Hur rengöra kåpglas utan att repa det?

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Hoj
Triumph
Insektsremover och högtryck skulle eventuellt kunna funka ? Inte testat men funkar ju iallafall på bilen.:)@

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Som jag har letat efter den här...mängden tillgänglig google-fu har tydligen inte varit tillräcklig.
Du kan inte tänka dig att lägga upp en eller ett par länkar till fyndställena?
Jo det är trist att de slutat sälja det i Svedala.

Sök på eBay "pledge polish" eller "pledge furniture polish" eller "pledge 5 in 1 polish"
Byt ut Pledge mot pronto för att även hitta centraleuropeiska säljare.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...sh.TRS0&_nkw=pledge+furniture+polish&_sacat=0

Hittar du inte 5 in 1 så funkar "wood". Var i Venedig för ett par år sen och hittade Pronto Wood i matbutiken så jag köpte med mig 3 hem. Börjar ta slut så det är dags att bunkra igen.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Är den här för grovkornig för kåpglas?
Image.jpg

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Folk tror att min idé är vansinne men jag har tvättat alla mina visir och plastkåpor från insekter och annat i 10 år med den vita sidan på kökssvampar. Nej det repar inte och det enda du behöver tillsätta är vatten. Insekterna är veck på några sekunder och jag slipper bära med mig mer än en halv svamp.

Jag har inte tid att vänta några timmar på att skiten ska lösa upp sig och jag vill slippa bära med mig en halv kemikalielåda. Kör man så långt som jag kör så kan man vilja tvätta visiret på vägen.

Välj vit kökssvamp och säg farväl till insekter på nolltid! :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

28064102-origpic-6dc020.jpg

Insåg att det inte var innnsääääkter det var frågan om men nu har ni ett pra tips om hur ni får bort dessa också!

Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Insåg att det inte var innnsääääkter det var frågan om men nu har ni ett pra tips om hur ni får bort dessa också!

Jodå oftast består skiten av just insekter.
Kul att så många har svarat även om jag för egen del inte har hittat nån silver bullet jag är övertygad om ännu :)
Bara för att förtydliga, ta bort insekter kan man förmodligen göra på tusen sätt men att göra det utan att repa är en annan femma.
Förvisso nämnde jag inte visir men frågan är lika aktuell samt den samma där.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nej. PlastX är bra mycket vassare än Polish för lack.

Okej, får väl provgnida i nåt hörn av kåpglsen och se vilket av medlen, Plastx eller Sonax polish, som blir bäst.

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Hoj
GSX1250FA -14
Jag använder Autosol både till plastrepor och för fläckar i lacken, fungerar perfekt! :tummenupp

"Polercreme Kromglans för bilar, båtar och alla blanka metaller. Fungerar som finpolerande rubbing på billacker, gelcoat, mjuka och hårda plaster. Rengör effektivt fendertar med flera mjuka plastdetaljer. Koppar, krom, mässing, tenn alla blanka metaller poleras bäst med Autosol Polercreme Kromglans. Rengör och polerar keramiska spishällar, tar bort inbränd smuts runt spisplattor.

Autosol Polercreme Kromglans används av ledande plastbåtstillverkare för polering av formar och färdiga båtar. Billackerare och bilrekondare använder Autosol Polercreme Kromglans som finpolerande rubbing. Kan poleras både för hand eller med maskin.

Vid maskinpolering använd gärna skumgummi rondell något fuktad för bearbetning, avsluta för hand med mjuk trasa eller med maskin, avsluta med lammulls hätta".

http://www.autosol.se/autosol-cream-polish.html

autosol.jpg

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping