Hur sänker man ljudnivån effektivast?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Så jag håller med om att uttrycket "ljudet slås sönder" inte är vetenskapligt korrekt, men däremot så ger dyliga anordninger en liten men mätbar sänkning.

Visa mej en enda mätning där det är säkerställt att det givit resultat. Jag har ljdmätt så många hojar med liknande grejer i röret att jag vågar påstå att det inte har nån som helst betydelse. Myt är ordet, alltså...

Definitionen av hårt kan väl tydas på hur många sätt som helst men låtom oss icke överdriva!
Jag har packat ett X antal ljuddämpare åt Radical terroristerna i STCC säsong -01, -02 och -03 och vi testade även krysset i praktiken och det fungerar!!!
Nej det sänker inte decibelnivån med 50 db men iaf upp till 10-15 db beroende på alla möjliga faktorer....

10-15 db? Ojdå, du skulle kanske fundera över en sak: Har du nånsin sett en enda ljuddämpare från fabrik som innehåller en så enkel lösning som lite ståltrådskors? Billig att tillverka och väger ingenting, tar ner ljudet 10-15 db, om det gick att göra en sån tulipanaros, borde då inte nån av de stora ljuddämpartillverkarna eller mc-fabrikanterna redan funderat ut en sån lösning? 10 db är en halvering av ljudnivån, detta eftersom det är en logaritmisk skala....
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Visa mej en enda mätning där det är säkerställt att det givit resultat. Jag har ljdmätt så många hojar med liknande grejer i röret att jag vågar påstå att det inte har nån som helst betydelse. Myt är ordet, alltså...



10-15 db? Ojdå, du skulle kanske fundera över en sak: Har du nånsin sett en enda ljuddämpare från fabrik som innehåller en så enkel lösning som lite ståltrådskors? Billig att tillverka och väger ingenting, tar ner ljudet 10-15 db, om det gick att göra en sån tulipanaros, borde då inte nån av de stora ljuddämpartillverkarna eller mc-fabrikanterna redan funderat ut en sån lösning? 10 db är en halvering av ljudnivån, detta eftersom det är en logaritmisk skala....


Raggarkrysset har jag exprimenterat mycket med och blivit less.
jag brukade ta 2 plåtbitar 1mm som går in typ 30mm i dämparens utblås .och svetsades i kryss...Då kunde man böja över halva delen så att säga som en ros ,,men innan ljudet gick ner något märkbart fick man vrida dessa öron 90 grader så effekten sjunker drastiskt.. Enda fördel dårå är just att det är enkelt att ändra ljudet genom att vrida dessa öron med en tång bara:tummenupp Numer kör jag endast olika reduseringsconer av olika storlek offtast ingen alls:yoparty
 

manneman

Guest
10-15 db? Ojdå, du skulle kanske fundera över en sak: Har du nånsin sett en enda ljuddämpare från fabrik som innehåller en så enkel lösning som lite ståltrådskors?

Sa jag ståltrådskors någonstans?
Sa jag annat än kryss någonstans?
Sa jag överhuvudtaget hur krysset skulle se ut?

Var det något annat jag eller någon annan påstod som du tycker är ren lögn så får du gärna påpeka det men läs innantill först...:gnissla
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Sa jag ståltrådskors någonstans?
Sa jag annat än kryss någonstans?
Sa jag överhuvudtaget hur krysset skulle se ut?

Var det något annat jag eller någon annan påstod som du tycker är ren lögn så får du gärna påpeka det men läs innantill först...:gnissla

Ok, tala om hur du gjorde ditt kryss då! För kryss skrev du väl? Ståltrådskryss och kryss tillverkade av skruv är redan diskuterade tidigare i tråden, det var det min oklara syftning fastnade på. Ledsen om det sårade dej. Men faktum kvarstår, 10-15 db är inget man trollar bort med enkla medel.....
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Om vi nu lämnar krysset i fred en stund:
TS undrar om effektivaste sättet att sänka ljudnivån - det är alltså att packa om burken? Eller sätta i en perforerad kon med avsevärt mindre diameter än originalhålet? Borde inte det påverka kompression och ventilspel å annat, eller är jag fel på det?:confused:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Visa mej en enda mätning där det är säkerställt att det givit resultat. Jag har ljdmätt så många hojar med liknande grejer i röret att jag vågar påstå att det inte har nån som helst betydelse. Myt är ordet, alltså...


Det ger ju inte mycket, det är ju högst ngn decibel som försvinner med ett kors om jag skulle gissa. Jag har inte ens använt mig av det. Skulle man få en märkbar dämpning så skulle det nog fodras ett 20-tal "kors", med helt slumpmässig orientering i perf.röret.

Jag har redan förklarat mekanismerna som orsakar dämpningen som åstadkoms med en förträngning i slutet på en absorptionsljudämpare.

De flesta DB-killer bygger på samma sak: reflektion via förtränging, ofta bara en bit rör med mindre diameter än mynningen de monteras i.
Ett ståltrådskors ger ju dock ett väldigt ringa minskning av tvärsnittsarean i flödesriktningen och därmed ringa tillskott till dämpningen, inget jag skulle använda mig av.

Om vi nu lämnar krysset i fred en stund:
TS undrar om effektivaste sättet att sänka ljudnivån - det är alltså att packa om burken? Eller sätta i en perforerad kon med avsevärt mindre diameter än originalhålet? Borde inte det påverka kompression och ventilspel å annat, eller är jag fel på det?:confused:

Vi hade en tråd om det här i vintras där jag med flera tankade ur oss de bästa ideerna vi provat. det var ngn som ville bygga en effektiv Db-killer
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
45 grader då först dämpar det hyffat. Bästa utblåsdämpnigen jag kommit fram till som tjäl minst effekt är helt enkelt 45 graders kona som man vinglar fast i utblåset,, man kan med fördel rikta den neråt backen då! Ex på xr650 kona från 50mm utblåst till endast 38mm då åker jag igenom besikningen och förlorar väl 5% pullver

Den bästa förträngningen ur flödessynpunkt är helt klart konor. Man kan även göra det lilla slutröret svagt koniskt. Redan 6 grader ger en märkbar förbättring kontra ett rör med konstant diameter.

Detta är samma gamla princip (att reflektera ljudvågorna in i dämparen igen) som alla sett på intagskanalen till klassiska luftburkar, tex på Volvo Amazon. Röret till luftburken konar här ihop med säg 4-5 graders lutning, varmed en del av insugbullret reflekteras in i luftburken igen.
 
Last edited:

manneman

Guest
NYHET INFÖR 2007:
OBS!! Denna regel gäller ENDAST ET reglementet, gäller EJ för Stock/Super Stock, Competition osv osv osv...
Pågrund av den utveckling vi haft de senaste åren i vissa bilklasser så kommer vi titta EXTRA noga på ljuddämpningen. Enligt ET reglementet så får bilarna INTE väsnas över 120db och mätning av ljudnivån på tävlingarna kommer att ske år 2007. Ljuddämpare ska finnas på bilen, bara ett rör med ett kryss i är INTE godkänt som ljuddämpare i fortsättningen. (Har varit godkänt som ljuddämpare år 2006 på vissa bilar men kommer INTE att vara godkänt år 2007). Klasser som berörs i första hand är HOT STREET, EXTREME SMALL BLOCK, EXTREME STREET, men dessa regler gäller även GATBILAR, GATBILAR PRO, BRACKET, STANDARD STREET.
OBS!!! Följer man inte ET reglementet eller man INTE har gjort en ansträngning till att dämpa ljudet på sin bil, så innebär detta OMEDELBAR avstängning tills besikningspersonalen anser att det finns en acceptabel ljuddämpare monterad på bilen.
För att FÖRSÄKRA er om att ni har en godkänd ljuddämpare monterad på bilen INNAN ni kommer till första tävlingen år 2007 så kontakta Conny Christiansson på 0705-20 82 24 eller Anders Larsson på 0706-37 44 62.

http://www.srif.se/Regler 2005.htm

http://www.hermods.com/gadden/images/2003/Atorp/Kryss.jpg

Vilket bevisar att det fungerar...

Jag har respekt för folk som hållt på länge med racing men jag tappar den ganska fort när man bara envisas med att hålla på sin rätt utan att ta åt sig nya lärdomar och istället blir avtrubbad...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gör man plåtkorset i perfplåt samt extruderer det så det når iaf säg 5 cm in i dämpare så händer det ännu mer. :D

Eller en lika lång enkel remsa perfplåt, vriden säg 1/4-½ varv

Bafflar på akustikspråk.

NYHET INFÖR 2007:
OBS!! Denna regel gäller ENDAST ET reglementet, gäller EJ för Stock/Super Stock, Competition osv osv osv...
Pågrund av den utveckling vi haft de senaste åren i vissa bilklasser så kommer vi titta EXTRA noga på ljuddämpningen. Enligt ET reglementet så får bilarna INTE väsnas över 120db och mätning av ljudnivån på tävlingarna kommer att ske år 2007. Ljuddämpare ska finnas på bilen, bara ett rör med ett kryss i är INTE godkänt som ljuddämpare i fortsättningen. (Har varit godkänt som ljuddämpare år 2006 på vissa bilar men kommer INTE att vara godkänt år 2007). Klasser som berörs i första hand är HOT STREET, EXTREME SMALL BLOCK, EXTREME STREET, men dessa regler gäller även GATBILAR, GATBILAR PRO, BRACKET, STANDARD STREET.
OBS!!! Följer man inte ET reglementet eller man INTE har gjort en ansträngning till att dämpa ljudet på sin bil, så innebär detta OMEDELBAR avstängning tills besikningspersonalen anser att det finns en acceptabel ljuddämpare monterad på bilen.
För att FÖRSÄKRA er om att ni har en godkänd ljuddämpare monterad på bilen INNAN ni kommer till första tävlingen år 2007 så kontakta Conny Christiansson på 0705-20 82 24 eller Anders Larsson på 0706-37 44 62.

http://www.srif.se/Regler 2005.htm

http://www.hermods.com/gadden/images/2003/Atorp/Kryss.jpg

Vilket bevisar att det fungerar...

Jag har respekt för folk som hållt på länge med racing men jag tappar den ganska fort när man bara envisas med att hålla på sin rätt utan att ta åt sig nya lärdomar och istället blir avtrubbad...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen Karlsson :2cool

Allt sånt där grejs dämpar dock högfrekvens bäst, i likhet med absorptionsdämpare (alltså perf.rör med ull runt). Så på tex HD eller motarder så ger det inte så mycket som på en radfyra, iaf enligt min begränsade erferenhet. Ska man dämpa lågfrekvens ska man ha kammarljuddämpare, det är såna som tex ingår i de flesta originalljuddämpare. Men såna är komplexa att konstruera med bra resultat för oss amatörer. Motortillverkarna kör nog både egna formler samt prototypprov.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
NYHET INFÖR 2007:
OBS!! Denna regel gäller ENDAST ET reglementet, gäller EJ för Stock/Super Stock, Competition osv osv osv...
Pågrund av den utveckling vi haft de senaste åren i vissa bilklasser så kommer vi titta EXTRA noga på ljuddämpningen. Enligt ET reglementet så får bilarna INTE väsnas över 120db och mätning av ljudnivån på tävlingarna kommer att ske år 2007. Ljuddämpare ska finnas på bilen, bara ett rör med ett kryss i är INTE godkänt som ljuddämpare i fortsättningen. (Har varit godkänt som ljuddämpare år 2006 på vissa bilar men kommer INTE att vara godkänt år 2007). Klasser som berörs i första hand är HOT STREET, EXTREME SMALL BLOCK, EXTREME STREET, men dessa regler gäller även GATBILAR, GATBILAR PRO, BRACKET, STANDARD STREET.
OBS!!! Följer man inte ET reglementet eller man INTE har gjort en ansträngning till att dämpa ljudet på sin bil, så innebär detta OMEDELBAR avstängning tills besikningspersonalen anser att det finns en acceptabel ljuddämpare monterad på bilen.
För att FÖRSÄKRA er om att ni har en godkänd ljuddämpare monterad på bilen INNAN ni kommer till första tävlingen år 2007 så kontakta Conny Christiansson på 0705-20 82 24 eller Anders Larsson på 0706-37 44 62.

http://www.srif.se/Regler 2005.htm

http://www.hermods.com/gadden/images/2003/Atorp/Kryss.jpg

Vilket bevisar att det fungerar...

Jag har respekt för folk som hållt på länge med racing men jag tappar den ganska fort när man bara envisas med att hålla på sin rätt utan att ta åt sig nya lärdomar och istället blir avtrubbad...

Det bevisar inte ett skit. Det bevisar att det sitter en ljuddämpare på bilen, inte att krysset gör skillnad. Du är varmt välkommen att ta med en bil eller mc till anderstorp och så gör vi praktiska test. Jag lovar dej att vi kommer inte att kunna mäta skillnaden som blir av det där krysset på bilden. Sen kan du kalla mej avtrubbad hur mycket du vill, jag sysslar med ljudmätning varje dag genom mitt yrke, och är ganska trött på att försöka förklara för folk varför det inte blev nån skillnad på ljudet trots att nån rallyräv sagt att det gör minst 10 db med ett kryss i slutröret. Det står ju tom i texten du klippt in att ett rör med ett kryss inte längre är godkänt som ljuddämpare.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det ger ju inte mycket, det är ju högst ngn decibel som försvinner med ett kors om jag skulle gissa. Jag har inte ens använt mig av det. Skulle man få en märkbar dämpning så skulle det nog fodras ett 20-tal "kors", med helt slumpmässig orientering i perf.röret.

Jag har redan förklarat mekanismerna som orsakar dämpningen som åstadkoms med en förträngning i slutet på en absorptionsljudämpare.

De flesta DB-killer bygger på samma sak: reflektion via förtränging, ofta bara en bit rör med mindre diameter än mynningen de monteras i.
Ett ståltrådskors ger ju dock ett väldigt ringa minskning av tvärsnittsarean i flödesriktningen och därmed ringa tillskott till dämpningen, inget jag skulle använda mig av.



Vi hade en tråd om det här i vintras där jag med flera tankade ur oss de bästa ideerna vi provat. det var ngn som ville bygga en effektiv Db-killer

Word!
Nån db i minskning kan jag tro på, det ligger inom felmarginalen vid mätning mer eller mindre.





Att mäta ljud är inte en helt enkel vetenskap, men det går att göra ganska exakt om man har kunskap. Jag är ingen expert, men har lärt mej en hel del de senaste åren och håller fn på med MKB för Anderstorp Raceway, där det bland annat just gjorts en ny bullerutbreddningskarta och i nästa vecka ska vi installera den nya ljudmätningsutrustningen. I samband med detta har vi det senaste halvåret haft ljudexperterna på plats vid ett flertal tillfällen och vi har mätt ett stort antal fordon av olika sorter med resultat att vi har ganska bra koll på vad som funkar och inte funkar. Att kalla det avtrubbad och hålla på sin rätt, tja du har din åsikt och jag har min. Detta är en fråga som många har synpunkter på, och problemet kommer att bli större, då både Svemo och SBF kommer att sänka de tillåtna värdena de närmaste åren.


För att återgå till ursprungsfrågan; en stor dämpkammare packad med rätt sorts ull är det som dämpar effektivast. Det finns helt enkelt ingen genväg.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Word!
Nån db i minskning kan jag tro på, det ligger inom felmarginalen vid mätning mer eller mindre.





Att mäta ljud är inte en helt enkel vetenskap, men det går att göra ganska exakt om man har kunskap. Jag är ingen expert, men har lärt mej en hel del de senaste åren och håller fn på med MKB för Anderstorp Raceway, där det bland annat just gjorts en ny bullerutbreddningskarta och i nästa vecka ska vi installera den nya ljudmätningsutrustningen. I samband med detta har vi det senaste halvåret haft ljudexperterna på plats vid ett flertal tillfällen och vi har mätt ett stort antal fordon av olika sorter med resultat att vi har ganska bra koll på vad som funkar och inte funkar. Att kalla det avtrubbad och hålla på sin rätt, tja du har din åsikt och jag har min. Detta är en fråga som många har synpunkter på, och problemet kommer att bli större, då både Svemo och SBF kommer att sänka de tillåtna värdena de närmaste åren.


För att återgå till ursprungsfrågan; en stor dämpkammare packad med rätt sorts ull är det som dämpar effektivast. Det finns helt enkelt ingen genväg.

Snubblade in på den här tråden och måste hålla med i ovanstående resonemang. Tidigare i år så testade jag olika arrangemang som gav resultat som bekräftar vad nr:18 säger. Läs här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=178041
I början på tråden kan man se de arrangemang jag testade och i inlägg #75 står resultatet: Fet ljuddämpare är i princip det enda som fungerar. "Krysset" (som finns med som fästen i min "spreader" men inte syns på bild 4) gjorde konstigt nog ingenting!
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Provade nyss en hemsnickrad dB-killer. Den dämpar måttliga 2 dB, vilket i mitt fall räcker för att klara SBP :) . Men redan med denna inte alltför restriktiva lösning tappas en del toppeffekt :gnissla . På riktigt låga varv (under 2500 rpm) svarar den lite bättre med det gör ingen människa glad.

http://www.youtube.com/watch?v=OGYs0oQIsuE
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Word!
Nån db i minskning kan jag tro på, det ligger inom felmarginalen vid mätning mer eller mindre.





Att mäta ljud är inte en helt enkel vetenskap, men det går att göra ganska exakt om man har kunskap. Jag är ingen expert, men har lärt mej en hel del de senaste åren och håller fn på med MKB för Anderstorp Raceway, där det bland annat just gjorts en ny bullerutbreddningskarta och i nästa vecka ska vi installera den nya ljudmätningsutrustningen. I samband med detta har vi det senaste halvåret haft ljudexperterna på plats vid ett flertal tillfällen och vi har mätt ett stort antal fordon av olika sorter med resultat att vi har ganska bra koll på vad som funkar och inte funkar. Att kalla det avtrubbad och hålla på sin rätt, tja du har din åsikt och jag har min. Detta är en fråga som många har synpunkter på, och problemet kommer att bli större, då både Svemo och SBF kommer att sänka de tillåtna värdena de närmaste åren.

Det är lite otäckt att diskutera med dig ty du lägger in synpunkter jag aldrig varit i narheten av, vem har nämt ngt om "avtrubbad"? har jag sagt att du är avtrubbad?


Jag pratar dessutom om kolvmotorljuddämpare generellt, jag kan ingenting om era RR-regler, det här är är Teknik- och Mekhörnan, inte det grälsjuka raceforumet.

Word!
För att återgå till ursprungsfrågan; en stor dämpkammare packad med rätt sorts ull är det som dämpar effektivast. Det finns helt enkelt ingen genväg.

Det finns en massa sätt att bygga ljuddämpare på, inte bara absorptionsljuddämpare. De flesta originalljuddämpare är tex inte av absorptionstyp. Men absorptionsljudämpare är ju utan tvekan det bästa alternativet när vi amatörer ska bygga själva. Och då håller jag med dig: en stor diameter och längd på det vällindade perfröret är eftersträvansvärt. Helst med större diameter på perf-röret än ingångs samt utgångshålet, ty då får man även expansionsljuddämpning, vilket tar en del lågfrekvens till skillnad från en ren absorptionsljuddämpare.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det är lite otäckt att diskutera med dig ty du lägger in synpunkter jag aldrig varit i narheten av, vem har nämt ngt om "avtrubbad"? har jag sagt att du är avtrubbad?


.

Gjorde ett nytt stycke för att poängtera att det inte var dej jag vände mej till i den delen, men det misslyckades jag nog med. Ber om ursäkt för otydligheten, den delen vände sej till Manneman som kallade mej avtrubbad tididgare i tråden.
 

manneman

Guest
Jag har respekt för folk som hållt på länge med racing men jag tappar den ganska fort när man bara envisas med att hålla på sin rätt utan att ta åt sig nya lärdomar och istället blir avtrubbad...

Tråkigt att du tog åt dig No:18 men jag ser inte ditt namn någonstans?
Hade du funderat lite så kan du nog konstatera att vi stött på varandra IRL vid ett antal tillfällen. Jag bodde tidigare i Halmstad och sen behöver vi inte säga mer om det...
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top