Hur redigerar man film från actionkamera?

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Någon som har ett bra tips på ett riktigt bra program där man kan redigera film från en aktion kamera i en iPad?
Har sedan tidigare en adapter så jag kan på ett lätt sätt föra över video från kamerans SD kort till paddan, men därefter har jag inte en susning om hur jag kan redigera videon.
Jag vill kunna klippa video och lägga till musik och text på ett enkelt sätt.
Hörde en som tyckte iMovie var hyfsat, men finns det något som är bättre, innan man spiller tid på att fördjupa sig i den appen.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Du behöver inte oroa dig för att fördjupa dig i iMovie, det lär du dig på 15 minuter. Jag är nybörjare på redigering i paddan och har provat iMovie, kul men begränsande tycker jag. Jag tror mer på Pinnacle Studio.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Om du har en GoPro så har de någon lätt redigeringsfunktionalitet i deras mjukvara man kan ladda ner gratis. Finns iaf till Windows-miljö. Har inte själv testat detta, brukar använda Adobe Premiere.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Orkar verkligen en iPad med redigering på mer högupplösta filmer?

Ingen koll på prestandan på en sådan rackare men har upplevt det riktigt segt på datorer ibland.

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Undrar också hur det funkar.

Om jag laddar ner tex iMovie eller pinn.s. Till min iPad kan jag då bara dra över råmaterialet till ett usb minne och koppla det till ipaden och börja klippa? Eller måste man konvertera en "massa" och sen föra över grejerna via itunes(vilket för övrigt är rätt ghey)?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Undrar också hur det funkar.

Om jag laddar ner tex iMovie eller pinn.s. Till min iPad kan jag då bara dra över råmaterialet till ett usb minne och koppla det till ipaden och börja klippa? Eller måste man konvertera en "massa" och sen föra över grejerna via itunes(vilket för övrigt är rätt ghey)?

Du köper en adapter:
http://www.apple.com/se/ipad/accessories/#camera-adapters

Koppla in den i iPaden, sätt i minneskortet (eventuellt i en adapter om det inte redan är ett SD-kort), importerar bilder/filmer till iPaden och kan sedan redigera i iMovies.

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
jag gjorde min första video idag med hjälp av Sony vegas pro 12. Jag kollade på klipp från youtube för att lära mig och så satt jag ihop några inspelade snuttar från polarns kamera när vi var ute och åkte i somras. Vad tycker ni? Hade bara fäste till styret så fler vinklar var inte möjligt :p

Vad tycker ni?

http://www.youtube.com/watch?v=ZNNkNcfYhrM&feature=youtu.be

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Inte illa för att vara första försöket!

Tips: Vi som inte var med på turen utan bara kikar på din film är inre intresserade av jättelånga sekvenser, utan man vill uppleva lite tempo i filmen samt se det göttiga. Om du kortar ner sekvenserna, eller bara behåller det "roliga" kommer filmen bli kortare (2-3 minuter) och mer intressant. Nästan alla gör den här missen i början; det är svårt och tar tid att sålla i filmmaterial, så det är enklare att ta med "allt".

Lägg på ett ljudspår också och kanske lite text som berättar om resan. Kanske en bild på nån karta så att man får se hur ni åkte?

jag gjorde min första video idag med hjälp av Sony vegas pro 12. Jag kollade på klipp från youtube för att lära mig och så satt jag ihop några inspelade snuttar från polarns kamera när vi var ute och åkte i somras. Vad tycker ni? Hade bara fäste till styret så fler vinklar var inte möjligt :p

Vad tycker ni?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Vad tycker ni?

1:30 sen blev jag sjösjuk. What´s up med den bubbliga bilden? Eller är det bara på min dator?

Annars håller jag med starstriker. Lååånga klipp med vanlig kökörning är inget skoj att titta på. Ett sätt att korta ner men fortfarande få in lite skön körning är att lägga textremsorna över klippen istället för svarta bildrutor.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Finns ett gratisprogram som heter Avidemux jag gillar. Ganska lättanvänt. Har inte prövat att göra några avancerade grejer men det verkar klara även det.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år