Hur ska en sadel vara utformad för komfort

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag försöker röra mig så gott det går då jag kör. KLR:en han nog en sämre sadel än Thruxtonen men på den hojen är det lättare att flytta runt på och även stå och köra.

Tror också att en rätt utformad sadel inte behöver vara speciellt tjock eller mjuk för att den ska vara bra. Jag får en känsla att Thruxtonens sadel är lite smal då jag sitter längre fram än vad som är optimalt, tror att om man skulle bredda sadeln just där man sitter skulle den bli bättre.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag försöker röra mig så gott det går då jag kör. KLR:en han nog en sämre sadel än Thruxtonen men på den hojen är det lättare att flytta runt på och även stå och köra.

Tror också att en rätt utformad sadel inte behöver vara speciellt tjock eller mjuk för att den ska vara bra. Jag får en känsla att Thruxtonens sadel är lite smal då jag sitter längre fram än vad som är optimalt, tror att om man skulle bredda sadeln just där man sitter skulle den bli bättre.

Jag har kört lite på en HD, både med orginalsadel och en svindyr comfortsadel (Corbin?)

Comfortsadeln som är gjord för långresa är betydligt fastare

Sä, neh, pösigare sadlar är inte alltid bra för comforten i längden

(EDIT) Jag har inte kört den så långt, jag tar ägarens ord för att den fasta comfortsadeln är bättre för långfärd)

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag har kört lite på en HD, både med orginalsadel och en svindyr comfortsadel (Corbin?)

Comfortsadeln som är gjord för långresa är betydligt fastare

Sä, neh, pösigare sadlar är inte alltid bra för comforten i längden

(EDIT) Jag har inte kört den så långt, jag tar ägarens ord för att den fasta comfortsadeln är bättre för långfärd)
Jag har köpt komfortsadlar till flera av hojarna jag ägt. De är ofta fastare.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka