Hur signalerar man fara för mötande hojåkare - så de förstår

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Tog en repa på Bulten en solig dag i veckan, jubileumsturen i år. Vid växthusen i Tungelsta hamnade jag bakom en polisbil (vilket är min favorit position när det gäller polisbilar). Hur som helst följde jag bilen in på Bulten då den plötsligt svängde av upp vägrenen/grussträngen, var på jag kör om. Min första tanke var att nu följer de mig istället, men döm om min förvåning när de backar in bushen på någon ko stig & parkerar bilen. Man anar bara fronten på bilen om man kommer från motsatt håll då träd & buskar maskerar den väl. Aha en ny snut taktik, tänker jag.

Nu till problemet på bulten möter jag ett antal hojar var av 2 ligger över körkortsgränsen, milt sagt. Då jag försöker uppmärksamma dem om att det är en snutkontroll längre fram funkar det inte. Jag provar att ljustuta & de blinkar glatt tillbaka, jag försöker signalera sänk farten genom att föra handen/handflatan upp & ner, varpå de glatt vinkar tillbaka. Båda brände glatt vidare i samma hastighet.

Fråga hur signalerar man snut kontroll/razzia? Med bil är det ju ljustuta som gäller men på hoj? Det finns ju även andra orsaker till att man vill uppmärksamma någon om fara som vilt på vägen, grus bil har vält .. you name it

Jag råkade själv ut för ett dråpligt missförstånd på Bogesundsvägen, för något år sedan. Innan de förstörde vägen med makadam. Jag var ute & körde men tyckte att det var ovanligt tomt på hojar, men tänkte inte mer på det. Tillslut mötte jag en hoj som sänkte farten föraren pekade upp mot himlen, jag fattade inget & ruskade på hjälmen. Han blev då ivrig gjorde korstecken & pekade mot himlen igen, jag ruskade på hjälmen igen & tänkte jävla dåre. Men jag mins att jag höll uppsikt efter helikoptrar, om det var det han menat. Till jag senare, på torget, fick reda på att en kille hade kört ihjäl sig kvällen innan & att man av respekt bestämt att inte köra vägen under dagen. Jag begick ovetande ett helgerån. Men hur skulle jag veta det jag hyrde ju bara en stuga i Vaxholm.

Fråga hur hjälper man en vild broder att behålla lappen?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Signalera som du gjorde med handen uppåt o neråt att de ska sänka farten, fattar dem inte får dem fan skylla sig själva.
Man behöver inte krångla till de med massa tecken hit o dit, tecken för att sänka farten gör man för att nån ska sänka farten, varesig det står en polis, en älg eller en lastbil tvärs över vägen.
 

Halligalli

Aldrig försent att ge upp
Gick med
6 Dec 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM Duke 690
Jag brukar alltid snurra runt vänstra handen i hjälmhöjd som en saftblandare, är nog mig veterligen en av få signaler som folk verkar fatta.
 

Sollen87

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2009
Ort
Solle
Hoj
Kawasaki ZX12R
Jadu, här uppe brukar de funka att hålla upp handen synligt med knuten näve förutom pekfinger och långfinger. Som att man skulle hejja fast bara med med pekfinger och långfinger.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag försöker få ner handen så långt det går (typ) mot marken för att försöka visa att det inte är en vinkning och göra en upp ner rörelse med handen så som du beskrev. försöker vara övertydlig, men det är ju självklart svårt.. Man skulle vilja ha en pratbubbla över sitt huvud som i vissa Mmo-spel så andra hojar kan förstå.. :brynad
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
:angel

Vad gjorde han på Bogan då'rå..?
 

Halligalli

Aldrig försent att ge upp
Gick med
6 Dec 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM Duke 690
Jadu, här uppe brukar de funka att hålla upp handen synligt med knuten näve förutom pekfinger och långfinger. Som att man skulle hejja fast bara med med pekfinger och långfinger.
Med handflatan innåt? Ett tips, gör inte det i storbritannien. :)
 

NenneR6

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2009
Ort
Tungelsta
Hoj
Yamaha R6 01
I Min värld så om någon viftar med handen upp och ner så betyder det att sänka hastigheten.
Sen beror det på hur man viftar med armen rakt fram eller rakt ut på sidan.
Men skulle någon blinka med heljus så hade jag nog sänkt hastigheten också sitter i ryggmärgen.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Jag brukar alltid snurra runt vänstra handen i hjälmhöjd som en saftblandare, är nog mig veterligen en av få signaler som folk verkar fatta.

Jag gör ungefär som du, upp med handen och sträck ut pekfingret - snurra som en saftblandare, samt att jag avslutar med att sträcka ut tummen bakåt och upprepa en pekande rörelse bakåt. Det känns som det gått hem flera gånger faktiskt.

Dessutom finns det ju en hel del vänliga bilister, men de brukar ju blinka med helljusen.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Varför? Polisen står ju där av en orsak! det är väl viktigare att hålla nere farterna och kanske spara några liv under sommaren än att tappa lappen lr?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Oavsett vilket fordon jag möter och vilket fordon jag kör:
Ljustutan :D
För det är det enklaste sättet indikera fara.
Men på moderna hojar borde det gå slå på varningsblinkers ett kort ögonblick vid mötet.
Så de förstår?
Låt mig gissa på att 1 av 5 fattar.
Och det är inte vårt problem.
 
Last edited:

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
V-tecknen med fingrarna upp och ner har jag fått lära mig på körskolan :rolleyes:
Verkar ha fått fram budskapet de gånger jag har gjort det då jag har fått se folk börja bromsa ner, gjorde det senast på en raksträcka, kom säkert 10 sportbilar i högfart och jag gjorde V-tecknet och fan vad det började lysa rött i spegeln :näsblod
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Varför? Polisen står ju där av en orsak! det är väl viktigare att hålla nere farterna och kanske spara några liv under sommaren än att tappa lappen lr?

Rädda liv ägnar sig polisen åt först när fortkörningskvoten är full och dom kan ägna sig åt viktigare saker
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Jag gör ungefär som du, upp med handen och sträck ut pekfingret - snurra som en saftblandare, samt att jag avslutar med att sträcka ut tummen bakåt och upprepa en pekande rörelse bakåt. Det känns som det gått hem flera gånger faktiskt.

Dessutom finns det ju en hel del vänliga bilister, men de brukar ju blinka med helljusen.

Ungefär samma som du, upp med näven med pekfinger utsträckt och blandar runt i luften. Lite "lasso-move". Folk verkar fatta direkt att det är ett utryckningsfordon det rör sig om.

Samtidigt så blinkar jag med ögonen (jag är blåögd). Vet inte om det är det sistnämnda som hjälper :va
 

tkdrille

Guest
Jag brukar låta som en siren under hjälmen. Hör de inte så får de väl bli av med lappen. Varnar aldrig nånsin någon alls.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top