Gällande maten är nog det enda jag kan ge er råd i som gammal kock!
1: undvik micrad mat! Micrad mat innehåller knappt någon näring då man "spränger" sönder näringsmolekylerna och då vet kroppen inte vart den ska göra av allt utan lägger det i fettreserverna!
2: såser, jo dom innehåller oftast mycke grädde osv men som du nämnde! Husmanskost är en förbannat bra mat när det kommer till energi och näring! Men bäst är att laga den själv så man kan reglera tex grädden i såserna osv, man vet vad man får i sig!
I övrigt, tränar du mycke bör du även äta mycke! Annars orkar inte kroppen bygga upp sig efter en träning! Tex är det bra att äta rött kött för kreatinet som i sin tur bygger muskler! Jag gick ner nästan 10 kg genom att inte äta kött alls en vända och fick tillbaka dom då jag börja äta kött igen!
Rätt kost och rätt motion är grunden för en bra kroppslig kondition, givetvis i balanserade mängder! Näringslära är min rekommendation, man behöver inte köra GI för att bli fitt i kroppen!
Lycka till
För den som orkar läsa vidare:
Det finns ett djurförsök som det tog hus i helvete över! Det låg förut på youtube men är sen länge banlyst! En amerikan tog en nyfödd kattkull, dela på den i två grupper. Grupp A fick vanlig kattmat och togs omhand som sig bör! Grupp B fick ALLT micrat. Maten, vatten osv och serverades sen när den hade vanlig temp. Han menade på att micrad mat var ohälsosam och en hälsorisk för våra barn medans tillverkarna menade att det inte fanns någon risk alls med micrad mat!
Försöket pågick i 2 veckor, efter dessa veckor var samtliga kattungar i grupp B döda pga näringsbrist! Om säg energimolekyler ser ut som I, fett ser ut som O, näring i sig ser ut som D, på så vis vet kroppen vart den ska göra av allt. Men micrar man maten ser allt ut som *. Det blir kaos och kroppen kan inte plasera ut rätt sak på rätt plats! Man bygger upp fettma och bryter sönder kroppen!