Hur ser era galfer-skivor ut?

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Torlejf skrev:
"Braking" var från början ett dotterbolag till Galfer, Braking gick senare bakom ryggen på Galfer o allt gick galet. Så nu är det två olika bolag, men Galfer är orginalet.

Så har jag förstått det.
Allt detta står på Galfers hemsida.

Jajajajaj jag ska ändå ha braking, och därmed basta :fatta! :tungan
 

Canoli

Leave the gun, take the cannolis
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2003
Mattias skrev:
Dom sitter ju "osynkat"! Gick det inte att få på dom lika på båda sidor?

Hej Mattias,

Vad menar du med "osynkat"? Menar du att de ska sitta i linje, höger o vänster, tand för tand? :va

/C
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Canoli skrev:
Hej Mattias,

Vad menar du med "osynkat"? Menar du att de ska sitta i linje, höger o vänster, tand för tand? :va

/C
Ja, precis. Fast det kanske bara är mitt abnorma ordningssinne som gör't. Det lär funka precis lika bra sådär.
 

Canoli

Leave the gun, take the cannolis
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2003
Skivor

Mattias skrev:
Ja, precis. Fast det kanske bara är mitt abnorma ordningssinne som gör't. Det lär funka precis lika bra sådär.

Fack! Bara skruva dit det rätt, fast jag tror att jag kollade det.
:gnissla

Mille Grazzie!
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Är det ingen med Fireblade -00 som köpt? Tyckte jag såg det i listan sist jag kollade. JÄTTE TACKSAM ifall du vill skriva vilka du fick. Tpfh
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Rigge skrev:
Jo prexis, men den har inte dykt upp än.

Inte mina heller :(

edit, Ringde greven o kolla läget, MINA, bara mina, var restade :lol
så ja får vänta några veckor.
Skönt när man vet o slipper gå & oroa sig :tummenupp
 
Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Torlejf skrev:
"Braking" var från början ett dotterbolag till Galfer, Braking gick senare bakom ryggen på Galfer o allt gick galet. Så nu är det två olika bolag, men Galfer är orginalet.

Så har jag förstått det.
Allt detta står på Galfers hemsida.

Här är dom...
 

Bifogat

  • IM0000011.JPG
    IM0000011.JPG
    93.5 KB · Visningar: 88
  • IM0000021.JPG
    IM0000021.JPG
    89.8 KB · Visningar: 61
  • IM0000031.JPG
    IM0000031.JPG
    93.5 KB · Visningar: 57

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Lånar tråden lite, n fråga.

En fråga.

Om man inte kör mkt bana. Är det då värt att köpa skivor för ca 4000:- st Eller vad det nu kostar med galfer och allt vad dom nu heter. Blir det verkligen sådan skillnad eller är det mest för märket och utseende man betalar för?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
nilzz skrev:
En fråga.

Om man inte kör mkt bana. Är det då värt att köpa skivor för ca 4000:- st Eller vad det nu kostar med galfer och allt vad dom nu heter. Blir det verkligen sådan skillnad eller är det mest för märket och utseende man betalar för?


Har du tappat bromsverkan någongång? Känns bromsarna på din supersporthoj dåliga? Är du missnöjd med din bromsverkan?

Förmodligen inte va? Precis så värt är det. Hur värt det är för någon annan vet jag inte.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
nilzz skrev:
En fråga.

Om man inte kör mkt bana. Är det då värt att köpa skivor för ca 4000:- st Eller vad det nu kostar med galfer och allt vad dom nu heter. Blir det verkligen sådan skillnad eller är det mest för märket och utseende man betalar för?
Är man i behov av nya skivor så är extra kostnaden inte allt för saftig jämfört med orginalpriserna på skivor. Har tom för mig detta gruppköp var billigare än om jag köpt orginal.
I mitt fall är det utseendet jag betalar för.
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Chronic skrev:
Har du tappat bromsverkan någongång? Känns bromsarna på din supersporthoj dåliga? Är du missnöjd med din bromsverkan?

Förmodligen inte va? Precis så värt är det. Hur värt det är för någon annan vet jag inte.


Nä då var det lite som jag tänkte då. Jag har iaf bytt till stålomspunna slangar, tror att det är lite mera nödvändigt, vill inte ha torrsprickor eller så i slangarna.
Bytte till en annan bromsolja som skulle tåla högre värme. Jag vet inte men jag tror att det kommer att räcka för min typ av körning? En och en anna bandag samt gata.

Hej hopp!

Wiseguy skrev:
Är man i behov av nya skivor så är extra kostnaden inte allt för saftig jämfört med orginalpriserna på skivor. Har tom för mig detta gruppköp var billigare än om jag köpt orginal.
I mitt fall är det utseendet jag betalar för.


Det är klart, om man vill ha ett annat utseende så är det väl värt mellan skillnaden. jag skulle kunna byta tänka mig att byta till några andra än orginal, när min orginal är slut.
 

Teddan

Medlem
Gick med
6 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
.
nilzz skrev:
En fråga.

Om man inte kör mkt bana. Är det då värt att köpa skivor för ca 4000:- st Eller vad det nu kostar med galfer och allt vad dom nu heter. Blir det verkligen sådan skillnad eller är det mest för märket och utseende man betalar för?

Nej. Det är inte värt det.
Waveskivor är mode och för syns skull. Det är inget fel med dem, men man ska inte inbilla sig att man kommer få bättre bromsverkan iom waveskivor.

Om man bara ser till bromsskivor så ger traditionella fullflytande gjutjärnsskivor bäst bromsverkan (om man inte vill spendera massor med stålars).

På frågan varför PFM (tillverkare av bromssystem som bl.a. används i BSB och IOMTT) inte tillverkar waveskivor svarar de (rätt eller fel?) så här:

"We do not make a wave disc because of the high pad wear rates they cause. In our opinion they should only be used for their originally intended purpose; that is, off road use in muddy conditions where, when made as per the original patent application, with a continuous disc band, they offer excellent pad cleaning properties. All our products are designed with the aim of producing the best performance that can be obtained without using exotic (very expensive!) materials. Braking performance is relative to the friction created between pad and rotor surfaces. As there are no pads available which work on fresh air, wave discs do not offer any benefits for road or race use, therefore we do not manufacture them."


Waveskivor är snyggt, inget snack... Men jag vete f-n om inte mina PFM är minst lika sexiga.
 

Bifogat

  • PFM_SUPERSPORT.jpg
    PFM_SUPERSPORT.jpg
    45.7 KB · Visningar: 76

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Teddan skrev:
Nej. Det är inte värt det.
Waveskivor är mode och för syns skull. Det är inget fel med dem, men man ska inte inbilla sig att man kommer få bättre bromsverkan iom waveskivor.

Om man bara ser till bromsskivor så ger traditionella fullflytande gjutjärnsskivor bäst bromsverkan (om man inte vill spendera massor med stålars).

På frågan varför PFM (tillverkare av bromssystem som bl.a. används i BSB och IOMTT) inte tillverkar waveskivor svarar de (rätt eller fel?) så här:

"We do not make a wave disc because of the high pad wear rates they cause. In our opinion they should only be used for their originally intended purpose; that is, off road use in muddy conditions where, when made as per the original patent application, with a continuous disc band, they offer excellent pad cleaning properties. All our products are designed with the aim of producing the best performance that can be obtained without using exotic (very expensive!) materials. Braking performance is relative to the friction created between pad and rotor surfaces. As there are no pads available which work on fresh air, wave discs do not offer any benefits for road or race use, therefore we do not manufacture them."


Waveskivor är snyggt, inget snack... Men jag vete f-n om inte mina PFM är minst lika sexiga.


Tackar för ett ypperligt svar!

Ja nog är dina PFM helt i klass med Waves utseende, om inte lite vassare :)
Men smaken är ju som :arsele delad.

Ha det gott!
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Teddan skrev:
Waveskivor är snyggt, inget snack... Men jag vete f-n om inte mina PFM är minst lika sexiga.

Sådär ser mina orginalskivor ut, skivorna altså inte centrumen... :7peta
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Teddan skrev:
Nej. Det är inte värt det.....

På frågan varför PFM (tillverkare av bromssystem som bl.a. används i BSB och IOMTT) inte tillverkar waveskivor svarar de (rätt eller fel?) så här:
[IWaveskivor är snyggt, inget snack... Men jag vete f-n om inte mina PFM är minst lika sexiga.

De där var extremt snygga!

:kär
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top