Hur seriösa ska rookies vara?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Som en följdfråga på den mycket intressanta diskussionen om RR-forumets värde http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?threadid=6394&perpage=20&pagenumber=1 så skulle jag vilja fråga

Ska rookie-racing vara seriösare än så här?

Läser ni hela den rekommenderade tråden förstår ni nog frågeställningen och frågan är precis så enkel som den låter.

Sanningen är ju den att många av oss rookies kör som nötter, har en låg ambitionsnivå och gör det här för att ha jävulskt kul. Är inte det tillräckligt?

Är Webes en oseriös lek som drar ett löjets skimmer över sporten eller är det en kul grej som vi kan köra om vi vill?

Jag är ingen JimmyLindström och kommer aldrig bli. Kommer med största säkerhet inte bli något inom RR överhuvudtaget.... as if I care?

Vi vet i sanningens namn inte mycket om vad vi håller på med och kan inte förväntas föra en diskussion på lika villkor om RR's framtid med exempelvis Skölden.

Last edited:

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Du har väl inte gått och blivit putt nu va? :D

RR-forumets seriositet och rookieförarnas ambitionsnivå har väl inget att göra med om vi ska ha ett mer ambitiöst forum för enbart racingförare/arrangörer eller ej. Likaväl så har det inte att göra med hur kul man ska ha för att uppleva RR-forumet här som att det tar upp RR eller ej. Vissa trådar passar ju med all rätta mer in i några av de andra forumen på SH.

/Micke

Chrille skrev:
Som en följdfråga på den mycket intressanta diskussionen om RR-forumets värde http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?threadid=6394&perpage=20&pagenumber=1 så skulle jag vilja ställa en följdfråga.

Ska rookie-racing vara seriösare än så här?

Läser ni hela den rekommenderade tråden förstår ni nog frågeställningen och frågan är precis så enkel som den låter.

Sanningen är ju den att många av oss rookies kör som nötter, har en låg ambitionsnivå och gör det här för att ha jävulskt kul. Är inte det tillräckligt?

Är Webes en oseriös lek som drar ett löjets skimmer över sporten eller är det en kul grej som vi kan köra om vi vill?

Jag är ingen JimmyLindström och kommer aldrig bli. Kommer med största säkerhet inte bli något inom RR överhuvudtaget.... as if I care?

Vi vet i sanningens namn inte mycket om vad vi håller på med och kan inte förväntas föra en diskussion på lika villkor om RR's framtid med exempelvis Skölden.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Re: Re: Hur seriösa ska rookies vara?

EazyLiving skrev:
Du har väl inte gått och blivit putt nu va? :D

....

Nej för fan, men jag tycker det är en mycket intressant fråga! Sanningen är att Rookie-rejsing är en salig blandning mellan superseriösa killar med ansvar gentemot sponsorer, talanglösa medelmåttor, panka supertalanger, prylbögar som inte vet hur skiten funkar osv.osv.

Vilken attityd är rätt? Det är en uppriktigt menad fråga som jag verkligen inte tror mig veta svaret på.

:musik Du kan sparka mig i röven, slå mig på min k*k, men kallar du mig norrman åker du på en högerkrok!(Meduza)

Last edited:

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Ingen attityd är väl vare sig rätt eller fel, det är väl upp till den som satsar hur stor/seriös den satsningen skall bli.

Tycker mixen av seriositet och trams är rätt bra här på SH och även på BP. Visst vore det kanon med ett enklare forum på roadracing.se där endast de som faktiskt tävlar byter erfarenheter och köper/säljer raceprylar men det verkar inte vara det lättaste att få dit ngn av de redan eteblerade förarna.
Det har ju inte minst Torkels försök visat. Ingen vidare respons där.......tyvärr.

Håller även med Chrille att MCERR har spelat ut sin rätt, vore väl 1000 ggr bättre med ett forum där man kan bifoga bilder till annonser, etc.?

Sen har väl SH inte visat sig stabilt nog att vara bas för RR-sveriges förare. Inte kul när alla inlägg och material helt plöstsligt försvinner..........

BP funkar ju kanon, inte sönderspammat eller alltför oseriöst.
Eller? Mekarartiklar, träningstrådar, köp/sälj. Kanonforum enligt mig.

Sen är det lite tradigt att behöva "zappa" mellan 3-4 olika forum för att vara säker på att inte missa ngn viktig info beträffande RR.

//Jalle

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det är min absoluta övertygelse att välrden blir ett bättre ställe om alla tillåts delta. Dock ska deltagandet vara på en lämplig nivå. Är det så trångt att det inte finns plats är något fel. Det borde finnas plats för alla. Att svanarna inte umgås med gråsparvarna kan man förstå. De har liksom inte så mycket gemensamt. Om sporten var större skulle de inte behöva dela ankdamm.

Rookieracing (varför alla dessa engelska uttryck förresten???) borde vara kravlös förutom det obligatoriska reglementet. De flesta tror fortfarande att man måste ha en kittad fjolårs SS-600 och kunna åka på bakjulet för att börja köra RR. Detta är ett hinder för sportens utbredning och utveckling. Sätter man ribban för hög stänger man folk ute helt i onödan. Även den mest tomtiga tomten är viktig eftersom han bidrar positivt till sporten på fler än ett sätt, inte minst genom att sänka kostnaderna för alla som deltar.

Jag hoppas innerligt att det ska finnas plats för alla att delta i svensk RR i framtiden. Det blir roligare så. Jag skulle gärna se att det fanns tillräckligt med förarunderlag för att man skulle kunna arrangera rena b-tävlingar. Då slipper a-trollen umgås med b-tomtarna och vice versa eftersom detta umgänge ibland upplevs som ett problem, inte minst bland a-förarna.

Fram för mer oseriös rookieracing med rangliga partytält, skrapade kåpor, slitna däck och fotpumpar. Då kanske fler skulle våga prova på RR. De som är seriösa hittar alltid fram ändå.

Om det fanns 10 000 rookies i Sverige skulle sponsorerna stå i kö och de höga anmälningsavgifterna vara ett minne blott.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Teddy skrev:
.....
Rookieracing (varför alla dessa engelska uttryck förresten???) .
....
Fram för mer oseriös rookieracing med rangliga partytält, skrapade kåpor, slitna däck och fotpumpar. .....

.....

Rookieracing för att det låter så illa att kalla sig B-förare. Speciellt bland fyrtaktsrookies har det funnits en motvilja att säga att man kör 600B även när klassen uttryckligen hette så.

I övrigt säger jag bara - give the man a hrmph!
HRMPH!

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Re: Re: Re: Hur seriösa ska rookies vara?

Chrille skrev:
:musik Du kan sparka mig i röven, slå mig på min k*k, men kallar du mig norrman åker du på en högerkrok!(Meduza)

......men kallar du mig norrman ja då åker du på struk. :fakta

Citara ALDRIG den Store fel igen.

Fjordlax.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Re: Re: Re: Re: Hur seriösa ska rookies vara?

Jalle skrev:
......men kallar du mig norrman ja då åker du på struk. :fakta

Citara ALDRIG den Store fel igen.

Fjordlax.

Vi har diskuterat detta förut och det finns varianter på denna text som det gör med så många andra. Ska dock försöka få med mig lämplig skiva för att lära dig lite ödmjukhet nästa gång vi ses ....

(hur många seriösa inlägg klarar man av egentligen?)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Teddy skrev:
Fram för mer oseriös rookieracing med rangliga partytält, skrapade kåpor, slitna däck och fotpumpar. Då kanske fler skulle våga prova på RR. De som är seriösa hittar alltid fram ändå.
:rock

Yeah! Förbjud ny däck i rookieracingen. Alla bågarna är till salu för 25 000 efter loppet. Det saknas en Rookie-B-klass där alla långsamma, övermogna, snåla och oambitiösa förare kan skämma ut sig under billiga former.:hej

Teddy

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Bingo skrev:
:rock

Yeah! Förbjud ny däck i rookieracingen. Alla bågarna är till salu för 25 000 efter loppet. Det saknas en Rookie-B-klass där alla långsamma, övermogna, snåla och oambitiösa förare kan skämma ut sig under billiga former.:hej

Bara den otålige är långsam.
Övermogen är den som blommat klart.
Snål är den som inte unnar sig något.
Oambitiös är den som inte försöker.
Skämmer ut sig gör bara den som som själv skäms.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Teddy skrev:
Bara den otålige är långsam.
Övermogen är den som blommat klart.
Snål är den som inte unnar sig något.
Oambitiös är den som inte försöker.
Skämmer ut sig gör bara den som som själv skäms.

Jösses vad drack du till påskmaten???

Filosofen Dalai Teddy? :brynad

Teddy

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag tog en promend på den vilda sidan och drack ett glas jordgubbcider till lammet. Lite lagom Wild And Crazy sådär.

Nu ska jag gå och köpa 12 påsar gelehallon. Obs, det är inget skämt. För er som är intresserade av konfektyr kan jag meddela att Webes gelehallon bara är skit jämfört med färska, handrullade dito från Ejes Chokladfabrik. Deras är så förföriskt mjuka och lena att de även kallas för jungfrubröst. Alla borde prova. Ni som tävlar i Webes Trophy och vill göra det med stil ska ge er antagonist gelehallon från Ejes.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Hur seriös?
Alla har ju inte inte samma målsättningar, men så länge man är med för att ha kul tycker jag man ska vara välkommen, samt att man inte är ivägen för dem som har högre målsättningar.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Hur seriös?
Alla har ju inte inte samma målsättningar, men så länge man är med för att ha kul tycker jag man ska vara välkommen, samt att man inte är ivägen för dem som har högre målsättningar.

Riktigt krasst då- (här har faktiskt Snabb rätt)
så är ju faktiskt en lönnfet, skitig rookie med en cigg i mungipan i vägen för en kille med två hojar, supertält osv som försöker ragga spons..... Inte för att det spelar någon roll men tanken slog mig bara.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Riktigt krasst då- (här har faktiskt Snabb rätt)
så är ju faktiskt en lönnfet, skitig rookie med en cigg i mungipan i vägen för en kille med två hojar, supertält osv som försöker ragga spons..... Inte för att det spelar någon roll men tanken slog mig bara.

Nja, bara för att man inte är snabbast i stan behöver man ju inte vara ivägen. Dessutom behöver snabba rookies träna på att köra om, så den lönnfeta rookien kan mycket väl vara en del av deras träning.. Jag menar mest rookies som kanske är lite väl vingliga..
Dessutom har den lönnfeta rookien kanske inte lika stor chans att sno åt sig sponspengarna..

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Nja, bara för att man inte är snabbast i stan behöver man ju inte vara ivägen. Dessutom behöver snabba rookies träna på att köra om, så den lönnfeta rookien kan mycket väl vara en del av deras träning.. Jag menar mest rookies som kanske är lite väl vingliga..
Dessutom har den lönnfeta rookien kanske inte lika stor chans att sno åt sig sponspengarna..

Nja, jag mena snabbs vinkling dvs att de mindre proffsiga rookiesarna sänker de andras möjlighet till spons.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Nja, jag mena snabbs vinkling dvs att de mindre proffsiga rookiesarna sänker de andras möjlighet till spons.

Tycker faktiskt de flesta visar en viss professionalism i depåerna ändå. Sen att alla inte har fetaste motorhomesen osv vet jag inte om det sänker sponsviljan, tror inte det är det svenska sponsorer vill se att vi lägger pengarna på, utan snarare att vi lägger pengarna på att utveckla oss som förare och ha kul tillsammans med dem, men det är ju upp till var sponsor..

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping