Hur resonerar ni?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Trött på allt skitsnack om att man inte kan utnyttja effekten. Hur skulle man inte kunna det? Bara att vrida på rullen så bär det av och vips så har man utnyttjat all effekt som fanns. Ett sådan påstående passar bättre i den här tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=141165&highlight=korkade+uttalanden

Jo det är sant, det kanske är sällan man faktiskt utnyttjar "maxeffekten" på den hojen man har.

Men skulle man ha en hoj med mer effekt i mellanregistret t.ex. så skulle man ju lätt utnyttja mera effekt med den nya hojen än med den tidigare även om man inte utnyttjar maxeffekten speciellt ofta. Förutom de få gånger man faktiskt varvar ur hojen. :tummenupp
 

shuko_r1

racer
Gick med
4 Aug 2009
Ort
i garaget
Hoj
R1 ++++godis
ju mer effekt man har desto roligare ! till 200 hk sen blir det bara svår kört är min åsikt !
visst man kan inte dra full gas i city direkt men med vad kan man det ! typ en mobbe !
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har en tidig nittiotalare med ca 150Hk enligt tidigare ägaren. Jag har inte ens vågat varva ur den ännu fullt ut.. Har haft den några månader och 2-300mil. Har dock bara haft körkortet ett år. Den kraften som finns där är helt rabiat, kul men fullständigt sanslös!!.
Den är dock väldigt enkel att köra om med på landsväg och jag har aldrig känt att jag skulle vilja ha mer kraft. 100Kg mindre av hojen har jag däremot hunnit börja fundera på ;-)

Mina tankar har också gått mot en 750;a. Min är för mycket av allt nästan tycker jag. Men visst är det kul att det finns så mycket tryck i den ;-) Smidigheten glömde någon konstruktör dock av helt och hållet.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag har funderat av och an om jag ska gå ner till en 600 men landar i att jag vill kunna åka på låga varv men fortfarande ha kraft så det räcker. Det händer att frugan åker med en sväng, och när jag tänker tillbaka på 600-tidens eviga växlande lockar det inte.

Samtidigt funderar jag på att kränga hojen framåt våren och byta till en 600 banhoj + en gammal 80-talshäck för gatkörning.

Hela vintern kommer ägnas åt denna ambivalens. :mad:
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Har haft en 600cc och sen bara literhojar då det evinnerliga växlandet gör en tokig!

Med 600:
Köra om --> växla ner 1-2 växlar
Köra om med skjuts --> ner 2-3 växlar

Med 1000:
Köra om med med/utan skjuts --> ingen växling

På bana skulle jag lätt kunna ha en 600cc men inte på gata!

Allt snack om att inte utnyttja effekten stämmer väl till viss del men man uttnyttjar 600 och 1000 lika lite! Du kan hålla ExACkt samma hastighet med båda på alla vägar utom på 2km raka alá motorväg!

Du dör lika mkt i 250 som 280...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top