Hur ofta får p-lisorna lappa mig?

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
P-lisorna och p-nissarna har inte personligen någon provision. Åtminstonde inte Securitas p-vakter. Sulle inte tro att det är annorlunda för komunens p-vakter heller.
Däremot kan dom mycket väl vara så "jävliga" då det ju faktiskt är deras arbetsuppdrag att just lappa bilar.

Fast ibland är dom ju överdrivet nitiska, som när jag var hos min personalchef och kom till bilen ca 15 min efter att min p-tid hade gott ut (hade betalt säkert 50 spänn i p-avgift). Då hade puckot, eller jag menar p-vakten stått och väntat ut min tid och skrev att han/hon hade stått vid bilen från den minuten som min tid gick ut och tio minuter framåt.

Sen är reglerna mycket riktigt så att dom får sätta en lapp/kalenderdygn med minst 6 timmar imellan, och max 5 lappar på varandra. Sedan ska polisen kontaktas för kontroll om bilen är stulen.

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
rookie-fråga... måste vi mc-åkare betala p-avgift för att stå på gatan som bilarna?

vem fan som helst kan ju sno våra biljetter, eller? finns det nån genomskinlig låsbar lucka på styret man sätter biljetten innanför? :)

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Rasorblade skrev:
2491692 SKITSNACK ATT DE FÅR PROVISION...:argpådato !:arsele
Den informationen vill jag gärna veta var du fått ifrån.

En gång för länge sedan (ungefär samtidigt som dackefejden) i S-vall så vet jag att de fick provision i form av pengar. Detta uppdagades och P-bolaget slutade med detta. Däremot så gjorde man som så att de som lappade duktigt alltid fick de nyaste bilarna, samt de bästa områdena. En form av "dold" provision.

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Klockringaren skrev:
2491323 Knalla till biltema o köp kardborrar till regskylten.

Fullt tillåtet att göra så - fordonet skall vid färd vara utrustad med regskylt - inte stillastående.

Byt ut kardborrarna var 200 lossnningsgång så slipper du nattliga samtal från snuten som sitter samlade(hela stationen) i ett rum me påslagen högtalar telefon o fnittrar som dagisungar o vill veta vad ja sysslar me när dom hittat min regskylt utrustad me kardborrar.
De va va helt okej att jävlas me lapplisor enligt dom - dom tyckte de va fiffigt.

Ska vi slå vad?

Jag har papper på det!

Jag fick mina nummerplåtar stulna så jag beställde nya. Eftersom de bröt av all fäste o sånt så satte bara nya plåtarna i fram o bakrutan... Hade lite bråttom till träningen o vände upp o ner på skyltarna då jag visste att jag "inte hade rent mjöl i påsen" Tänkte att "Nu var jag skitsmart!" Kommer ut från träningen o bilen var spårlöst borta..

De hade bärgat bort den. Enl sthlms stad så får det inte stå några bilar utan nummerplåtar (ej synliga i mitt fall) på gatorna. Då fraktas de bort.

(dock ej stulna, söderslagna o uppbrända bilar av någon konstig anledning)

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det är lite skillnad mellan en bil och en mc som står lite lätt undanskymd.
Man ställer sig snyggt o drar skylten om man e lite osäker.
Man måste agera smart o diplomatiskt så glider man ovanpå systemet.

Inte rycka skylten o parkera tvärs över e6an.

Min har då bara råkat ut för några enstaka snutbesök men sen dom kollat att den inte vatt stulen har dom dratt.

I göteborg får man desutom stå i cykelställ (sidorna) om man inte konfiskerar hela trottoaren.
Vidare har dom ganska godtycklig op slapp policy om man hittar ett bra ställe mellan några träd t.ex.
Ja har så heftig båge o är så snygg så alla brudar kutar efter mig o varnar mig för att hennes elaka kollegor kommer att lappa om man står där.

En båge har lägsta prioritet i vilket fall som helt - om nu t.ex lapplisan skrittat omkring hela dagen o inte hittat nån som ställt sig fel o hittar en mc så lär den få den där kvotlappen som en bil skulle fått.
Men oftast har man massa decoys i form av bilar som lockar till sig kvotlappning.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
xt_660 skrev:
2491857 rookie-fråga... måste vi mc-åkare betala p-avgift för att stå på gatan som bilarna?

vem fan som helst kan ju sno våra biljetter, eller? finns det nån genomskinlig låsbar lucka på styret man sätter biljetten innanför? :)

Du betalar som vilken bilist som helst om du nu väljer att parkera där det kostar pengar. Biljetten lämnar du inte på hojen utan tar med dig, får du en bot så hänvisar du till din biljett som du har sparat och boten rivs.

Förstår vart du vill komma och hade man inte använt detta systemet så hade det ju varit lätt att bara säga att man betalat men att någon snott biljetten :).

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Du & polaren kan ha kardborrefäste för plåten på mc'n. Vid parkering så byter ni mellan varandras hojar. Done!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Stavfelet skrev:
2492354 Du & polaren kan ha kardborrefäste för plåten på mc'n. Vid parkering så byter ni mellan varandras hojar. Done!

Muahaha jävligt smart faktiskt. "Vadå, det står ju röd motorcykel på boten... Min är ju svart!"

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det räcker till o med att skylta om bågens märke - de blir fel då också.

Fast de e tveksamt om man vill skriva Suzuki på en Honda - man får ju skämmas.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Stavfelet skrev:
2492354 Du & polaren kan ha kardborrefäste för plåten på mc'n. Vid parkering så byter ni mellan varandras hojar. Done!

Om nu harry haffa skulle upptäcka detta så kan man väl åka dit för urkundsförfalskning, vilket är ett ganska allvarligt brott? Inte särskilt troligt iofs.:)

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
xt_660 skrev:
2491857 rookie-fråga... måste vi mc-åkare betala p-avgift för att stå på gatan som bilarna?

På biljetterna finns ofta så man kan riva av en liten bit som man kan ha med sig som "påminnelse". Jag fick höra att man skulle ha med sig denna biten som kvitto och sätta fast resten av biljetten i hojen på någe vis. Om man fick bot skulle man visa sitt "kvitto".
Man får parkera hoj inom ett visst avstånd från cykelställ, men avståndet bestämms av komunen, och varierar således över hela Sverige..

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Samme skrev:
2492546 Om nu harry haffa skulle upptäcka detta så kan man väl åka dit för urkundsförfalskning, vilket är ett ganska allvarligt brott? Inte särskilt troligt iofs.:)

Asch! Kan ju varit några fjortisar som gått förbi och switchat skyltar, bara 'for the fun of it':tungan

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Pinky skrev:
2492239 Du betalar som vilken bilist som helst om du nu väljer att parkera där det kostar pengar. Biljetten lämnar du inte på hojen utan tar med dig, får du en bot så hänvisar du till din biljett som du har sparat och boten rivs.

Förstår vart du vill komma och hade man inte använt detta systemet så hade det ju varit lätt att bara säga att man betalat men att någon snott biljetten :).

jag är med! tack för info! :tummenupp

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Rasorblade skrev:
2491692 SKITSNACK ATT DE FÅR PROVISION...:argpådato !:arsele
Den informationen vill jag gärna veta var du fått ifrån.
Vet inte hur det är med kommunala p-vakter, men privata har då ofta provision. Och ja, ibland hyr kommunen av privata bolag för kommunal mark.

...hamnade för ett antal år sedan i fejd med en p-kärring, jag lastade ut en kartong med böcker(tog ca 3-min), och skatan lappade mig. Slutade med att jag la en loska på golvet i deras huvudkontor. Kanske inte så moget, men hade det varit en karl så hade han fått en käftsmäll, jag blev grovt irri...

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...