Hur resonerar ni?

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Stureby/Enskede
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Har just köpt tillbaks en gammal kär vän, en ZX7-R från 96.
Har tidigare haft större cyklar, ZX9-R, Thunderace mm mm.
Eftersom jag inte är ute efter att slanga satan eller att bomba värden så nöjer jag mig med de hästar ja får ut av min sjua.
Iochmed att cykeln har mindre kubik och har ett gäng år på nacken så är ju försäkringen billig som attan dessutom.

Å även om ja behöver upp i lite varv så pinnar den på rätt fint när den väl vill iväg.

Jag undrar hur många det är som verkligen kan hantera sina literhojar till max och verkligen kan nyttja alla hästkrafter.

Har ni roligare än va jag har? :)

Ge mig lite bra argument till att köpa en fräckare och större hoj nu, för ja hittar inga själv.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jag tänkte köpa en 600 men eftersom jag är 200cm lång så fick det bli en R1, sitter faktiskt riktigt bra på den!

det är alltid kul med effekt, men inte nödvändigt. det är bättre att ha en hoj där helheten känns bäst, motor är ju bara en liten del utav allt!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
tänker inte motargumentera, har tävlat på trimmade 1000cc men när jag slutatde och tog upp gatåkat igen så köpte jag mig en yzf750r från -95.
Jag är väldigt nöjd och saknar inte mega effekt så värst mycket,
fort går det också om man vill.

Så jag resonerar att, en 750 alla dagar i veckan.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Själv skulle jag vilja ha större för att få bättre knuff från botten,
men då jämför jag med min lilla mellanklassare.
Men jag hade ruskigt jävla kul på min lilla 500a också, saknade
dock en hel del hos chassie osv.
Själv siktar jag kring 100-120hk i nästa hojen, det tror jag kan
vara lagom ett tag framåt :). Främst vill jag ha ett schysst chassie!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Själv skulle jag vilja ha större för att få bättre knuff från botten,
men då jämför jag med min lilla mellanklassare.
Men jag hade ruskigt jävla kul på min lilla 500a också, saknade
dock en hel del hos chassie osv.
Själv siktar jag kring 100-120hk i nästa hojen, det tror jag kan
vara lagom ett tag framåt :). Främst vill jag ha ett schysst chassie!
Fast det är ett rejält kliv upp från din hoj om du jämför med en modern 600 också, å ett rätt rejält kliv mellan 600 och 750 också för den delen ;)
 

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Stureby/Enskede
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Som ja nämnde tidigare så tror jag att många av de som kör nyare 1000 kubikare eller större inte ens klarar av att utnyttja hälften av effekten i motorn osv utan de blir mer en ball grej för många att ha stor hoj, KANSKE!
Sen finns det ju givetvis folk som e galet duktiga och behöver all effekt de kan få.

Frågan är ju bara om jag som kör som en vanlig dödlig får ut mer körglädje av att köpa på sig mer effekt och större motor, e tveksam.

Känns även som om ZX7-R:en som jag kör är relativt lättmanövrerad och ligger bra på vägen.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
För mig spelar hästkrafter mindre roll men vill ha bottenvrid så radfyror på 600 kubik är inget för mig. Visst är effekt kul men det enda stället man kan nyttja allt effektivt är på bana, och är jag på bana tävlar jag inte utan kör för skojs skull.

En trevlig hojtur är så mycket mer än toppeffekt. Chassie, bromsar och karaktär värderar jag högre.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Fast det är ett rejält kliv upp från din hoj om du jämför med en modern 600 också, å ett rätt rejält kliv mellan 600 och 750 också för den delen ;)

Jo jag vet, men då har jag lite att växa i också... somsagt, tycker inte om att ligga och plåga på toppvarv heller så jag hamnar förmodligen inte över 70 hästar ändå :rolleyes:. Sen är det ju kul att ha det där lilla extra då och då :tuttar. Någon modern 600 blir det inte heller, förmodligen tidigt 90tal och då känns det som att det är 750 som gäller...
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Min K6 har chassie, bromsar, OCH vettigt med effekt. Nödvändigt? Mja. Kul? Absolut! Sen åker jag 7 mil enkel till jobbet i svinottan och när jag tar hojen så kan jag sova 20 min längre...
En 600 skulle inte överleva min snittfart dom första 4 milen.:rolleyes:

Fredrik:tummenupp
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Som ja nämnde tidigare så tror jag att många av de som kör nyare 1000 kubikare eller större inte ens klarar av att utnyttja hälften av effekten i motorn osv utan de blir mer en ball grej för många att ha stor hoj, KANSKE!
Sen finns det ju givetvis folk som e galet duktiga och behöver all effekt de kan få.

Frågan är ju bara om jag som kör som en vanlig dödlig får ut mer körglädje av att köpa på sig mer effekt och större motor, e tveksam.

Känns även som om ZX7-R:en som jag kör är relativt lättmanövrerad och ligger bra på vägen.

nu försöker jag inte brag, är ingen vinnare på att köra.
Men vi var ute på kurviga vägar med en komppis som köpte sin första hoj, en gixxer 1000, i början av sommaren. Tidigare kört sin farsas honda ~1000cc. Jag blev trött på att han körde så sakta, hängde hela tiden i röven på honom. Tycker det inte är rätt smart att iaf. starta med en grym litershoj.

Till TS kan jag inte argumentera, kör nu på 600cc 98hp, men till nästa sommar blir det 600cc ~130hp och mera liggande ställning.:)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har alltid varit korkad och köpt större än vad jag har behövt, oavsett bil eller hoj. Numera så brukar jag inte göra det speciellt ofta även om det händer. Du har antagligen lika kul på en gammal häck som din kawa som du har på en nyare, om vi snackar bana etc. Sen kan det ju vara skönt med en ny också på sitt sätt, om man har råd och gillar att lägga pengarna på något så lyxigt som hoj :)

Nästa år blir det nog en gammal Ducce igen, ett 900-monster av sista förgasarmodell. Har grymt kul på en sån för den lilla körning jag ägnar mig åt numer, blir max 200mil/år och då småvägar inom länet.
Och bil har jag numera en 850kg fransos som jag kör ifrån det mesta med på småvägarna, mer behövs inte :D
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har en 600, den har 95hk, så visst det rör sig, och jag är verkligen kanonnöjd med hojen. Så lättmanövrerad så att det i sig är ren lycka.

Skulle dock gärna ha lite mer bottendrag så man slipper varva så sjukt mkt..
En 750 är något som skulle intressera mig mkt.

Kanske bara är jag, men är inte utbudet lite dåligt av just moderna 750cc hojar?

Kör mer och mer bana, men fortf. mkt gata.. så kikar lite åt sporthållet,, där finns inte många alternativ.. dyker upp nån enstaka gixxer nån gång ibland, men inte många..

naken 750 hittar jag inte heller :(

tips?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tror få här kan utnyttja kraften, framförallt inte på gata.

Huruvida jag har roligare eller inte är dock svårt för dig att svara på. Jag tycker literhojar är roligare, men det är jag.
 

Blå 14

fd Röd 1
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Nåårrrland / Gällivare
Hoj
GSX 1400 K3
Har en 600, den har 95hk, så visst det rör sig, och jag är verkligen kanonnöjd med hojen. Så lättmanövrerad så att det i sig är ren lycka.

Skulle dock gärna ha lite mer bottendrag så man slipper varva så sjukt mkt..
En 750 är något som skulle intressera mig mkt.

Kanske bara är jag, men är inte utbudet lite dåligt av just moderna 750cc hojar?

Kör mer och mer bana, men fortf. mkt gata.. så kikar lite åt sporthållet,, där finns inte många alternativ.. dyker upp nån enstaka gixxer nån gång ibland, men inte många..

naken 750 hittar jag inte heller :(

tips?
Om du är nöjd med din hoj så finns ju hornet i 900 oxå eller så kan du ju kolla på kawa z 750/1000. Det är just avsaknaden av bottenvridet som är trist med mindre hojar. Själv tycker jag att även 750'in är för klen
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Själv kör jag varje dag med hojen (YZF600R -96), då jag inte har bil.

Effekt finns det gott om för att köra i stan, då skulle jag föredra en nyare hoj med bättre chassi och dämpare så man får en mer responsiv hoj. Fast ibland önskar jag att man hade lite mer pulver i mellanregistret också så man slipper växla så mycket.

Hur skiljer sig körkänslan mellan en ny 1000 och en ny 600, smidighet, responsivitet etc?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Trött på allt skitsnack om att man inte kan utnyttja effekten. Hur skulle man inte kunna det? Bara att vrida på rullen så bär det av och vips så har man utnyttjat all effekt som fanns. Ett sådan påstående passar bättre i den här tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=141165&highlight=korkade+uttalanden

Allt beror på hur man tänker...

Visst är det inte många som behöver 1000cc, det är nog inte många som vågar ladda på fullt ur kurvorna med en literhoj. Men de flesta har nog provat att vrida ur den på en raka... detta är ju också att använda effekten. Frågan är väl egentligen om man har roligare med mer effekt? Både ja och nej... beror på tillfälle, skulle jag säga.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top