Hur påverkar Mc kortet bilkörkortet??

PeterC

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Hoj
Cbr 600F 98
Satt och klurade lite idag och kom på lite saker som jag alltid har undrat över, men aldrig tagit mig tid att finna svar på. :huvet

Hur är det egentligen om man exemplevis tar tar MC kort nu, efter att man har haft vanligt körkort i 3 års tid. Får man en ny prövotid då på båda korten, eller bara på MC-kortet, eller slipper jag prövotiden?
Sen undrar jag vad som händer med B-körkortet om man åker fast när man är ute och bränner med hojen? Torskar man båda korten då eller torskar man bara Mc-kortet?

Hare

PeterC

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Hoj
Cbr 600F 98
Okej, tack, men fan torskar alla kort om man åker dit ordentligt med MC, det låter hårt. Taskigt läge om man tagit alla kort och åker dit :s.. Lär väl vara någon här iaf som har fått uppleva det?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Bäst är ju om man har allt från A till CE och taxi!

Förlorar man truck-kort och maskinförarbevis och sånt med?
Vet att man förlorar sin jaktlicens om man kör onykter i trafiken och blir tagen.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Efter 1 Januari 2007 så får man en helt ny prövotid på 1 år efter på varje ny behörighet man tar och man får dessutom göra ett speciellt teoriprov för varje behörighet man får tillbaka om man förlorat en behörighet.

Med andra ord, åker du fast under första året så förlorar du MC-behörigheten helt, medans du får göra ett teoritest för att få tillbaka B-kortet.

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
954 Fighterblade -03
Biifer's svar var helt korrekt.
Tog du B-behörighet t.ex 1998 så gick din prövotid ut 2000 om du skött dig.
Alla andra behörigheter: A, BE, C, CE, D, DE som du tagit efter det du tog B-kort på senare år, efter du tog B 1998, kommer du också gå miste om vid en indragning. Men du kommer Inte behöva ta OM hela skiten för det. Bara du varit snäll och duktigt i två år...

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Calmanders skrev:
2666433 Biifer's svar var helt korrekt.
Tog du B-behörighet t.ex 1998 så gick din prövotid ut 2000 om du skött dig.
Alla andra behörigheter: A, BE, C, CE, D, DE som du tagit efter det du tog B-kort på senare år, efter du tog B 1998, kommer du också gå miste om vid en indragning. Men du kommer Inte behöva ta OM hela skiten för det. Bara du varit snäll och duktigt i två år...
men är inte prövotiden klassberoende? som säg att man har en prövotid för bil/lastbil och en prövotid för mc? så när jag har haft mitt a1 i 2 år så kommer jag aldrig att ha prövotid igen? (förutsatt att jag inte torskar)

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
954 Fighterblade -03
Rosen: Det är för den klassen du tar det gäller. D.v.s. 2 år oavsett. Rätta mig om jag har fel. Nu har jag inte behövt vara insatt i detta på bra länge... Men det är vad jag kommer ihåg. Nya regler kanske?

Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
-Rosen- skrev:
2666447 men är inte prövotiden klassberoende? som säg att man har en prövotid för bil/lastbil och en prövotid för mc? så när jag har haft mitt a1 i 2 år så kommer jag aldrig att ha prövotid igen? (förutsatt att jag inte torskar)

Du har prövotid fr.om första tagna körkort och två år frammåt oavsett vilket körkort det är du tar. Därmed basta!

PeterC skrev:
2666402 Okej, tack, men fan torskar alla kort om man åker dit ordentligt med MC, det låter hårt. Taskigt läge om man tagit alla kort och åker dit :s.. Lär väl vara någon här iaf som har fått uppleva det?

Japp, och de svider att bli av med andra körkort som inte ens var inblandade! :mad:

Last edited:

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Jag tog lätt mc kort när jag var 16år, sen tog jag A begränsad och efter det bil när jag blev 18. Sen när ja var 18.5så blev ja av med alla för att ja körde lite för fort..och nu ska ja få tillabaka alla korten i april. Så, ryker ett ryker alla:p Och man får tillbaka alla, sen vet ja inte om de blir nya regler till 2007...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
AndreasNo skrev:
2666415 Efter 1 Januari 2007 så får man en helt ny prövotid på 1 år efter på varje ny behörighet man tar och man får dessutom göra ett speciellt teoriprov för varje behörighet man får tillbaka om man förlorat en behörighet.

Med andra ord, åker du fast under första året så förlorar du MC-behörigheten helt, medans du får göra ett teoritest för att få tillbaka B-kortet.
Har du länk till någon info om det?

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
AndreasNo skrev:
2666600 Skulle ba se om nån gick på de :p

Dock så borde det vara så!
För att sålla bort alla klantar i trafiken... Och om jag blir bortsållad själv så då är det bara bra eftersom jag också var en klant (syftar på ifall nån gnäller o säger, men då kanske du också åker bort)

gnällspikar:)

PeterC

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Hoj
Cbr 600F 98
Okej, tack för svaren. Blev lite grötigt här mot slutet men jag tror jag hajjar vad som gäller. Dvs, åker jag dit på en grej, får alla körkort lida för det, men olika mycket beroende på om de har prövotid eller inte? Stämmer det eller?
Bara att gasa alltså :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ju inte din A-behörighet som har kört vårdslöst, det är du som person.

Om du som person är olämplig i trafiken så kan du ju fortfarande vistas i trafiken om du har B kortet kvar.

Därför tar dom alla behörigheter, logiskt va?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
PeterC skrev:
2667449 Okej, tack för svaren. Blev lite grötigt här mot slutet men jag tror jag hajjar vad som gäller. Dvs, åker jag dit på en grej, får alla körkort lida för det, men olika mycket beroende på om de har prövotid eller inte? Stämmer det eller?
Bara att gasa alltså :D

Nej det stämmer inte. Din prövotid gäller för ditt körkort, inte för en specifik behörighet. Blir du av med kortet ryker alla behörigheter, men du får också tillbaka alla behörigheter utan nytt förarprov såvida spärrtiden (den tid du är utan körkort) är längre än 12 månader.
Blir spärrtiden längre än 12 månader, eller du torskar kortet under prövotiden, måste du göra nytt förarprov för SAMTLIGA behörigheter.

Allt eller inget således.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...