbaks till Sverige, ordna lappen och köpa hoj :gnissla

Tack för klockrena svar!

Motorn är överraskande trevlig på de flesta MC. Okomplicerade maskiner utan överladd eller annat påfund. Och om man dessutom inte tar en sporthoj så är effektuttaget inte så värst högt heller.
Största anledningen att hojarna på blocket med lite mil antingen totalt avsaknas eller har tappat tokmycket i värde är för att folk är livrädda för hojar som gått långt, utan någon egentlig anledning. Det allmänna skicket är viktigare än milen på en hoj. en polare köpte en gammal sliten CBR929RR som definitivt inte sett tillbörlig service, varit i backen åtminstone två gånger, och blivit fulmeckad, men motorn går som en klocka, och den har gått 5000 mil och jag skulle inte bli hemskt förvånad om den klarar av 5000 mil till när min polare äger den då han fixar saker någorlunda ordentligt och gör service.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det var lite den kombon som jag hade tänkt på. Mer effekt per liter, och att allt varvar mycket mer. Motorn får slita mer helt enkelt.

Nu har jag inte åkt så mycket 600 på gatan, men en litersporthoj har nog ett ganska lätt liv för det mesta, då man väldigt sällan kan vrida ur ordentligt plus att motorkaraktären för brukskörning är bra även på låga varv. Kolvar, ringar mm. verkar finnas för rätt rimliga pengar på nätet men har aldrig hört talas om någon som har bytt sånt faktiskt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
R6-08, haft sen ny, efter 1500mil började jag köra bana/race med den, har nu nästan gått 5000mil varav ungefär 3000mil på bana/race. Antal gånger jag öppnat motorn är 0(noll), de håller!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
R6-08, haft sen ny, efter 1500mil började jag köra bana/race med den, har nu nästan gått 5000mil varav ungefär 3000mil på bana/race. Antal gånger jag öppnat motorn är 0(noll), de håller!

Undrar om det går många racebilar med 5000 mil i ryggsäcken och en motor som blivit öppnad 0 gånger på banorna. :hihi
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Min 4-cylindriga Kawa 750 rev jag ner vid 11 000 mil. Bytte kolvringar när det ändå var isär.
Min Honda 500 hade gått 7 000 mil när jag borrade upp den till 553 cc. Inte för att kolvar, ringar eller ventiltätningar var dåliga. Ingen av dessa drog någon olja.
Min DR600 drog en massa olja. Vet inte om det berodde på kolvringar eller ventiltätningar. Köpte en extra hoj och sedan en extra motor till den istället :)

Kolvbyte behöver du inte oroa dig för när det gäller de hojar du räknar upp.
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Har haft kunders hojar som gått 35 000mil! som gjort regelbunden service och då inte haft en tanke på att byta kolvar och ringar. =)
Självklart så kan man kolla kompression och leak down om man misstänker att en hoj saknar några hk pga o täta ringar eller ventiler. Men det drabbar hojar som stått länge, kört för fett eller helt enkelt körts hårt som fan.
Jag vet inte varför alla är så rädda för lite mil på en hoj. Hellre en som gått lite mer och gåtts igenom regelbundet och körts med jämna mellanrum än en som bara står still.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top