Hur pass mycket bättre skyddar skinnkläder/ställ gentemot...

• Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

Alphax006

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R -89
Ska köpa en hoj nu som jag ska börja övningsköra med privat men har bara råd med hjälm än så länge till det. Är det jätteviktigt med ställ om man bara ska köra lungt och lära sig krypköra & kontrollera fordonet? Finns det några billiga alternativ till syra skinnställ och sådana saker? =)
MVH Linus

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Ska köpa en hoj nu som jag ska börja övningsköra med privat men har bara råd med hjälm än så länge till det. Är det jätteviktigt med ställ om man bara ska köra lungt och lära sig krypköra & kontrollera fordonet? Finns det några billiga alternativ till syra skinnställ och sådana saker? =)
MVH Linus

www.blocket.se :tummenupp

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
min jacka är i nån avart av textil/gortex nylon eller någe, den vart bara lite repig som en skinjacka medas mina AlpineStar byxor gick sönder, så gick sömmen upp.
Sydde igen sömmen å de såg inte märkbart slitna ut alls förutom vid höger knä där de fanns extra förstärkning.

Men de var de ända som hände med byxorna själva tyget nöttes inte hål i eller trasades sönder på nått sätt i ca 60-70 km/h

Dark_Messenger

Guest
En annan grej att tänka på är att skiten ska sitta ihop på mitten. Jag har aldrig ägt ett skinnställ i hela mitt liv men man har ju sett på polarnas att även om de har tvådelade ställ så kan man "haka fast" dom i varandra. Vet ej om sk allvädersställ har den möjligheten??

För du ska ju inte tro att när du väl ligger där o kanar / tumlar / voltar på asfalten eller i diket att grejorna hålls på plats av sig självt.

Bara en reflektion från mig då jag var med om en krasch nyligen utan skinnställ.

Hedgehog

Gick med
17 May 2006
Hoj
En annan grej att tänka på är att skiten ska sitta ihop på mitten. Jag har aldrig ägt ett skinnställ i hela mitt liv men man har ju sett på polarnas att även om de har tvådelade ställ så kan man "haka fast" dom i varandra. Vet ej om sk allvädersställ har den möjligheten??

Dom flesta allvädersställ har dragkedja mellan byxa/jacka. Tyvärr så finns det modeller som saknar det men dom går bort direkt

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Dom flesta allvädersställ har dragkedja mellan byxa/jacka. Tyvärr så finns det modeller som saknar det men dom går bort direkt

Yes, jag har ett sådant, ett IXS Goretex-ställ, som inte har dragkedja i midjan ut som kopplas ihop genom en "rem" som går från baksidan av jackan, i grenen utanpå brallorna och kopplas ihop med jackan på framsidan.

Hur det fungerar vid en marksyning har jag inte riktigt tänkt på, men risken finns nog att glider upp trots remmen och då har man inte särskilt mycket "glidskydd" längre. Dessutom är dessa ställ inte helt vattentäta. Regnar det tillräckligt mycket och länge kommer vattnet att pressas upp i den glipa som finns mellan jacka och byxa, och man blir blöt över hela buken. Förjävla dåligt egentligen med tanke på att det stället kostade ca 9 000 nytt. Ska sälja det förresten, nån som vill köpa? :tungan

Det enda rätta enligt min mening är ett bra skinnställ, och regnar det drar man på sig ett bra mcregnställ med andasfunktion eller så kör man inte alls. :fakta

Sucka

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
KTM rc8 och en knippe smått
MVH Linus

Har du inte råd att köpa vettiga skyddskläder GE FAN i att åka hoj
Jag har vurpat i löjligt låg fart och har gjort mig förbannat illa även med BRA Kläder. Skulle aldrig sätta mig på hoj skinnställ o ryggskena
Peter

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
KTM 525 -06
Vurpade i 90km/h och jag är väldigt glad att jag hade skinnstället på mig!

Jag tycker också att det känna helt fel att köra motard i ett rent raceskinnställ så jag slänger alltid på mig en huvtröja över skinnet! Nördigt tycker vissa, tuffare tycker jag! Smaken är som baken... :)

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Går inte dra alla allvädersställ över samma kam när det gäller slitstyrka.. En del (typ str) går sönder jättelätt medan andra har mer slitstarka tyger som t ex cordura. Goretex har väl inget med tyget på jackan att göra utan bara hur plagget "andas".

Har trillat några ggr med mitt alvädersställ (dock i relativt låga farter och när det varit blött ute) och det blev knappt ett märke på kläderna. Problemet är, som många redan påpekat, att skydden inte sitter lika bra(iallfall inte på mitt). Fast egentligen borde det finnas allväderställ som sitter lika tajt som skinnstället men då förlorar man ju lite av fördelarna.

Kör man en del grus så tycker jag dock att ett allvädersställ är att föredra..

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Provat motard ställ?
Jag tkr inte det är så "stelt" o hållningen är ju anpassad för motard/offroad.

Hedgehog

Gick med
17 May 2006
Hoj
Har för mig att halvarssons nya HI-ART har bättre slitstyrka än skinn(hittar inte testet :huvet ), tyvärr så har man fortfarande problemet med att skydden flyter. Varför kan dom inte göra en riktig kombination av dom med skinn, HI-ART och dry-way+.

Dom har börjat lite smått men jag vill se ett riktigt raceställ med den kombinationen..... :tummenupp

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Hoj
Monster 900 -02
Har en gång vurpat på asfalt i 70km/h iförd t-shirt och jeans (när jag körde moped för länge sedan):näsblod , den upplevelsen är inget jag gjärna gör om så jag tänker skaffa mig även ett skinnställ för att komplettera mitt allväders.

Full utrustning oavsett åksträcka nu för tiden. Hellre lite överhettad än sönderskrapad.:tummenupp

Hade jag haft råd hade jag köpt båda ställen direkt.:tungan

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skinn vs. Allväder

Det finns ett antal olika aspekter att beakta i den frågan.
Vad gäller skinnställ så är det ju enklare i och med att skinn alltid är skinn och ger bra skydd mot nötningen om man glider efter asfalten. Sen sitter ju skydden bra fixerade i ett sådant också.
Vad gäller allväderställ så är Gore-Tex och Dry-Way bara det vattentäta membranet. Är yttertyget inte slitstarkt så kommer du att nöta hål på det på en gång om du kanar på asfalten. Är det Cordura eller har invävda kevlarfibrer så kommer det att tåla nötningen ungefär lika bra som ett skinnställ. Sen är det det där med att skydden i ett allvädersställ kan flytta på sig när du ramlar av. Det går ju att lösa genom att ta ur skydden ur stället och istället använda sig av skydd under. Typ Dainese Safety Jacket. Så har jag själv gjort och då kommer skydden att sitta där som ska om man åker av.

Själv använder jag allvädersställ av den enkla anledningen att det är mer praktiskt. Jag måste inte stanna och dra på mig ett regnställ om det skulle börja regna vilket också gör att jag inte måste ha en väska med det i när jag är ute och åker. Sen finns det bra fickor så att du faktiskt kan ha plånbok mm på dig utan att behöva förlita dig enbart på utrymmet under sadeln.

Slutsatsen är att det är lite beroende på vad du är ute efter och hur du vill använda ditt ställ och din hoj. Generellt kan man säga att ett skinnställ ger ett något bättre skydd och för att komma upp i likvärdigt skydd med allväder bör man komplettera med skydd man har under för att dom inte ska flytta sig vid en omkullåkning. Nu vet jag inte hur stor skillnaden är personligen och jag hoppas att jag slipper uppleva det också.

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Har du inte råd att köpa vettiga skyddskläder GE FAN i att åka hoj
Jag har vurpat i löjligt låg fart och har gjort mig förbannat illa även med BRA Kläder. Skulle aldrig sätta mig på hoj skinnställ o ryggskena
Peter

Håller med dig. jag åkte omkull i ca 70 Km/h hur det hadde gått utan ryggskena o skinställ vill jag inte ens tänka på.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy