Hur prutar man?

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Har precis svarat på en annons för en digitalkamera på blocket. Saken är den att jag är helt värdelös på affärer och har ingen aning om hur man ska beté sig!
Vad ska man säga egentligen?

Jag har inga problem med att betala de 7000:- som killen begär men det vore kanske trevligt om det gick att få ner priset. Skulle affären gå om intet så blir jag inget ledsen över det eftersom jag ändå har planerat att köpa en sådan här kamera i höst men då en ny.
Nu så dök annonsen upp så varför inte passa på?

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Det är bara att ta i ordentligt. Säg att du är beredd att ge 5800 eller liknande. Detta går han förmodligen inte med på och går kanske ner till 6500. Se där, en femhundring prutat.

Detta funkar alltså inte varje gång, men du fattar säkert principen.

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Hmmm, ska testa så får vi se hur det går. Måste nog ta och försöka hitta lite självförtroende någonstans först så jag kan gaska upp mig lite. Under sängen kanske? :crash

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Var kall. Vissa lägger lite prutmån på utgångspriset, det märker du ju ganska snart om du testar att pruta. Det är oftast lättare att pruta på något som man kan titta på i verkligheten och inte bara över nätet. Ser du repor m m så kan man ju kanske ha något att förhandla om.

Jag sålde en moppe för 3000 kr i våras, den hade jag kunnat sänka mig till ca 1500 kr för (ville verkligen bli av med den) men köparen prutade inte överhuvud taget. Alltså testa att pruta så mycket du vågar. :whip

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
vad e det för kamera??? nypris, årets modell etc.???? garanti kvar mm.????

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Ravetrancer skrev:
vad e det för kamera??? nypris, årets modell etc.???? garanti kvar mm.????

Olympus E-10, Nypris 13', har varit oförändrad under de åren den har funnits. 3 mån. garanti kvar.

Olympus håller nu på att fasa ut E-10 till förmån för nya E-20.

Edit:Tillägg, Medföljer ett par minneskort.

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Jag prutade på ett par solbrillor på en mack för ett tag sedan, han hade inte min snussort så då ville jag ha lite kompensation för det.

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Skambud som gäller!! :tummenupp Hrrhrrr Den bästa prutar skolan man kan vara på är att åka utomlands! :D Jag var i Italien o lärde mig pruta. Säger dom att dom inte går med på priset så är det bara att skratta och börja gå därifrån. Du ska se att dom kommer efter :rock Så satans kul! :fakta ..Men som sagt en annan femma här.. :rolleyes: Men som gustav1 sa det priset lär funka. Lycka till!! :bow

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
Vet att många gör samma sak som ja gjorde när ja sålde moppen på blocket.. man sätter ett högre pris för man antar att köparen prutar... ja ville ha 18.000 för moppe o satt 19.500 i annonsen, han gillade inte priset o ja sålde den för 18.000, precis de priset ja ville sälja den för :tummenupp

Visse är helt emot att pruta, men försöka går alltid ´..

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
Jag prutar över allt, snåls om fan e jag, tex på McDonalds så fick jag en Paj som var typ halv mosad och då sa jag det fick en ny och hon frågade om hon skulle slänge den ''mosade'' jag sa nej och fick mig 2 äpeel pajer för 9kr. :D

Sen tex när jag köppte Mopped så fförhandla man fram en hjälm och lås till värdet av 3000kr. Mopeden kostade 30000kr.

Polarna tycker jag e pinsam, men jag tycker det både är kul och sparsamt.

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Den blev såld snabbare än jag han säga exponeringskompensation. Skickade melj till honom två minuter efter att han satt ut annonsen. Fick svar på några frågor imorse och svarade direkt att jag ville ha den och fick nu ett melj om att den var såld.
Här går det undan, wooooosch. :crash

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Re: Re: Hur prutar man?

K-Micke skrev:
7000:-! Är du galen!? Den kameran är värd max 3000:-!

etc. etc..... :D

Visa mig var jag kan hitta en E-10 för tre kåååå så hugger jag den på stående fot. :)

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Hur man prutar. Säg att du vill betala mindre än vad säljaren vill ha betalt. Svårare än så är det inte... :D

Lägg ett skambud, han kommer inte ta det. Lämna då ditt telefon-nummer och be han höra av sig om han inte får sålt den. Kan funka. :tummenupp

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...