Hur putsa upp genomskinlig plast?

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Hållar på att göra iordning en strålkastarkåpa, det är vanlig genomskinlig plast som har fått ett märke uppskrapat typ stort som ett lillfinger (något mindre) Så, jag har putsat upp skrapmärket med först grövre slippapper och nu 800 samt 1200 papper. Nu är det lent och fint men väldigt matt. Vad är bästa sättet för att få det blankt och fint? Undrar också om jag bör ha ännu finare slippapper, typ 2000 eller 3000-papper. Skall jag använda nått putsmedel eller annat när jag putsar på märket?

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Har kört med powercut på kåpglas och visir med bra framgång!
Se bara till att det inte blir för varmt.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Kan man inte värma?

Gjorde det på lite plexiglas här hemma. Gäller dock att värma precis rätt, annars blir det kasst och börjar rinna.

Knäpucko

Upp & iväg
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Lånar
Testa

Testa att värma, känns tveksamt att det skulle gå att putsa upp.
Har för mig att bossebildoktor hade tandkräm eller autosol, när han putsa upp ett par billyktor.

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Testa att värma, känns tveksamt att det skulle gå att putsa upp.
Har för mig att bossebildoktor hade tandkräm eller autosol, när han putsa upp ett par billyktor.

Ja, värma är ett alternativ, men vet inte om jag vågar hehe. Skulle vara kul att prova först på nått. Har också hört att autosol är bra, när jag skriver putsa upp så menar jag inte att det skall bli som nytt igen utan bara mycket mycket bättre än det märket asfalten gjort i plasten, (jag är oskyldig, köpt hojen så) Har alltså fått en slät fin yta med 1200 papper, skall jag prova ännu finare papper samt autosol kanske? Sen tänkte jag att man kan spraya klarlack på den matta fina ytan så borde det väl bli mycket bättre?

Kan man inte värma?

Gjorde det på lite plexiglas här hemma. Gäller dock att värma precis rätt, annars blir det kasst och börjar rinna.

Skulle en matt finslipad yta bli blank då plastmolekylerna förenar sig eller vad som nu händer kemiskt?

Har kört med powercut på kåpglas och visir med bra framgång!
Se bara till att det inte blir för varmt.

Intressant! berätta mer? Hur gjorde du, vart köpte du det?

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
farsan putsa till en rödmatt baklyckta på sin bil med autosol det blev bättre men inte bra.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Brukar köra kåpglas med fin lackpolering och maskinpolera.
Sakta så det inte blir varmt.

Brukar få bort repor utan att få massa konstiga reflexer.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Jag har samma typ av problem med min hoj. Ägaren innan mig verkar ha tvättat kåpglaset med svinto eller nått i den stilen... Hela skiten är repig :huvet ...hur mycket xerapol går det åt då tro!?

Nä, skämt å sido... tror det får bli en ny kåpa helt enkelt. Har kört med 'Turtle extreme nano cleaner' med lyckat resultat, det ser bättre ut, men det är inte 100%...

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Köpte ett lyse till en fighter för några år sen.... Hittade ett moppelyse på ebay. När det kom hem var det rejält repigt...ena kanten var grova djupa asfaltsrepor i.
Först våtslip ner till 1200. Sen borrmaskin , polersvamp o autosol... o sen ny polersvamp o din favvopolish. Min är autosmarts Mirror Image.....
Lyset var ett "dubbellyse" med 2 strålkastare o polerade bara den ena , men blev tvungen att ta den oskadade oxå.... Blev finare än nytt !
Har polerat en hel del plast på samma sätt efter det med bra resultat.

Värme är lurigt.... Man vill alltid värma det där lilla extra , sen är det kört o plasten blir deformerad.....

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Köpte ett lyse till en fighter för några år sen.... Hittade ett moppelyse på ebay. När det kom hem var det rejält repigt...ena kanten var grova djupa asfaltsrepor i.
Först våtslip ner till 1200. Sen borrmaskin , polersvamp o autosol... o sen ny polersvamp o din favvopolish. Min är autosmarts Mirror Image.....
Lyset var ett "dubbellyse" med 2 strålkastare o polerade bara den ena , men blev tvungen att ta den oskadade oxå.... Blev finare än nytt !
Har polerat en hel del plast på samma sätt efter det med bra resultat.

Värme är lurigt.... Man vill alltid värma det där lilla extra , sen är det kört o plasten blir deformerad.....

Låter ungefär som min strålkastare, fotade igår kväll för att lägga upp bild här men strålkastaren reflekterar så det vart inte så bra bilder. När du säger polersvamp menar du vanlig skumgummisvamp då? Tror de jag har är rätt slitna, vad rekommenderar du för polersvamp? Finare än nytt låter mycket lovande! Så den nedslipade matta ytan går alltså att få blank med utan att lacka den?

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag använder Biltemas gula skumgummisvampar när jag polerar bilar o de funkade kanon till plast oxå. Provade första med lammullshätta o borrmaskin , men det var ganska svårt att inte få det flammigt.
Den går att få grymt blank !!!:tummenupp

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Är det verkligen bra att ha klarlack på en strålkastare? Det blir ju väldigt varmt.
Jag tror mest på Folke's inlägg, då jag har gjort så själv med bra resultat. Autosol funkar, men det behövs något finare efter för att få det blankt.

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
Tandkräm och en liten putstrissa på dremeln. Ta sån där tandkräm för rökare.
Lite vatten till skadar inte för att hålla värmen i schack, men huvudsaken att man är försiktig.
Har inte kört detta på hojen, men på modellbilar funkar det.

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Tjejen köpte en tub med putsmedel för sina armbandsur, man kan få bort rätt så rejäla märken på genomskinlig plast med det. Kolla med en urbutik. Tror den hon köpte var från Swatch.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Tjejen köpte en tub med putsmedel för sina armbandsur, man kan få bort rätt så rejäla märken på genomskinlig plast med det. Kolla med en urbutik. Tror den hon köpte var från Swatch.

clasohlson har för mobiler och ipods, tuben är dock ganska liten. Annars funkar bra med autosol/tandkräm och polish+vax och lite polertrasa eller maskin. Typ som flera tidigare påtalat. Detta funkar så bra så jag vet inte varför man skall värma eller köra med klarlack. Känns som att upfinna hjulet 2 ggr fast med större risker att det går helt åt helvete.

Men det är ju jag det ;)

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jag använder Biltemas gula skumgummisvampar när jag polerar bilar o de funkade kanon till plast oxå. Provade första med lammullshätta o borrmaskin , men det var ganska svårt att inte få det flammigt.
Den går att få grymt blank !!!:tummenupp

Menar du den här?

Bifogat

• 19-409_l.jpg
    19-409_l.jpg
    10.3 KB · Visningar: 313
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras