hur palla upp fronten på en mondeo?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Det är första gången att jag pallar upp, är lite nervös över det hela.

M.h.a. garagedomraft som lyfter på oljesumpen hissas hela fronten upp, och sen pallblock inomsides bägge framhjulen, och rullstopp på bakhjulen?
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Att lyfta i sumpen är väl inte det optimala. Motor/växellåda sitter monterade på ett par "gummifästen" och att lyfta halva bilen i de vet ifan.

Finns väl en tvärbalk som går mellan framhjulen som lämpar sig bättre? Inte säker på hur det ser ut under.

Tänk på att dra handbromsen ordentligt så att inte bilen kan rulla över. Sparka även in ett par träblock under bakhjulen för säkerhets skull.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Vad e det för fel på att använda sparklådorna bakom framhjulen? Eller nåt fäste till tvärarm? Har du ingen dragkroksögla i fram du kan använda?
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Att lyfta i sumpen är väl inte det optimala. Motor/växellåda sitter monterade på ett par "gummifästen" och att lyfta halva bilen i de vet ifan.

Finns väl en tvärbalk som går mellan framhjulen som lämpar sig bättre? Inte säker på hur det ser ut under.

Tänk på att dra handbromsen ordentligt så att inte bilen kan rulla över. Sparka även in ett par träblock under bakhjulen för säkerhets skull.

Jag tyckte också det lät suspekt men Haynes skriver:

"If the front of the vehicle is to be raised,
either place the jack head under the sump,
with a block of wood to prevent damage [alternativ 2: använd verkstadslyft för x tusen]"

"ordinarie" lyftpunkter är inte centrerade under bilen nämligen:
http://www.fordclubsweden.se/forum/attachment.php?attachmentid=19177&d=1203496291

och jag gissar jag måste palla bägge frontpunkter.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hissa på en sida i taget genom att köra in domkraften bakom framhjulet och sen sätter du "koppen" mot bakre länkarmsinfästet och hissar där. Det är en Ford du ska hissa upp och det betyder att du inte kan hitta i bara plåt då sådan inte finns på en Ford, det antingen rost eller redan hål.
När du har hissat upp så ställer du en pallbock under länkarmen, rak bakom hjulet, hissar ned försiktigt och gör likadant på andra sidan.

Oljetråget vill du INTE lyfta i!!!!!

Rullstopp bakom hjulen är bra om man är försiktig, men det ska mycket till annars att få en bil att rulla av ett par pallbockar. Handbroms duger gott då den tar på bakhjulen, se bara till att den fungerar.

Vad ska du göra då för att behöva hissa upp skiten? Jag tänkte mest på att om man inte är hundra på hur man hissar upp en bil så kan man antagligen än mindre om själva mekandet, no offense...

Jag tyckte också det lät suspekt men Haynes skriver:

"If the front of the vehicle is to be raised,
either place the jack head under the sump,
with a block of wood to prevent damage [alternativ 2: använd verkstadslyft för x tusen]"

"ordinarie" lyftpunkter är inte centrerade under bilen nämligen:
http://www.fordclubsweden.se/forum/attachment.php?attachmentid=19177&d=1203496291

och jag gissar jag måste palla bägge frontpunkter.

Den där ritningen visar vart du lyfter med en 4-pelarlyft för att kunna komma åt på bästa sätt vid en service, inget du behöver bekymra dig över.
 
Last edited:

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Hissa på en sida i taget genom att köra in domkraften bakom framhjulet och sen sätter du "koppen" mot bakre länkarmsinfästet och hissar där. Det är en Ford du ska hissa upp och det betyder att du inte kan hitta i bara plåt då sådan inte finns på en Ford, det antingen rost eller redan hål.
När du har hissat upp så ställer du en pallbock under länkarmen, rak bakom hjulet, hissar ned försiktigt och gör likadant på andra sidan.

Oljetråget vill du INTE lyfta i!!!!!

Rullstopp bakom hjulen är bra om man är försiktig, men det ska mycket till annars att få en bil att rulla av ett par pallbockar. Handbroms duger gott då den tar på bakhjulen, se bara till att den fungerar.

Vad ska du göra då för att behöva hissa upp skiten? Jag tänkte mest på att om man inte är hundra på hur man hissar upp en bil så kan man antagligen än mindre om själva mekandet, no offense...



Den där ritningen visar vart du lyfter med en 4-pelarlyft för att kunna komma åt på bästa sätt vid en service, inget du behöver bekymra dig över.

none taken och tack för informationen. Nej på bil är jag ingen stjärna ännu, men vill gärna vara säker på att jag begripit säkerhetsföraranden korrekt. Själva mecket är dock inte kärnfysik i denna omgången, ska bara byta olja+filter och se om jag inte kommer åt spolarvätskepumpen i samma veva. Det kan jag kanske göra genom att bara hissa högersidan, men enligt vad jag läser ska gärna bumpern av också för att koma åt spolarvätskepumpen pga meckigt placerade skruvar...
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Lyft inte i oljetråget då det förmodligen är gjort av gjuten aluminium. Självklart går det om du fördelar kraften mha. en träskiva eller motsv. men jag skulle inte vågat mtp. att det kan spricka om man lyfter lite tokigt.

Lyft i framvagnsbalken, i den där bogseröglan är fäst. Eller som ovan nämnt, lyft en sida i taget i sparklådan. Det brukar finnas en markering i sidokjolen (t ex. en ingjutning med en pil/prick eller dylikt) och rakt under denna lyfter du i sparklådan.

Låter föga roligt att ta bort fronten på bilen för att komma åt spolavätskebehållaren, men det är tyvärr inget jag tvivlar på behöver göras för den operationen. :gnissla
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
annars är de lätt o åka in på en mack med billyft o göra detta.
sen tvättar man bilen på engång.:tummenupp

fast ska du ta bort fronten så kan de ju bli lite dyrt då de tar ett tag.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
none taken och tack för informationen. Nej på bil är jag ingen stjärna ännu, men vill gärna vara säker på att jag begripit säkerhetsföraranden korrekt. Själva mecket är dock inte kärnfysik i denna omgången, ska bara byta olja+filter och se om jag inte kommer åt spolarvätskepumpen i samma veva. Det kan jag kanske göra genom att bara hissa högersidan, men enligt vad jag läser ska gärna bumpern av också för att koma åt spolarvätskepumpen pga meckigt placerade skruvar...

I detta fallet hade jag försökt låna 2 uppkörningsramper, kör upp framhjulen och lägg i bromsen och sen mecka
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har man inte bättre koll än att man måste fråga på ett forum hur man lyfter en bil ska man nog låta bli att krypa under bilen sedan man lyft den.

Vad gäller att lyfta under oljetråget så är det väl utöver vad som redan sagts även osäkert om motorkuddarna håller för det.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top