Hur seriösa ska rookies vara?

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2-takt
den blev ju ganska intressant denna tråden ändå.

Som med alla andra sporter så börjar alla från botten för att sedan arbeta sig upp i olika takt.
Vissa är helt enkelt naturliga o blir uppklassade innan första säsongen är över, andra kämpar i flera år med eller utan att han någon ambition till uppklassning.
I racing finns det bara en sak som räknas: resultat. Hur skulle det se ut om någon raggar spons på ngr miljoner (eller vinner på Lotto) och bränner cyklar som om de vore gratis och ändå blir hopplöst sist på en A-licens som är tveksamt införskaffad.

Tja, det var väl ganska självklart.
Men jag tycker att det är viktigt att ha ett reglemente som tillåter ett brett startfält. Även om det är stor klasskillnad på NSB o Rookie-racing tycker jag att det är viktigt att förare skolas på något sätt. Detta för att ge en högre klass på eliten, för de som verkligen kan köra.
Att sedan skapa en klass under lingonserien tror jag mest blir ett skämt MEN detta innebär ju inte att det inte finns utrymme för en klass där även den något mindre ambitiösa åkaren iaf. kan ha kul.

Lika mycket som vi skall försöka locka fler nya förare till sporten tycker jag att det är minst lika viktigt att kunna ta hand om de unga talanger som visar lite vilja och ambition. Vi i Sverige måste övervinna vår stora avundsjuka och kunna glädjas åt att det finns en o annan som verkligen är duktig.

Vad är det jag vill säga med detta? Tja, de som vill satsa skall få det och de kommer vidare men det skall heller inte hindra resten från att ha sjukt kul utan att för den sakens skull gå på vatten och bröd.

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Re: Re: Re: Re: Re: Hur seriösa ska rookies vara?

Chrille skrev:
Vi har diskuterat detta förut och det finns varianter på denna text som det gör med så många andra. Ska dock försöka få med mig lämplig skiva för att lära dig lite ödmjukhet nästa gång vi ses ....

(hur många seriösa inlägg klarar man av egentligen?)

Jag har båda varianterna här, lyssnar just nu på versionen med högerkroken, börjar med stryk i förste vers, sen högersving, sen högerkrok.... :rock

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
grandmaster skrev:
den blev ju ganska intressant denna tråden ändå.

Som med alla andra sporter så börjar alla från botten för att sedan arbeta sig upp i olika takt.
Vissa är helt enkelt naturliga o blir uppklassade innan första säsongen är över, andra kämpar i flera år med eller utan att han någon ambition till uppklassning.
I racing finns det bara en sak som räknas: resultat. Hur skulle det se ut om någon raggar spons på ngr miljoner (eller vinner på Lotto) och bränner cyklar som om de vore gratis och ändå blir hopplöst sist på en A-licens som är tveksamt införskaffad.

Tja, det var väl ganska självklart.
Men jag tycker att det är viktigt att ha ett reglemente som tillåter ett brett startfält. Även om det är stor klasskillnad på NSB o Rookie-racing tycker jag att det är viktigt att förare skolas på något sätt. Detta för att ge en högre klass på eliten, för de som verkligen kan köra.
Att sedan skapa en klass under lingonserien tror jag mest blir ett skämt MEN detta innebär ju inte att det inte finns utrymme för en klass där även den något mindre ambitiösa åkaren iaf. kan ha kul.

Lika mycket som vi skall försöka locka fler nya förare till sporten tycker jag att det är minst lika viktigt att kunna ta hand om de unga talanger som visar lite vilja och ambition. Vi i Sverige måste övervinna vår stora avundsjuka och kunna glädjas åt att det finns en o annan som verkligen är duktig.

Vad är det jag vill säga med detta? Tja, de som vill satsa skall få det och de kommer vidare men det skall heller inte hindra resten från att ha sjukt kul utan att för den sakens skull gå på vatten och bröd.

Alltid kloka ord från den visa Grannis, kunde inte formulerat det bättre själv :bow

Mvh//ZF

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Teddy skrev:
Klipp...Fram för mer oseriös rookieracing med rangliga partytält, skrapade kåpor, slitna däck och fotpumpar. Då kanske fler skulle våga prova på RR. De som är seriösa hittar alltid fram ändå.
Klipp...

Som Per Gustavsson (Hyllinge MS/Veidec Trophy) sa när han pratade lite på B-licenskursen i söndags.

"Nästan ALLA B-hojar här utanför har däckvärmare, ALLA ska ha det. Trots att däcken blir varma efter ett par varv......."

Årets modegrej bland rookies?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Jalle skrev:
Som Per Gustavsson (Hyllinge MS/Veidec Trophy) sa när han pratade lite på B-licenskursen i söndags.

"Nästan ALLA B-hojar här utanför har däckvärmare, ALLA ska ha det. Trots att däcken blir varma efter ett par varv......."

Det har höjts fler varnande fingrar om att köpa på sig dyra saker, som gör att pengarna kanske inte räcker till det som är viktigast, nämligen racingen, ändå har många köpt på sig laptimers/däckvärmare m.m. Iofs kanske de alla har extremt god ekonomi eller sponsorer och då är det ju inte fel att ha..

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Jag trodde redan den klassen fanns... Heter den inte SP250?? :rolleyes:

Bingo skrev:
:rock

Yeah! Förbjud ny däck i rookieracingen. Alla bågarna är till salu för 25 000 efter loppet. Det saknas en Rookie-B-klass där alla långsamma, övermogna, snåla och oambitiösa förare kan skämma ut sig under billiga former.:hej

EazyLiving

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Kom verkligen från rätt person. :D Han kanske inte har förspråkat så mycket däcksvärmare, men han har ju uttalat sig ganska så ofta och i den riktningen. Sist hörde jag vad han tyckte om rookisar i allmänhet, och det var knappast beröm. :eek:

Jalle skrev:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
EazyLiving skrev:

Muahahahahaaaa! :crash

Vad gäller A-förare som snackar skit om B-förare eller bara är allmant nonchalanta så har jag en hel del att säga och inget lämpar sig i 'tryck'.
De var säkert j-t tacksamma när de var B-förare och fick lite hjälp och råd från A-förare.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
EazyLiving skrev:
Kom verkligen från rätt person. :D Han kanske inte har förspråkat så mycket däcksvärmare, men han har ju uttalat sig ganska så ofta och i den riktningen. Sist hörde jag vad han tyckte om rookisar i allmänhet, och det var knappast beröm. :eek:

På en kurs är det väl svårare att uttala sig politiskt inkorrekt :D

EazyLiving

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Näää.... Har du inte hört att jag använde ditt fjolårsresultat och din målsättning för året som exempel på att man inte behöver satsa för att klassa upp sig och köra Veidec redan första året.... ?

....Å jag är ju A-förare nu, så jag uttalade mig väl inkorrekt, är förmodligen ett svin och rookiehatare och det var jätteenkelt. :D

oFFkeFF skrev:
På en kurs är det väl svårare att uttala sig politiskt inkorrekt :D

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
EazyLiving skrev:
....
....Å jag är ju A-förare nu, så jag uttalade mig väl inkorrekt, är förmodligen ett svin och rookiehatare och det var jätteenkelt. :D

Ja sån är du.... :crash

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jalle skrev:

Det blir lite Drottning Marie Antionette över det hela, liksom. Folket står utanför slottet och klagar på att de inte har bröd. Då frågar Drottningen -Varför köper de inte bakelser?

På Västras licenskurs 2001 var det likadant. En namkunnig a-förare med hög profil står och säger att man brukar slita ut en hjälm per säsong och att man ska sätta på däckvärmarna i god tid.

Ehhh...hallå...här är lilla jag som bara ska prova på RR. Måste man ha två hjälmar och däckvärmare för det?

Det vore bättre om man lät en från folket tala till folket. Det ligger på samma nivå och förstår varandra. På licenskursen för nybörjare borde Chrille tala istället för Per Gustavsson. Att säga att man måste ha däckvärmare för att köra Rookieracing är ett utmärkt sätt att skrämma bort nyfikna och schasa iväg underlaget för nyrekrytering. Per skulle säkert vara utmärkt person att hålla en informationskväll för a-förare som funderar på att ta steget upp till SS-600.

På Västras licenskurs 2001 var det som tur två talare. Den andre fyllde i att han kört med samma hjälm i fyra år och att han under sina många år i 250 Racer aldrig kört med däckvärmare och att det fungerat utmärkt.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
EazyLiving skrev:
Näää.... Har du inte hört att jag använde ditt fjolårsresultat och din målsättning för året som exempel på att man inte behöver satsa för att klassa upp sig och köra Veidec redan första året.... ?

Sedär, då har man varit ett (bra) exempel iaf :)

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Får mej bara att tänka på min tid som förare i motions (motocross) serien då vi vanliga dödliga som gör det på skoj kanske tar en cigg mellan heaten :D åker med bil och släp flera mil utan reservdelar och hoppas att skiten ska hålla. Och får tävla mot sådana som kommer dit med hela team bussar med folk som servar dom med allehanda grejer (är det fortfarande motion då). Och har du inte en hoj som är av senaste eller fjolåret är du borta direkt. Konstigt??

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Teddy skrev:
Det vore bättre om man lät en från folket tala till folket. Det ligger på samma nivå och förstår varandra. På licenskursen för nybörjare borde Chrille tala istället för Per Gustavsson. Att säga att man måste ha däckvärmare för att köra Rookieracing är ett utmärkt sätt att skrämma bort nyfikna och schasa iväg underlaget för nyrekrytering. Per skulle säkert vara utmärkt person att hålla en informationskväll för a-förare som funderar på att ta steget upp till SS-600.

Luddigt skrivet av mig kanske. Per Gustavsson menade att han var förvånad över att ALLA B-hojjar som stod utanför hade däckvärmare och menade på att de INTE behövs, i alla fall inte på B-nivå, likaså nya däck, etc, etc.

Däckvärmare eller ej ska jag låta vara osagt men jag har inte några personligen. Detta enbart för att ha ngt att skylla på efter racet. :D

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
EazyLiving skrev:
haddock5.jpg

:squid

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Bingo skrev:
Yeah! Förbjud ny däck i rookieracingen. Alla bågarna är till salu för 25 000 efter loppet. Det saknas en Rookie-B-klass där alla långsamma, övermogna, snåla och oambitiösa förare kan skämma ut sig under billiga former.

EazyLiving skrev:

Ho-ho-hoppsan...vilket påhopp! Vänta bara. En vacker dag vinner jag 50 miljoner på Måltipset, köper en fjolårs WSBK, köper en hel jävla buss, tre mekar, två trådsmala paraplyflickor och sopar banan med alla snorkiga a-förare i NSBK. Sen ska jag stå och gnälla som fan över alla långsamma a-förare som är i vägen för mig på banan och klaga på hur oseriösa de är som kör utan spons och mekar själva och hur de skämmer ut hela RR-Sverige och hur alla mina sponsorer mår illa när de som besökare tvingas titta på alla skitiga små fjuttält utan någon hospitalityarea. Ha-ha-haaaa!!!
:)

EazyLiving

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Vi förstod nog vad du menade, men hört annat från källan en gång i tiden. :rolleyes:

Fast han har ju helt rätt. Däcksvärmare behövs inte, men de sparar oftast en massa pengar i slutändan. Kan låta skumt, men så är det, även för en rookie.

Däcksvärmare har faktiskt fler uppgifter än att man ska vara snabb i starten. 2 av dem är, att de dels minskar däckslitaget (vilket sparar pengar) och dels att de kan förhindra en krash pga av kalla däck (å det sparar mycket pengar om man krashar ofta). Å då kan man ju enkelt jämföra en krash med kostnaden för inköp av däcksvärmare. Så egentligen har kanske nybörjare större behov av däcksvärmare en erfarna förare som vet när däcken blivit ordentligt varma. Eller också lägger man band på sig och tar 3-4 lugna varv innan man fräser på för fullt (precis som vissa killar gjort de senaste veckorna här på forumet, NOT!! :D )

Fast å andra sidan, så finns det ju förare som kör fortare på kalla däck än vad vissa kör på uppvärmda däck. Kanske var mer det som Per menade. Lär er köra först, sen köper ni däcksvärmare?

Jalle skrev:
Luddigt skrivet av mig kanske. Per Gustavsson menade att han var förvånad över att ALLA B-hojjar som stod utanför hade däckvärmare och menade på att de INTE behövs, i alla fall inte på B-nivå, likaså nya däck, etc, etc.

Däckvärmare eller ej ska jag låta vara osagt men jag har inte några personligen. Detta enbart för att ha ngt att skylla på efter racet. :D

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
EazyLiving skrev:

Fast å andra sidan, så finns det ju förare som kör fortare på kalla däck än vad vissa kör på uppvärmda däck. Kanske var mer det som Per menade. Lär er köra först, sen köper ni däcksvärmare?

Jo, det är lite roligt när man sett Peter Lindén och Cralle åka ut och ta uppvärmningsvarv runt sviestad på höga 53-54 sekunder utan däckvärmare..
Hur illa kör man själv då egentligen :rolleyes: :D

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
När vi nu gnäller och skäller så ska vi även komma ihåg att de flesta A-förare är EXTREMT trevliga och hjälpsamma. Det förvinner gärna i surret här men så är det.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping