Hur ofta servar ni hojen?

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2021
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Har köpt en hoj som gått 480 mil. Den servades 2022 på 100 mil. Nästa service är 1200 mil eller varje år.

I alla fall jag kör inte dom milen så då kommer det bli service varje år trots att den bara kommer rulla några 100 mil per år.
Skulle ni serva hos auktoriserad verkstad en gång per år ändå?
Om jag byter lite filter och olja själv under tiden, men väntar med att serva hos auktoriserad verkstad till 1200 mil, sjunker den i värde då? Skulle ni köpa en hoj som inte var servad hos en auktoriserat verkstad varje år utan endast på miltalen?

Hur gör ni? Sköter ni service varje år på auktoriserad verkstad trots att ni inte uppfyller milkvoten för nästa servis?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har köpt en hoj som gått 480 mil. Den servades 2022 på 100 mil. Nästa service är 1200 mil eller varje år.

I alla fall jag kör inte dom milen så då kommer det bli service varje år trots att den bara kommer rulla några 100 mil per år.
Skulle ni serva hos auktoriserad verkstad en gång per år ändå?
Om jag byter lite filter och olja själv under tiden, men väntar med att serva hos auktoriserad verkstad till 1200 mil, sjunker den i värde då? Skulle ni köpa en hoj som inte var servad hos en auktoriserat verkstad varje år utan endast på miltalen?

Hur gör ni? Sköter ni service varje år på auktoriserad verkstad trots att ni inte uppfyller milkvoten för nästa servis?
Är det en dyr hoj med komplex teknik så är det lämpligt att låta en verkstad göra de svåra momenten (om man inte kan eller har tid/utrustning själv) sedan gör du olje o filterbyten (tändstift) själv, det bör inte påverka värdet
Gör du all service själv så kommer hojen sjunka i värde hos vissa kunder
Gör du service själv så skall du dokumentera datum/körsträcka + alla kvitton på förbrukningsmaterial som ingår i servicen
Gör du en komplicerad - ex. ventiljustering själv så filma/fotografera de svåra momenten så att man kan se att det är gjort (ex. en Ducati 916 ventiljustering tror jag inte på om jag inte har bildbevis eller känner säljaren)
Många skippar den dyra servicen o kränger hojen istället, kanske några mil/år efter att service skulle vara gjord - "hittar" sedan inte papper/kvitton och kan inte hänvisa till en firma där man kan kolla.

Som du förstår så gör jag det mesta själv - annars får det bli en välrenommerad firma (finns en jag litar 100% på i Göteborgsområdet)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag följer tillverkarens rekommendationer, men jag gör allt jobb själv å andra sidan. Jag har BMWs verkstadsmjukvara, man knappar bara in hur långt hojen har gått, dagens datum, när den servades senast och hur långt den hade gått då, och sen får man en lista på allt som ska göras. Magiskt behändigt :tummenupp Man får tom ut ett serviceprotokoll man kan fylla i.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag följer tillverkarens rekommendationer, men jag gör allt jobb själv å andra sidan. Jag har BMWs verkstadsmjukvara, man knappar bara in hur långt hojen har gått, dagens datum, när den servades senast och hur långt den hade gått då, och sen får man en lista på allt som ska göras. Magiskt behändigt :tummenupp Man får tom ut ett serviceprotokoll man kan fylla i.

Var hittar man mjukvaran och rätt kabel? Börjar tröttna på att servicelampan lyser…
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Var hittar man mjukvaran och rätt kabel? Börjar tröttna på att servicelampan lyser…
Felkodsläsare
https://www.hexgs911.com/dyr o bra
alternativet (har jag)
Motoscan app - Ultimateversionen ( https://www.motoscan.de/ ) + OBD2 adapter - kommunicerar med hoj o app + evt. adapterkablage om du har en äldre BMW med rund diagnoskontakt

Verkstadshandbok på skiva har jag till S:en men inte till GS:en - du får vänta på Hoztics svar.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
En gång om året oavsett. De få övermilen är inte värt kasta olja och energi på. Handlare gör service på hojarna som inte heter KTM. På KTM känns det som att den kommer kollapsa ändå så lika bra lära känna aset och dess oljeläckor.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Trevligt när våren infinner sig att bara starta o köra
Japp. Och inte en massa uppstarter med tomgångskörning som man trodde var nödvändigt som "Rookie" för 20-25 år sedan.
Nu startar jag typ bara upp den vid Jul så bränslesystemet får cirkulera lite och sen inget mer.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Läs manualen och kolla vad som ingår vid serviceintervallena. Jag hade INTE lämnat in den mellan intervallerna. Byt olja och filter själv och håll koll på bromsar etc.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har bara köpt "gamla hojar". Efter läst ett test på hur viskositeten minskar på motorolja byter jag olja efter 200 till 300 mil när jag är hemma i garaget och filter varannan gång.
Bromsoken rengörs en gång/år samt byte av bromsvätska.
Batteriet underhållsladdas kontinuerligt i garaget med 13,7 Volt för kvalitetsbatteri (Yuasa)
13,9 Volt Biltema Gel. Kedjan smörjs med motorolja i oljekanna när hojen ställs in på kvällen.
Vid resa smörjs kedjan med Biltema Kedjespray Racing.
Stor service med ventilkontroll vid 2400/ 4800 mil .... lämnar jag in.
Byte av gaffeltätningar vid läckage, lämnar jag in gaffelbenen.
Däckbyte, Drivpaketbyte, kopplingslamellbyte, kylvätskebyte (etylenglykol+vatten) # gör jag själv.
#Köper färdigblandad på Biltema.
 
Last edited:

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Servar min SV650 var tusende mil vare sig det behövs eller inte. Det blir väl var sjätte år ungefär.
Sen jag satte dit en bensinkran som jag slänger av när jag kört och sen låter motorn gå på tomgång tills den stannar så har jag inte ens behövt göra rent förgasarna.
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Får man service bok på nya hojar eller är det som bilar att det är digitalt nu för tiden?
Om man lämnar in mc på service, vart kan man se när det är gjort?
Exempelvis på Toyota så har de app som man kan se när bilen var på service osv.

Tack på förhand
 

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2021
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
I min servicebok står inte vad som ingår vid varje service. Hur vet man vad som ingår vid en vanlig årsservice?

Min ska in om 700 mil (1200 miliservice) För min del lär det åtminstone bli två årservicar innan jag hamnar på 1200 mil. Tänker att där lämnar jag in den, men en vanlig årsservice kan jag göra själv om jag vet vad som ska göras.

Jag har en Kawasaki Vulcan S från 2021.
 

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2021
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Ni som gör årsservicen själva, byter ni olja, filter m.m i början av säsongen eller efter säsongen?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ni som gör årsservicen själva, byter ni olja, filter m.m i början av säsongen eller efter säsongen?
Efter. Man har mer tid och många gillar att ha ny olja över vintern. Jag själv tror inte det spelar roll om du byter höst eller vår, bara det blir gjort.

(Sanningen så bytte jag olja i våras, orkade / hann inte i höstas men tänkte byta då i orginalplanen)
 
Nyheter
Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Top