Hur säker är hjälmen på en skala?

Bio_Head

Newbie, nu mera MED lämp
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Honda XR125L
Elloe, tänkte bara kolla hur säker en AIROH WARRIOR är :rolleyes: :)

Jag har just nu en RAID II men farsan min har den å han har större huvve å har gjort den för stor på mig :mad: satt som en gud innan han började köra med den :p

Men iaf, jag vet att plast hjälm, som Warriorn är, suger über-mycket =) Men ändå...

Vad har ni annars för _TUFFA_ OCH _SÄKRA_ hjälmar att rekomendera?

inga kommentarer om att det itne spelar nån roll hur det ser ut.. det vet jag men jag vill fortfarande ha en cool hjälm :D

Tack iaf... Pözz

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1
Dra te närmaste MC-handlar å spana in deras hjälmar bara ...
Brukar finnas hyfsade för runt 3500- 5000kr ... å dom finns garanterat med tuffa tryck också! ... (arai å Shoei båda mkt bra märken)

lycka te!

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Far din får väl köpa en nya Raid II till dig!!
Det minsta man kan begära!!

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Säkerheten sitter inte bara i hjälmen, utan mycket i huvet.
Så vad gäller dagens moderna hjälmar kan du nog välja den du tycker sitter bra och ser fräck ut.
Allt som finns nu är ändå så otroligt mycketbättre än när jag själv började köra hoj.

Bio_Head

Newbie, nu mera MED lämp
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Honda XR125L
OKey tack =)

DrZeto: Shieet va snygg den EXO-700 Raider va :p man kan inte köpa den online >_< dom va slut :p

Callahan: KLART! pappa betalar allt vettö ;):p

Sören: "Säkerheten sitter inte bara i hjälmen, utan mycket i huvet." Emm, om man trillar, å hjälmen spricker å är halv öppen å man glider in i trotoarkanten... då Kánske man inte har nått i huvvet mer =) tänkte mest op om det finns nån risk för det med plast hjälmar... :rolleyes:

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bio_Head skrev:
OKey tack =) tänkte mest op om det finns nån risk för det med plast hjälmar... :rolleyes:

Risken sitter knappast inte i hjälmen, utan i ditt aoch andras huven, om du förstår vad jag menar.

Om du vill kolla balla hjälmar så var det nyligen ett reportage i en av de Svenska hojtidnigarna som handlade just om hjälmar med attityd. Fanns mycket fräcka att välja på.

Sen går det ju inte att komma ifrån att mattsvart öppen utan skärm rules :yoparty

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Är väl så att plast studsar mer mot asfalten är andra material som används i hjälmar?

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vurpar du så att huvet studsar mot asfalten så lär nog resten av dina kroppsdelar studsa mot asfalten. Så då blire det till att skydda allt annat som kan slå i och studsa. Kanske skulle man köra bil istället.

Vidhåller fortfarande att de hjälmar som finns idag är mångfallt bättre än de som fanns förr och att säkerheten i första hand sitter innanför hjälmen.
Så vad gäller val av hjälm, köp det som sitter bra och har det utseende du vill ha.

Framförallt tror jag att det är viktigare att hjälmen sitter bra än vilket material den är gjord av.

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Om du håller dig över ca 3000 och ser till att det är composit material i skalet och att inredningen är tjock och mysig och den sitter som gjuten på huvet på dig, så har du en bra säker hjälm!

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Du ska ha en hjälm i någon sorts kompositmaterial. En plasthjälm studsar tillbaka då den slår i backen och du bryter nacken snabbt och effektivt. En komposithjälm komprimeras så att energin i nedslaget dämpas. Visserligen kan du kasta hjälmen efteråt, men det kan det ju vara värt...

/Joakim

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
DrZeto skrev:
Läs på sidan, kolla på filmsnuttarna, så fattar du nog vad jag menar
:)

Orka läsa allt det där dravlet...
Det ser ju ut som vilken markandasföring som helst. "Vår produkt är så jävla bra, bla, bla, bla osv."
Men du som tydligen har läst allt det där kan ju vara snäll och upplysa oss mindre vetande.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Men iaf, jag vet att plast hjälm, som Warriorn är, suger über-mycket =) Men ändå...

Alla Hjälmar är av plast!!! :) såvida du inte har en gammal hjälm från andra världskriget, de är av stål. :tummenupp

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Gulleplutt skrev:

Alla Hjälmar är av plast!!! :) såvida du inte har en gammal hjälm från andra världskriget, de är av stål. :tummenupp

Du har fel. Endast billiga (dåliga) hjälmar är tillverkade av någon sorts plast.

/Joakim

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Pålle skrev:
Du har fel. Endast billiga (dåliga) hjälmar är tillverkade av någon sorts plast.

/Joakim

Och vad är de dyra hjälmarna tillverkade av?? GlasfiberPLASThjälmarna och kolfiberPLAST hjälmarna brukar ju gå upp till 8000 kr iaf. Vad för dyra hjälmar snackar du om som inte är gjorda av plast? 20000 kronorsklassen? :3freak

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
DrZeto skrev:
Bättre hjälm än dessa får du nog leta efter:

http://www.scorpionusa.com/

Tyvärr säljs de inte i Sverige än verkar det som...

jo tjena, du har ju koll på det här. :lol

kolfiberPLAST???? jaha, en till med koll....

DrZeto skrev:
Läs på sidan, kolla på filmsnuttarna, så fattar du nog vad jag menar
:)
åå wooow, animerat och jättefränt.... tror du starwars är på riktigt åxå eller.. :lol

Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Speedsoda skrev:
Och vad är de dyra hjälmarna tillverkade av?? GlasfiberPLASThjälmarna och kolfiberPLAST hjälmarna brukar ju gå upp till 8000 kr iaf. Vad för dyra hjälmar snackar du om som inte är gjorda av plast? 20000 kronorsklassen? :3freak

Godmorgon...

antingen så va du ironsik eller så... så...

det finns "frigolit i hjälmarna men skalet är av just de som de heter glasfiber, plast, stål.. ja du fattar..
så va menar du med plastsnacket´?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...