Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Gör en kopia din din orginalljudämpare men gör den längre!
Så jag håller med om att uttrycket "ljudet slås sönder" inte är vetenskapligt korrekt, men däremot så ger dyliga anordninger en liten men mätbar sänkning.
Definitionen av hårt kan väl tydas på hur många sätt som helst men låtom oss icke överdriva!
Jag har packat ett X antal ljuddämpare åt Radical terroristerna i STCC säsong -01, -02 och -03 och vi testade även krysset i praktiken och det fungerar!!!
Nej det sänker inte decibelnivån med 50 db men iaf upp till 10-15 db beroende på alla möjliga faktorer....
Visa mej en enda mätning där det är säkerställt att det givit resultat. Jag har ljdmätt så många hojar med liknande grejer i röret att jag vågar påstå att det inte har nån som helst betydelse. Myt är ordet, alltså...
10-15 db? Ojdå, du skulle kanske fundera över en sak: Har du nånsin sett en enda ljuddämpare från fabrik som innehåller en så enkel lösning som lite ståltrådskors? Billig att tillverka och väger ingenting, tar ner ljudet 10-15 db, om det gick att göra en sån tulipanaros, borde då inte nån av de stora ljuddämpartillverkarna eller mc-fabrikanterna redan funderat ut en sån lösning? 10 db är en halvering av ljudnivån, detta eftersom det är en logaritmisk skala....
10-15 db? Ojdå, du skulle kanske fundera över en sak: Har du nånsin sett en enda ljuddämpare från fabrik som innehåller en så enkel lösning som lite ståltrådskors?
Sa jag ståltrådskors någonstans?
Sa jag annat än kryss någonstans?
Sa jag överhuvudtaget hur krysset skulle se ut?
Var det något annat jag eller någon annan påstod som du tycker är ren lögn så får du gärna påpeka det men läs innantill först...
Visa mej en enda mätning där det är säkerställt att det givit resultat. Jag har ljdmätt så många hojar med liknande grejer i röret att jag vågar påstå att det inte har nån som helst betydelse. Myt är ordet, alltså...
Om vi nu lämnar krysset i fred en stund:
TS undrar om effektivaste sättet att sänka ljudnivån - det är alltså att packa om burken? Eller sätta i en perforerad kon med avsevärt mindre diameter än originalhålet? Borde inte det påverka kompression och ventilspel å annat, eller är jag fel på det?
45 grader då först dämpar det hyffat. Bästa utblåsdämpnigen jag kommit fram till som tjäl minst effekt är helt enkelt 45 graders kona som man vinglar fast i utblåset,, man kan med fördel rikta den neråt backen då! Ex på xr650 kona från 50mm utblåst till endast 38mm då åker jag igenom besikningen och förlorar väl 5% pullver
NYHET INFÖR 2007:
OBS!! Denna regel gäller ENDAST ET reglementet, gäller EJ för Stock/Super Stock, Competition osv osv osv...
Pågrund av den utveckling vi haft de senaste åren i vissa bilklasser så kommer vi titta EXTRA noga på ljuddämpningen. Enligt ET reglementet så får bilarna INTE väsnas över 120db och mätning av ljudnivån på tävlingarna kommer att ske år 2007. Ljuddämpare ska finnas på bilen, bara ett rör med ett kryss i är INTE godkänt som ljuddämpare i fortsättningen. (Har varit godkänt som ljuddämpare år 2006 på vissa bilar men kommer INTE att vara godkänt år 2007). Klasser som berörs i första hand är HOT STREET, EXTREME SMALL BLOCK, EXTREME STREET, men dessa regler gäller även GATBILAR, GATBILAR PRO, BRACKET, STANDARD STREET.
OBS!!! Följer man inte ET reglementet eller man INTE har gjort en ansträngning till att dämpa ljudet på sin bil, så innebär detta OMEDELBAR avstängning tills besikningspersonalen anser att det finns en acceptabel ljuddämpare monterad på bilen.
För att FÖRSÄKRA er om att ni har en godkänd ljuddämpare monterad på bilen INNAN ni kommer till första tävlingen år 2007 så kontakta Conny Christiansson på 0705-20 82 24 eller Anders Larsson på 0706-37 44 62.
http://www.srif.se/Regler 2005.htm
http://www.hermods.com/gadden/images/2003/Atorp/Kryss.jpg
Vilket bevisar att det fungerar...
Jag har respekt för folk som hållt på länge med racing men jag tappar den ganska fort när man bara envisas med att hålla på sin rätt utan att ta åt sig nya lärdomar och istället blir avtrubbad...
Jörgen Karlsson
NYHET INFÖR 2007:
OBS!! Denna regel gäller ENDAST ET reglementet, gäller EJ för Stock/Super Stock, Competition osv osv osv...
Pågrund av den utveckling vi haft de senaste åren i vissa bilklasser så kommer vi titta EXTRA noga på ljuddämpningen. Enligt ET reglementet så får bilarna INTE väsnas över 120db och mätning av ljudnivån på tävlingarna kommer att ske år 2007. Ljuddämpare ska finnas på bilen, bara ett rör med ett kryss i är INTE godkänt som ljuddämpare i fortsättningen. (Har varit godkänt som ljuddämpare år 2006 på vissa bilar men kommer INTE att vara godkänt år 2007). Klasser som berörs i första hand är HOT STREET, EXTREME SMALL BLOCK, EXTREME STREET, men dessa regler gäller även GATBILAR, GATBILAR PRO, BRACKET, STANDARD STREET.
OBS!!! Följer man inte ET reglementet eller man INTE har gjort en ansträngning till att dämpa ljudet på sin bil, så innebär detta OMEDELBAR avstängning tills besikningspersonalen anser att det finns en acceptabel ljuddämpare monterad på bilen.
För att FÖRSÄKRA er om att ni har en godkänd ljuddämpare monterad på bilen INNAN ni kommer till första tävlingen år 2007 så kontakta Conny Christiansson på 0705-20 82 24 eller Anders Larsson på 0706-37 44 62.
http://www.srif.se/Regler 2005.htm
http://www.hermods.com/gadden/images/2003/Atorp/Kryss.jpg
Vilket bevisar att det fungerar...
Jag har respekt för folk som hållt på länge med racing men jag tappar den ganska fort när man bara envisas med att hålla på sin rätt utan att ta åt sig nya lärdomar och istället blir avtrubbad...
Det ger ju inte mycket, det är ju högst ngn decibel som försvinner med ett kors om jag skulle gissa. Jag har inte ens använt mig av det. Skulle man få en märkbar dämpning så skulle det nog fodras ett 20-tal "kors", med helt slumpmässig orientering i perf.röret.
Jag har redan förklarat mekanismerna som orsakar dämpningen som åstadkoms med en förträngning i slutet på en absorptionsljudämpare.
De flesta DB-killer bygger på samma sak: reflektion via förtränging, ofta bara en bit rör med mindre diameter än mynningen de monteras i.
Ett ståltrådskors ger ju dock ett väldigt ringa minskning av tvärsnittsarean i flödesriktningen och därmed ringa tillskott till dämpningen, inget jag skulle använda mig av.
Vi hade en tråd om det här i vintras där jag med flera tankade ur oss de bästa ideerna vi provat. det var ngn som ville bygga en effektiv Db-killer
Word!
Nån db i minskning kan jag tro på, det ligger inom felmarginalen vid mätning mer eller mindre.
Att mäta ljud är inte en helt enkel vetenskap, men det går att göra ganska exakt om man har kunskap. Jag är ingen expert, men har lärt mej en hel del de senaste åren och håller fn på med MKB för Anderstorp Raceway, där det bland annat just gjorts en ny bullerutbreddningskarta och i nästa vecka ska vi installera den nya ljudmätningsutrustningen. I samband med detta har vi det senaste halvåret haft ljudexperterna på plats vid ett flertal tillfällen och vi har mätt ett stort antal fordon av olika sorter med resultat att vi har ganska bra koll på vad som funkar och inte funkar. Att kalla det avtrubbad och hålla på sin rätt, tja du har din åsikt och jag har min. Detta är en fråga som många har synpunkter på, och problemet kommer att bli större, då både Svemo och SBF kommer att sänka de tillåtna värdena de närmaste åren.
För att återgå till ursprungsfrågan; en stor dämpkammare packad med rätt sorts ull är det som dämpar effektivast. Det finns helt enkelt ingen genväg.
Word!
Nån db i minskning kan jag tro på, det ligger inom felmarginalen vid mätning mer eller mindre.
Att mäta ljud är inte en helt enkel vetenskap, men det går att göra ganska exakt om man har kunskap. Jag är ingen expert, men har lärt mej en hel del de senaste åren och håller fn på med MKB för Anderstorp Raceway, där det bland annat just gjorts en ny bullerutbreddningskarta och i nästa vecka ska vi installera den nya ljudmätningsutrustningen. I samband med detta har vi det senaste halvåret haft ljudexperterna på plats vid ett flertal tillfällen och vi har mätt ett stort antal fordon av olika sorter med resultat att vi har ganska bra koll på vad som funkar och inte funkar. Att kalla det avtrubbad och hålla på sin rätt, tja du har din åsikt och jag har min. Detta är en fråga som många har synpunkter på, och problemet kommer att bli större, då både Svemo och SBF kommer att sänka de tillåtna värdena de närmaste åren.
Word!
För att återgå till ursprungsfrågan; en stor dämpkammare packad med rätt sorts ull är det som dämpar effektivast. Det finns helt enkelt ingen genväg.
Det är lite otäckt att diskutera med dig ty du lägger in synpunkter jag aldrig varit i narheten av, vem har nämt ngt om "avtrubbad"? har jag sagt att du är avtrubbad?
.
Jag har respekt för folk som hållt på länge med racing men jag tappar den ganska fort när man bara envisas med att hålla på sin rätt utan att ta åt sig nya lärdomar och istället blir avtrubbad...
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |