hur potent är KTM 660

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
saknas och saknad
jag har hört att ktm 660 är impotent, eller var det föraren som jag snackade med som var det?
Nä, när jag tänker efter var det hojen!
:1pajas

herriherri

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
YZF 426
660´n är fan den coolaste hojjen ktm pruttat ut hitintills, :tuttar allt e fan coolt på ren. VILL HA, VILL HA, VILL HA, VILL HA,VILL HA, VILL HA,

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
mr_rockster skrev:
Förutom annan förgasare, andra vippor, helt nytt tändsystem, ny frambroms (både pump och ok) och massa annat lull lull. Lägre komp för att den ska hålla bättre tydligen. Effektmässigt ska den väl vara som -03 tror jag.

- Johan

Det var ju på 660'n han ville veta skillnaden mellan 03 å 04! Inte Husan...

KTM'n har nya bredare fotpinnar, ny bromspedal, ny huvudbromscylinder med justerbart bromsgrepp, oljan i ramen med tillhörande filter (mer olja totalt) jmf med oljan bara i motorn, nån ny avgasreningskit som man måste plocka bort direkt, kylfläkt på vänstra kylaren för stadsposers som spenderar halva körtiden vid rödljus, ny soppakran som är "rättvänd" (den gamla har vredet innåt ramen) men ser ut att komma från 70-talet...... nu tog det slut i huvudet, kan va mer mer kommer inte på det nu.
Den större oljemängden gör att serviceintervallet blir längre. Avgasreningsskiten och kylfläkten tillsammans med en liter olja till höjer vikten. :va Kasst! Bara att plocka bort så mycket som möjligt.

Jag rekommenderar en 660 till dig Blom för ditt användningsområde. På med en feeet pipa bara så klarar du dig skitbra. Då har du drygt 60 kusar på slangen och en massa vrid i en fett bred kurva. :)

Edit: Fan, man måste läsa hela tråden innan man svarar!! :7peta <---- jag

Last edited:

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Ebbe skrev:
Avgasreningsskiten och kylfläkten tillsammans med en liter olja till höjer vikten. :va Kasst! Bara att plocka bort så mycket som möjligt.

Vart f** sitter avgasreningen?? Har kikat på min fast hittar inget troligen jag som är blind. Någon som kan bifoga en bild???

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Marals76 skrev:
Vart f** sitter avgasreningen?? Har kikat på min fast hittar inget troligen jag som är blind. Någon som kan bifoga en bild???

Här sitter den.

Last edited:

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Schysst tråd det här!
Har varit inne på att skaffa en 640 förut då meckandet inte är min stora passion i livet direkt...
Men nu blir man ju fundersam på de andra ktm modellerna!
Hur långa serviceintervaller osv är det på 625 resp. 660?
Funkar bra i skogen och så med? :hej

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Ebbe skrev:
Det var ju på 660'n han ville veta skillnaden mellan 03 å 04! Inte Husan...

KTM'n har nya bredare fotpinnar, ny bromspedal, ny huvudbromscylinder med justerbart bromsgrepp, oljan i ramen med tillhörande filter (mer olja totalt) jmf med oljan bara i motorn, nån ny avgasreningskit som man måste plocka bort direkt, kylfläkt på vänstra kylaren för stadsposers som spenderar halva körtiden vid rödljus, ny soppakran som är "rättvänd" (den gamla har vredet innåt ramen) men ser ut att komma från 70-talet...... nu tog det slut i huvudet, kan va mer mer kommer inte på det nu.
Den större oljemängden gör att serviceintervallet blir längre. Avgasreningsskiten och kylfläkten tillsammans med en liter olja till höjer vikten. :va Kasst! Bara att plocka bort så mycket som möjligt.

Jag rekommenderar en 660 till dig Blom för ditt användningsområde. På med en feeet pipa bara så klarar du dig skitbra. Då har du drygt 60 kusar på slangen och en massa vrid i en fett bred kurva. :)

Edit: Fan, man måste läsa hela tråden innan man svarar!! :7peta <---- jag
tack för ett mycket bra svar.. jepp det blir en 660 :squid den verkar ju iprincip vara hur lov ordad som hellst

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
TTR 125 -05 CBR 600 -02 Er6-n 07
blom skrev:
tack för ett mycket bra svar.. jepp det blir en 660 :squid den verkar ju iprincip vara hur lov ordad som hellst

du kommer nog inte att ångra dej!! jag e toknöjd med min + att den är jävligt snygg!!

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Marals76 skrev:
Hur mycket ska tas bort? Har ju fortfarande ej fått pappren från KTM som beskriver hur man tar bort alla strypningarna :mad:

Jag tror knappt att avgasreningen stryper eller sänker effekten på nåt sätt. Men man vill ju ha bort den för att få lite cleanare utseende.
Det som ska bort är själva ventilen som är inringad på bilden och tre slangar som går från den, alltså slangen som går till insuget och rörbiten som ansluter till utblåset mellan grenrören samt en avluftningsslang som går upp i ramen.
Nån som har tagit bort sin avgasrening som kan tipsa om vad som är lämpligt att plugga hålet mellan grenröret med?

Resten av strypningarna är lätta att ta bort, lågfartsmunstycket bytes från 42 till 45, byt nål (clipset på fjärde hacket) och ta bort trottelstoppet. Ta bort luftburkslocket och det lilla runda locket i luftburken.
:squid

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Håller med i det mesta här, har bara lite tilläggsuppgifter.

En XR kan du tänka dig när du inte har provkört något annat. Köper du en sådan så testa ingent annan...

Husqvarna. Värst! =). Har två st och chassit är fantastiskt. Sätt på en annan pipa på den så får du bra mycket mer effekt. Varva den och den går som ett skollat ollon. Fast köp en SMR så får du riktig fjädring etc.

660:n, bara provat en gång. Motorn går fint, känns lite osmidig men tydligen verkar det gå att åka fort på de utan att det känns.

Husaberg. Upplevd effekt är VÄRST tycker jag. Rör du rullen så vill han bara stegra. Fint chassi med..

Ska du ut och toura, köp ingen motard, köp en VFR eller nåt. Ska du KÖRA motard så köp en husky, bergare eller kanske KTM 525. Ska du toura och tycker motard ser häftigt ut så köp en XR eller ngt..

- Johan

Tom Byron skrev:
Vilka muppiga svar du fått,

XR verkar hålla i hundra år, men har soft fjädring för motard. Går inte riktigt lika vasst som KTM/Husaberg, men den verkar som sagt svår att paja. Vibrationsfri gång med stenhård sadel

Husqvarna har jag bara provkört en konverterad TE570 -02 " i övrigt org" den går marginellt slöare än min 625a men känns ganska lika, man sitter lite bättre tror jag (än ktm 625)

660n, är starkare. Det känns ingen större skillnad när du hoppar från hoj till hoj, men däremot när du ligger bredvid å accar så drar den ett par hojlängder xtra.

Husaberg (mums) har bara provat Yashas 650n, med helsystem. Finfint bottenvrid, lättare chassi, hel cykeln är smalare....... Men kanske inte den smartaste hojen om du ska åka gata, men ska du härja mest på bana så råKKar den.

Ska du åka mest Gata, ta en 660.......... den pallar motorväg bättre, till i år har den den dubbla oljevolymen än Husa tex.

Ska du härja bana eller åka i skogen så är nog husan lämpligare.........

Fast det är bara vad jag tycker......... :7peta Jag säger inte att det ÄR så :hej

Per-Otto

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
KTM 660 SMC 2004 + HVA 570 TE 2003 + Eco-Scooter 2003
Så!
Ett stycke KTM 660 SMC 2004 Beställt...med titanblås o massa extra onödigt krims-krams...

//P-O

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Per-Otto skrev:
Så!
Ett stycke KTM 660 SMC 2004 Beställt...med titanblås o massa extra onödigt krims-krams...

//P-O
Men men... Varför :confused:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...