Hur säker är hjälmen på en skala?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
DrZeto skrev:
Läs på sidan, kolla på filmsnuttarna, så fattar du nog vad jag menar
:)

Nopp... men berätta gärna..

Okej hjälmen är inte dålig men gör likadant med en ogk eller arai..? skulle de inte klara detta?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Är det verkligen så att en plasthjälm studsar så mycket "bättre" än en glasfiberhjälm att plasthjälmen blir farligare av den anledningen? Nån som har några bevis för eller emot?

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Lorge skrev:
Är väl så att plast studsar mer mot asfalten är andra material som används i hjälmar?

Alla hjälmar studsar om du ger dig på ett så fånigt test som att släppa dom i gatan och speciellt då det inte finns ett huvud i dom på ca 4-6 kg. Hjälmar är inte gjorda för landa stumt. Dom är konstruerade att skydda ditt huvud vid olyckor.

Allt i en hjälm handlar om både ytterskalet och det asorberande innanför skalet. Det ska ihop fördela g-kraften och därmed minska skadorna.

En dyrare hjälm har oftast mer påkostad uppbyggnad så som skal, inredning, lackering och är av höga krav på kvalitet. Men för det är inte säkert att just stöttupptagningsförmågan är bättre.
Man kan dock vara lite skeptisk på en billigare glasfiberhjälm, för på något sätt måste man dragit in på en del för att just hjälmen är lite billigare. Man ha liksom med priset med prutat påkvaliteten.

Dagens plasthjälmar har mycket fin plast nu och ska inte blandas ihop med hjälmar av plast från förr.

Tänk på att en hjälm ska vara SIS märkt eller ECE. Den europeiska standarden är ECE R22-0

En godkänd hjälm visar bara att testresultaten inte överstiger den gräns på värden som anges som norm.

Varför inte köra på med en ny RaidII hjälm, det är väl bra om du haft RAID innan och varit nöjd med den

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Pålle skrev:
Du har fel. Endast billiga (dåliga) hjälmar är tillverkade av någon sorts plast.

/Joakim

hej du glade NOVIS....det är PLAST å i vissa fall blandar man i någon % av någon fiber som gör hjälmen lite styvare. Tex glas eller kol fibrer. Det är dock PLAST PLAST PLAST PLAST och åter PLAST.

Mvh Gulleplutt

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
AleX skrev:
Godmorgon...

antingen så va du ironsik eller så... så...

det finns "frigolit i hjälmarna men skalet är av just de som de heter glasfiber, plast, stål.. ja du fattar..
så va menar du med plastsnacket´?

Jahapp.....Då ska vi reda ut det här med frigolit också. Frigolit är ett vanligt varunamn för Polystyren (PS) i skumform. Jo just det även det PLAST PLAST PLAST.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
PacMan skrev:
Är det verkligen så att en plasthjälm studsar så mycket "bättre" än en glasfiberhjälm att plasthjälmen blir farligare av den anledningen? Nån som har några bevis för eller emot?

Studsar plast?
Ta en plastpåse rulla ihop den å släpp den i golvet så får du se om den studsar. Det beror nog på vilken plast hjälmen är tillverkad av samt i viss mån geometrin. Däremot om du hade en hjälm av nått slags gummi hade du ju kunnat oroa dig :)

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
AleX skrev:
Godmorgon...

antingen så va du ironsik eller så... så...

det finns "frigolit i hjälmarna men skalet är av just de som de heter glasfiber, plast, stål.. ja du fattar..
så va menar du med plastsnacket´?

o jag bara måste få hoppa in som en liten besserwisser oxå... Kolfiber o glasfiber o dylikt är inget annat än duk eller fibrer man använder för att armera plasten med... en hjälm enbart av kolfibrer ex. skulle vara liiite för mjuk för att ge något somhelst skydd.... :7peta :tummenupp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Gulleplutt skrev:
hej du glade NOVIS....det är PLAST å i vissa fall blandar man i någon % av någon fiber som gör hjälmen lite styvare. Tex glas eller kol fibrer. Det är dock PLAST PLAST PLAST PLAST och åter PLAST.

Mvh Gulleplutt
Herregud, du måste göra dig till..
eller har du verkligen fattat det så helfel?
sämre koll på nått har jag aldrig sett. :kocko

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
R2 skrev:
Herrgud, du måste göra dig till
eller har du verkligen fattat det så helfel?
sämre koll på nått har jag aldrig sett. :kocko

Vad är det jag har fattat fet?
Berätta för mig så jag kan lära mig.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Gulleplutt skrev:
Vad är det jag har fattat fet?
Berätta för mig så jag kan lära mig.
Du kan inget om en hjälms uppbyggnad, materialens egenskaper, en hjälms syfte och funktion vid islag mm..
kort sagt, vet du inte vad du snackar om så säg inget.

rulla ihop en plastpåse?
du ska nog köpa en norsk hjälm, en strumpa, den går inte sönder om man släpper den från 200meter..
EDIT
vissa hjälmar har ett skal tillverkat av ett slags plast.
andra hjämars skal är tillverkade i ett fiberlaminat, som hålls ihop polyester, epoxi eller annat bindemedel.
dessa bindemedel kan man kalla för plast, men eftersom (om tillverkaren vet vad den gör vill säga) den större delen av skalet är består av fibrerna som bygger upp laminatet så vore det fel att kalla det en plasthjälm, eftersom det som sagt finns hjälmar helt i plast.

ja mina kunskap om hjälmar, material, hållfasthet etc överstiger vida dina...

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
R2 skrev:
Du kan inget om en hjälms uppbyggnad, materialens egenskaper, en hjälms syfte och funktion vid islag mm..
kort sagt, vet du inte vad du snackar om så säg inget.

rulla ihop en plastpåse?
du ska nog köpa en norsk hjälm, en strumpa, den går inte sönder om man släpper den från 200meter..

Säger du det..Ja du har rätt till viss del.

Nej jag kan inget om hjälmars uppbyggnad.

Jag kan inte heller vad syftet/funktionen är. Men jag kan ju gissa att man har hjälm för att den ska ta upp deformationen om man klotar samt att hålla borta lite mygg.

Jag kan dock mer om materialens egenskaper än en medelsvensson...och med det menas att jag kan mer om material än du någonsin kommer att lära dig om alla deltagarna i nästa års Big Brother.

Så du har delvis rätt ja...jag ska vara tyst.

Mvh Gulleplutt, Master of Science

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
moderna plasthjälmar ska inte jämföras med gammla 70-80 tals plasthjälmar....

moderna plast hjälmar är godtjända för tävlings bruk så varför skulle man då inte kunna köra med dom på gatan ???

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...