Hur ofta byter ni olja/justerar ventiler på Husabergare?

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Ort
typ mitt i Stan (Gbg)
Hoj
Husa 650
Kommer köpa husa 650 till sommarn.
Kommer nog slänga i 1% i bensinen då jag busar runt rätt mkt på 1 hjul.
Om det gör skillnad vet jag inte, men känns iaf bättre (underskatta inte placebo effekten!!!)

Sen har jag 1 problem.
Kommer Inte kunna kicka igång den pga av skada i vänsterbenet så jag måste ha el-start.

Är det 03 o frammåt som den startar enbart via el-starten?
Funkar detta på vintern med?

jag kan knappt kicka med vänster heller (brist på teknik)... använder höger ben för att kicka igång den när det behövs.

kan säga att elstarten på min 05a har funkat klockrent oavsett väder, förutom när hojjen stod i 1 månad då endast för jag glömde ta in batteriet stod i minusgrader.

är inte helt säker men har för mig att det är ifrån 04 å framåt elstarten är elstart å inte kickhjälp:)
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Tack för inläggen då fåre bli en 04a lr senare.

Edit.
Inte tänkt på det, men högern borde ju me funka sålänge man har den på stöd lr lutar mot nått.
Aja jag är en lat j*vel så el-start får de bli ändå :D
 

Jacko

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM690SM
Måste varit samma snubbe som jag ordade med på mässan för han påstog
ochså samma sak om att det är överdrivet med så täta intervaller på
ventilerna om man nu inte rejsar med grejerna,jag kommer att köra min till och från jobbet ca 3 mil/dag samt busa lite kvällstid när jag kan komma loss
från familjelivet.
Med andra ord oljebyte=viktigt,ventiler=efter sunt förnuft?


:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Olja i bensinen kanske smörjer kolv + cylinderfoder men du får fortfarande ingen smörjning i toppen (Kamaxel, vippor m.m).
Så långa bakhjulskörningar med en Husaberg är inget jag skulle våga göra.
Men sen finns det folk som hävdar att de kör kilometervis utan att det rasar, så det är väl bara upp till hur modig man är/fet plånbok man har och köra därefter. :)

Enligt husaberg kan man köra på bakhjulet tills soppan tar slut :yoparty :arsele
 
Last edited:

lazar

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
sthlm
Hoj
husa fs650 -04
04 vad jag vet men det går att åtgärda på tidigare modeller också genom att till ex seriekoppla ett extra batteri för att få mer skjuts på startmotorn. Det är den gamla SEM tändningen som inte tänder fören vid 800rpm som sitter på hojarna fram till 03. Går ju byta tändning också men det är ett dyrare alternativ.

Väldigt intresserad av att byta tändning,är du säker på att man kan byta från SEM till kokusan??:confused:
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Tack för inläggen då fåre bli en 04a lr senare.

Edit.
Inte tänkt på det, men högern borde ju me funka sålänge man har den på stöd lr lutar mot nått.
Aja jag är en lat j*vel så el-start får de bli ändå :D


Väntar på dig att du ska komma med Husan till sommarn :) Är vi 3st husabergare i stan ;)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Väldigt intresserad av att byta tändning,är du säker på att man kan byta från SEM till kokusan??:confused:
Har du en -04 sitter det Kokusan på.Annars är det nog egen mekanisk verkstad som gäller om man ska få ihop det eftersom allt ser helt annorlunda ut på Kokusan vs SEM.
 

lazar

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2006
Ort
sthlm
Hoj
husa fs650 -04
Har du en -04 sitter det Kokusan på.Annars är det nog egen mekanisk verkstad som gäller om man ska få ihop det eftersom allt ser helt annorlunda ut på Kokusan vs SEM.

Jo jag vet,men det lät som om det passa rakt av enligt philsson så jag blev lite konfundersam:va .
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Väntar på dig att du ska komma med Husan till sommarn :) Är vi 3st husabergare i stan ;)

Yepp, fast nog bli frammåt sensommarn då mitt ben inte är riktigt bra förrens då.
Augusti säger doktorerna det skall vara 100% läkt men ja nöjjer mig nog med 50-70% innan ja börjar köra igen :D

Kmr bli riktigt hård körning igen, e sjukt laddad, men ska försöka hålla mig mera till bana iår!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jo jag vet,men det lät som om det passa rakt av enligt philsson så jag blev lite konfundersam:va .

Vet bara att det finns folk som gjort detta men att det är lite bök och pill samt att det kostar lite för mycket för att vara riktigt motiverat. Annan förgasare brukar hjälpa till att få en mer lättstartad husa upp till 02 i af, kanske även 03? För när kom den nya förgasaren, var det också 04? :confused:
 

tho1

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSXR 1000
Kommer köpa husa 650 till sommarn.
Kommer nog slänga i 1% i bensinen då jag busar runt rätt mkt på 1 hjul.
Om det gör skillnad vet jag inte, men känns iaf bättre (underskatta inte placebo effekten!!!)

Sen har jag 1 problem.
Kommer Inte kunna kicka igång den pga av skada i vänsterbenet så jag måste ha el-start.

Är det 03 o frammåt som den startar enbart via el-starten?
Funkar detta på vintern med?

Klart elstarten funkar på vintertid. jag startar min utan problem..
 

Homsen

Gillar ha kul på 2 hjul
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
cbr 600rr, kawa 500, husa 650
har du bara ett fräsht batteri så startar grejorna lätt även vintertid. 03an har ju som sagt hjälp start.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top