Hur servar jag hojen själv?

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
freddexwing skrev:
2096298 Varför står det "Do not handtighten!" på de flesta oljefilter?

Det måste jag erkänna att jag har missat. Däremot har jag på flera ställen läst "Do not overtighten" och "Tighten only by hand".

Men jag erkänner gärna att jag har fel om du ger mig en chans att få läsa det själv!
Kan du ge mig ett exempel på ett oljefilter det står så på?
Eller åtminståne ett hojmärke vars orginalfilter har den texten?

@Ljunghusen:
Det kan vara en kvarleva från den tid då filterpackningar var i andra material är oljemotståndigt gummi för att förhindra att packningen kärvar eller veckar sig.
Det tar mig mindre än en sekund att göra och innebär ingen försämring så...

Skruva lugnt!
/Johan
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Gixxran skrev:
2092340
Jag förstod allt utom varför jag skulle varmköra hojen först.. är det för att oljan tunnas ut då eller?

Japp, vilket leder till att den rinner lättare :).
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
JohanL skrev:
2097562 Det måste jag erkänna att jag har missat. Däremot har jag på flera ställen läst "Do not overtighten" och "Tighten only by hand".

Men jag erkänner gärna att jag har fel om du ger mig en chans att få läsa det själv!
Kan du ge mig ett exempel på ett oljefilter det står så på?
Eller åtminståne ett hojmärke vars orginalfilter har den texten?

Skruva lugnt!
/Johan

Kolla tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=76889

Du kan nästan ta vilket nyare spinn-on som helst till vilken japan som helst och läsa på.

/Fredde
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
Du har övertygat mig! Tackar, då har jag lärt mig nå´t idag också!

Men, borde det inte ha stått i stället för:

freddexwing skrev:
2096298 Varför står det "Do not handtighten!" på de flesta oljefilter?
/fredde

Att:
Varför står det "Do not handtighten!" på nyare sportmotorcyklars högmomentsoljefilter? (Eftersom det är vad du bevisar i trådarna du refererar till).

Vidare har jag för mig att Gixxrans GSXR750 -92 inte har ett sådant. Men det är inget jag tänker svära på.

/Johan
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
JohanL skrev:
2098107 Du har övertygat mig! Tackar, då har jag lärt mig nå´t idag också!

Men, borde det inte ha stått i stället för:



Att:
Varför står det "Do not handtighten!" på nyare sportmotorcyklars högmomentsoljefilter? (Eftersom det är vad du bevisar i trådarna du refererar till).

Vidare har jag för mig att Gixxrans GSXR750 -92 inte har ett sådant. Men det är inget jag tänker svära på.

/Johan

Nää jag tror inte att det var så mycket i moment på gamla sucka filter.
Risken är väl om någon läser och tar förgivet att det generellt går bra att dra för hand, det är mer undantag än regel att det går. Det är precis som med makaroner, de kan vara gröna, korta, runda, skruvade eller långa men enda sättet att vet hur länge de ska kokas är att läsa på kartongen! :)

Ha de bra!

//Fredde
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
freddexwing skrev:
Risken är väl om någon läser och tar förgivet att det generellt går bra att dra för hand, det är mer undantag än regel att det går.... *snipp* ....är att läsa på kartongen!

:tummenupp Då är vi överens trots allt! :) ...nästan ;)

/Johan
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Att dra åt för hand "går bra" men kanske inte "tillräckligt bra" dvs om det är föreskrivet att man behöver dra åt två varv från det att filtret har kontakt med tätytan så orkar man inte dra så långt för hand. Drar man inte så långt kan det finnas en teoretisk risk att filtret gängar upp sig när man kör och man vill ju inte vara med om att blåsa ut oljan på vägen. Det kan ju dessutom vara det sista man själv (eller bakomvarande åkare) gör eftersom det hamnar på bakdäcket, very slippery.
Det finns ett K&N-oljefilter med inbyggd mutter för åtdragningen och där har dom små hål i muttern för att man skall kunna låsa filtret med järntråd....
Så det verkar anses viktigt att inte filtret gängar upp sig..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top