Sandfållan
#6 R-600 2014
Försöker kolla över hur jag ska göra med fjädringen inför nästa säsong, Hur gör ni erfarna?
Hur får man tag i myten/legenden den onåbare Öhlins Jocke ?
Fredrik Watz Linköping servar bygger om.
och där fyllde du just jockes email med spam från varenda spambot på internet gyllene regel att aldrig skriva ut e-mail elelr telefonnumemr i klartext finns bot'ar som söker efter sånt hela dagarna
För att svara ärligt på frågan i rubriken - aldrig och jag själv. Och svaret aldrig beror alltid på att jag har en ny inställning, setting, detalj eller ett helt koncept att testa långt innan det som sitter i hojen har kommit i närheten av ett respektabelt serviceintervall. Därför kan jag inte påstå att jag någonsin servar min fjädring just för att den behöver service...
Annars bör ett serviceintervall bestämmas av hur mycket man kör och i vilken miljö man kör. Dessutom är ordet service något luddigt. Beroende på vem man frågar kan det betyda allt mellan ett enkelt oljebyte och helrenovering med en massa nya slitdelar.
En vanlig svensk roadracer eller frekvent trackdayåkare bör serva sin fjädring i alla fall en gång per år. Denna service bör innehålla en fullständig demontering och rengöring av gaffeln samt naturligtvis ny olja. Då man ändå har gaffeln isär är det lika bra att slå i nya tätningar. Denna service bör också innehålla en fullständig demontering och rengöring av stötdämparen samt även här ny olja. På just stötdämparen finns normal mindre anledning att byta delar i förebyggande syfte (jämfört med gaffeln).
Om man kör mycket i en uppenbart smutsig miljö (vissa sydsvenskar ska ju iväg och åka RR i öknen...) eller mycket regnrace så skadar det inte med ett extra oljebyte i framgaffeln och en annan bra ide är att då och då ta ur stötdämparen, spraya ner den med WD40 eller liknande och sedan torka av den. Detta gör att framförallt tätningar och ledlager håller längre.
Jocke driver ett alldeles utmärkt servicecenter och jag kan rekommendera hans tjänster.
Watz är väl nästan lika omöjlig att få tag i som Jocke?
Skickar bak till Jocke innan den rullat 20timmar, fram sköter jag själv men då har jag bara kolvkit i orginalcartridgen, det blir oljebyte ett par gånger under säsongen och än har inte schimsen blivit synligt slitna men ska byta till våren ändå.
Funderar på att fixa grejer så jag kan serva bak själv med men det är ju rätt bekvämt att skicka iväg skiten med.....
lånar tråden lite, och det är ej ens rejsing jag frågar om.
men hur ofta ska/bör man serva fjädring/framgafflar/gaffel olja på sin mc som används för gatbruk???
Som icke tävlande måste jag få vara nyfiken, vad är det man gör efter 20 timmar.
Det låter inte gratis och är det även slitdelar som byts vid en sån genomgång?
Som icke tävlande måste jag få vara nyfiken, vad är det man gör efter 20 timmar.
Det låter inte gratis och är det även slitdelar som byts vid en sån genomgång?
Mina hojar rullar ganska många mil så det blir oljebyten i gaffeln 1-2ggr/år, bakdämpare har jag inte behövt göra någonting åt än så länge och har inte märkt några obehagligheter, men med det vill jag inte säga att det kanske finns ett dolt behov av att egentligen visa bakdämparen lite kärlek.
sen är det nog så att bakdämparen glöms bort många gånger för den sitter ju inte så att man blir påmind av den.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |