Hur ofta byter ni olja?

• Thread starter Thread starter Sgt Liberia
  • Start date Start date
Absolut. Det går inte åt så mycket till motorsågen så resterande får du gärna komma och hämta ;) Jag kanske ska tillägga att jag inte för en sekund tror att oljan är slut efter 3 timmar men jag vill inte köra omkring med diverse metallskrot i oljan, därför byter jag oftare än rekomenderat. En tävlingsmotard som går med konstant hög belastning kräver frekvent byte, annars kommer rasen som ett brev påposten. En annan fördel med frekventa byten ät att jag tidigt ser om något lager håller på att ge upp. Har jag tur så hinner jag byta lager innan skiten tokrasar.

Jo det är det jag menar - oljan går ju att använda till annat.
Och just för att motarderna överlag verkar vara av dålig kvalitet på filter/fega garantier/hängslor och livrem på serviceintervallerna (välj själv lämpligt alternativ) så framtvingas dessa dåraktiga bytesintervaller.
Varför t.ex inte montera in riktiga pappfilter i de däringa cyklarna?
De filter jag sett (screenfilter) är ju metallduk. D.v.s filtrerar iaf bort drivved, flaskor och småfåglar.

Jag har iaf användning för din olja, så jag tar gärna emot den.

Detta är nu inte digitalt, som med datumet på mjölken... (tror tjejen iaf!, för hon kan dricka mjölken t.o.m bäst före, men aldrig en sekund efter! :D)

polarbrödsmackorna är digitala på den punkten, samma dag det går ut så är det mögel på dom, alltid. :)

Hur är det med oxider och sådant oljan? Vissa rekommenderar att man ska byta innan vinterförvaringen för att skadliga ämnen i oljan inte ska ligga kvar i maskin och jäsa. Förvisso gör dom väl lika mycket skada under sommarhalvåret också.
Bara myt?

polarbrödsmackorna är digitala på den punkten, samma dag det går ut så är det mögel på dom, alltid. :)

Hur är det med oxider och sådant oljan? Vissa rekommenderar att man ska byta innan vinterförvaringen för att skadliga ämnen i oljan inte ska ligga kvar i maskin och jäsa. Förvisso gör dom väl lika mycket skada under sommarhalvåret också.
Bara myt?

Återigen: Stickysarna i mekforumet svarar på detta! :)
Men ok, det ÄR bättre att byta på hösten ja, för du förhindrar ju iaf frätskador halva året.
Sen hör det till saken att sura svavelföreningar mm som bildar syror är aggressivare då de tillåts skikta ur sig och s.a.s anrikas lokalt.
Under drift kokar ju det mesta av de dåliga produkterna bort och far ut igenom vevhusventilationen.

Polarbrödsmackorna var ett bra exempel!
De saknar ju helt konserveringsmedel, utan är ju frykonserverade.
De går verkligen UT samma dag som det står på bäst före ja! :)

Kan jag få din begagnade olja?

Du får gärna komma ner till Lund och hämta min olja också, då jag byter olja efter fem timmar

Varför t.ex inte montera in riktiga pappfilter i de däringa cyklarna?
De filter jag sett (screenfilter) är ju metallduk. D.v.s filtrerar iaf bort drivved, flaskor och småfåglar.

Det sitter två riktiga pappfilter samt två screenfilter i KTM´s tävlingsmaskiner :tummenupp

Last edited:
Jag byter olja ganska sällan... När jag har råd typ.

Jag resonerar så att hojen drar en del olja (exakt hur mycket kan jag inte säga men man får fylla på ganska frekvent) så eftersom det är ständigt tillflöde på fräsch olja behöver jag inte byta lika ofta.

Är jag dumsnål eller bara ekonomisk?

Kokke

Jag byter olja ganska sällan... När jag har råd typ.

Jag resonerar så att hojen drar en del olja (exakt hur mycket kan jag inte säga men man får fylla på ganska frekvent) så eftersom det är ständigt tillflöde på fräsch olja behöver jag inte byta lika ofta.

Är jag dumsnål eller bara ekonomisk?

Kokke

Sådär sa alltid farsan... "jag behöver aldrig byta för jag har ju bara NY olja i motorn!"
Kanske detta som skadat mig permanent... :brynad

Sanningen är at ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, så du bör nog byta liiite oftare iaf.
Självfallet hjälper utspädningen till, men inte i så stor omfattning som man vill tro.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick