Hur pass mycket bättre skyddar skinnkläder/ställ gentemot...

• Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

Dominator-Rocks

Guest
Hur pass mycket bättre skyddar skinnkläder/ställ gentemot mina "allväderskläder"

Jag kör i en Jofama jacka som känns rejäl, tjocka tyger skydd i axlar och armbågar, byxor likaså Jofama ”hassskyd” på sidorna och knäskydd.

Jag har tumlat runt lite på knarren ett par gånger dock ej farit i backen en, och då har både armbågs och knäskydden varit till stor hjälp. Så på det sättet känns kläderna klockrena!

Men jag har fått höra att de såkallade allväderskläderna är en falsk trygghet iaf att dem är bra mycket sämre en skinnkläder!

Stämmer detta och hur pass stor skillnad är det?

Jag åker ju inte i några sporthojshatsigheter ligger sällan över 120 knyck.

Och om goretex kläder suger vad skall jag då köpa?

Känns ju inte som att jag vill kränga på mig ett Raceställ ala sporthoj… skulle väll se sådär lagom löjligt ut när jag kommer på min offrodare, eller? Ioförsig kan man ju köra utan puckar mörka färger då stället borde bli något diskretare.. Hmm ??

Kan man röra sig i ett sånt däringa sporthojsställ?

Seså, spell it out!

Surre

--------------
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Yamaha Ténéré 700
Jag tycker att det största problemet med mina allvädersbyxor är att inte skydden sitter där de ska - byxorna är inte lika tajta som skinnställ brukar vara och skydden kan röra på sig. Nu har jag kompletterat med Dainese "säkerhetskalsonger"( :rolleyes: ) med knä- och höftskydd. Funkar också att ha under ett par jeans exempelvis.

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
Största anledningen som jag ser det att välja skinnställ framför allväders av samma kvalité, är att skinnstället skyddar dig mycket bättre mot abrasion när man kanar på asfalten.
Blir liksom glatt med skinnställ så man glider istället för att haka fast i asfalten och börja slå runt.

allväderställ håller formen i vätan bättre och är inte lika varma i solen.

finns säkert fler o bättre anledningar.

Edit: om kanar på asfalten i 70-80 så håller jeans cirka 0,5 sekunder, skinnstället upp till 8 sekunder innan det går hål.

Ponera att du hoppar av hojen i bara t-shirt o jeans i 70 knyck, då kommer du antagligen att förblöda av skrapsåren när du slutat kana.

Skydden som finns i kläderna är ju trots allt inte gjorda för att glida på, men oumbärliga för att förhindra frakturer o annat.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Anledningen till att ett skinnställ sitter tajt är för att det ska glida på asfalten om man kraschar. Om det sitter lite för löst är risken att skinnet hakar i asfalten och man börjar rulla. Så länge man glider får man blåmärken men när man börjar rulla så bryter man saker.

Ett allvädersställ sitter aldrig så tajt och kommer därför haka i asfalten och du börjar rulla. Plus att om stället sitter tajt så sitter skydden på plats vid krasch, nåt som inte sådär väldans många allvädersskydd gör.

De gjorde ett test i Bike - har jag för mig det var - förra året och kom fram till att rent skrapmässigt så håller de flesta allvädersställen lika bra som skinnställ men det är just det med passformen.

Till din fina offroadare skulle jag rekommendera ett motardskinn. Finns alla möjliga modeller men de tenderar att vara lite mer rörliga, böjliga och lite mjukare. Mer anpassat för att vålda runt lätta hojar med helt enkelt.

Dominator-Rocks

Guest
Tackar för dom grymt bra och informativa svaren jag fått framförallt från Imaster :Bugar

Det kan bli ett "skinn" nån dag men nu när jag ser att mina kläder verkar innehålla i princip samma "skyddsfaktor" som skinn.. sånär som på passformen så får dem vara med ett tag till!

Faan va bra SH är ibland :yoparty

ROANEL

sympatisk ung man
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
zzr 1100 -97
skinn förlorar mycket slitstyrka när det blir blött så om du kör i regn så måste du ha ett regnställ över skinnstället för att behålla styrkan. Dagens textilställ förlorar inte slitstyrkan i regn

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Åkte kull i 55-60 med just ett Jofama allvädersställ för 2 år sedan. Fick en rejäl knäskada då jag efter att ha landat på knäet skrapade upp stället så illa att skyddet åkte UT. Rev även upp stället helt in på ett flertal ställen, runt kragen, axlar mm. Har nu en permanent knäskada. Kan tillägga att jag numera aldrig kör i goretex.
Har åkt ikull med skinställ 3-4 ggr i både lägre och högre hastighet med motarden och det har inte ens behövt lagas. Har inte heller fått några skrapsår eller smärtor. Nu snackar vi av att just landa och glida på asfalten, som är min erfarenhet.

Det är förutom att det sitter lösare även materialet som ger goretex tendensen till att hugga tag i asfalten och få dig att börja rulla runt. Och som det nämnts tidigare så sitter inte skydden på plats. Annars väldigt skönt att kunna skita i vad det är för väder när man är på väg hem från jobbet.

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Skinn må vara varmt och jobbigt att röra sig i men vid en eventuell vurpa så hade jag inte velat ha tyg just av dom anledningarna som har nämnts ovan. Det värsta är att vissa av dom så s.k. tygställen har skydd som är lika mjuka som bomull. Hur bra skyddar det vid en vurpa? Nu gäller det förvisso inte alla tygställ men bara det att det finns ställ utan hårda skydd är kasst. Anyway, skinn is the shit ur säkerhetssynpunkt.

Dominator-Rocks

Guest
Aaaah faan vad jobbiga ni är...

:va :va

Hmmm kan jag åka omkring i det här på min offrodare ??

Last edited:

Nicotin

Guest
har en tjej i klubben som av ngn anledning skrapade knäet och hon hade gortexjack och byxor på sig..

Hon hade knäet i backen kanske 1-2 sekunder och det brände hål direkt..

Gortex är inget jag vill ha på mig överhuvudtaget...
Skinnet åker på oavsett om jag ska till kiosken 2 km bort el annat...

Sen som många andra nämnt, rotationsvåldet som blir när man åker i backen och skydd som inte sitter på plats osv...

nee skinn is da shit

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
Sportster
Har hållt till många år på gokartbanor runt om i landet både som förare och mekaniker, den klass som jag hållt på med mest, Icc gör upp till 150 knyck så det går väldigt fort. det är inte så ofta men det händer att en förare flyger ur sin kart och kanar på asfalten, men jag vetligen har aldrig sett en allvarligare skrap skada, på grund av att man kanar kanske högst 3-4 meter innan man hamnat i gräset. därimot förekommer det oftast benbrott bukskador och hjärnskakningar och det skall tilläggas att overolerna som är tvålagers tyg enbart skyddar mot brand. Samma fenomen borde ju vara på vägen med med den skillnaden att det inte finns några avåkningsoner utan hårda träd staket bilar mm och då spelar väl knappast det någon roll om man har tyg eller skinn i kläderna.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hur pass mycket bättre skyddar skinnkläder/ställ gentemot mina "allväderskläder"

Jag kör i en Jofama jacka som känns rejäl, tjocka tyger skydd i axlar och armbågar, byxor likaså Jofama ”hassskyd” på sidorna och knäskydd.

Jag har tumlat runt lite på knarren ett par gånger dock ej farit i backen en, och då har både armbågs och knäskydden varit till stor hjälp. Så på det sättet känns kläderna klockrena!

Men jag har fått höra att de såkallade allväderskläderna är en falsk trygghet iaf att dem är bra mycket sämre en skinnkläder!

Känns ju inte som att jag vill kränga på mig ett Raceställ ala sporthoj… skulle väll se sådär lagom löjligt ut när jag kommer på min offrodare, eller? Ioförsig kan man ju köra utan puckar mörka färger då stället borde bli något diskretare.. Hmm ??

Seså, spell it out!

Klart du skall köra i skinnställ! Man är rörlig, har man aldrig haft skinnställ så krävs att man vänjer sig. Jag väljer bort goretex helt, fast jag har ligger..skulle det vara riktigt kallt, el blött, kan man alltid ta gortex jackan över stället. Personligen tycker jag med att Goretexställ är det lite nördvarning över..Det duger till enbart till och ifrån pendling, när jag körde 125 cc scooter körde jag jämt i goretexställ.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

Seså, spell it out!

Klart du skall köra i skinnställ! Man är rörlig, har man aldrig haft skinnställ så krävs att man vänjer sig. Jag väljer bort goretex helt, fast jag har det liggerr..skulle det vara riktigt kallt, el blött, kan man alltid ta gortex jackan över stället. Personligen tycker jag med att Goretexställ är det lite nördvarning över..Det duger till enbart till och ifrån pendling, när jag körde 125 cc scooter körde jag jämt i goretexställ.

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
åkte en bit på backen med mitt IXS skinställ förra året. förutom att jag slog i huvudet så klarade jag mig med lite blåmärken. kan tillägga att det ösregnade vid den tidpunkten och att det knappt syns något på mitt ställ. Jag är mycket tacksam för min rygplatta eftersom jag gled på ryggen

lady

Pratglad
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gixxern såld :(
Jag föredrar skinnställ..har åkt i bägge delarna å gore-tex kan ha en förmåga att dela sig vid eventuell vurpa. Många tyg ställ som jackan å byxorna ej sitter ihop å därför kan dela sig. sen sitter skydden som tidigare nämnt inte lika bra som på ett skinnställ. Jag har gått omkull med mitt skinnställ i 70 km å det är lite små märken men helt:tummenupp Om man inte kollaar lite nogrannare så skulle man nog inte tänka på att det ens har vart i backen... gooo skinnställ:yoparty

Fredrik.A

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Honda CB600 Hornet Suzuki DR350
Om ett stort problem med gore-tex ställ är att skydden flyttar på sig vid en vurpa, skulle de inte funka bra med en skyddsväst typ UFO under stället? de skydden flyttar inte på sig.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Om ett stort problem med gore-tex ställ är att skydden flyttar på sig vid en vurpa, skulle de inte funka bra med en skyddsväst typ UFO under stället? de skydden flyttar inte på sig.

Jo alla skydd som sitter "fast" på kroppen är mkt bättre än de som sitter i jackan/byxan.

Och vill bara påpeka att tyg INTE är lika hållbart vid en marksyning, även om det sitter tajt.

Tyget "bränns" sönder av friktionen och då spelar det ingen roll hur mkt det är förstärkt. Man kan göra tyg bra men inte än lika bra som skinn

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy