hur ska jag göra för ett bättre bottendrag?

paerre

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Ort
stockholm
Hoj
dt 125r
Tja tja jag har en DT125 98 men jag vill ha ett bättre bottendrag i den... någon som vet hur man kan fixa det? =P
 

Solid snake

Guest
Plana toppen (fast då kanske den går för vam och spikar sönder.)
Mer kubik.
 

Tobbe_88

ram,silver metallic.kåpor,svart metallic
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Sala
Hoj
Yamaha DT125R-89
ja tycker de e bra bottendrag i DT...iaf i min...om man jämför me dom flesta hojjarna speciellt sporthojjarna så e de stor skillnad på bottendraget...har du provkört en sporthoj 125??
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tobbe_88 skrev:
ja tycker de e bra bottendrag i DT...iaf i min...om man jämför me dom flesta hojjarna speciellt sporthojjarna så e de stor skillnad på bottendraget...har du provkört en sporthoj 125??

borde väll inte vara så en cross mc ska ju acc bättre som en cross men inte ligga och pressa top varv.. sporthojen tex rs:n då den är ju gjorde för att pressa fort
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Längre expansionkammare.
En sådan här vad nu heter "expansionsbox?" Minns inte. Svart låda som du kopplar till insuget. Hjälper framförallt på låg och mellan varv.
Andra membran osv...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
du har ju reed membran med olika karaktär på ,nu vet inte jag om det finns till din.... trim avgassystem gör ju att du får upp effekten längre upp i registret sen har tex jag en buchring tror jag det heter som gör att man kan hålla mer på topp varv också större fuge göra att du får mer botten drag också

Men då tappar du låg och mellan också man kan väll säga att så länge du håller dig till 125 cc och trimmar så flyttar du effekten längre upp i registret har du mer volym så får du mer vrid i maskinen framförallt på låg/ mellan. bara att trimma den:D
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
philsson skrev:
dreva om är bonkem om något.. :D min personliga åsikt dock..

Ja, du får tycka som du vill. Men jag anser att 16-17åringar som planar toppen hemma mot garagegolvet eller försöker bygga ett bättre avgassystem är bönder som mekar, aka bonnmek. Eller samma personer som bygger luffarturbosystem till sina tvåtaktare.
Fast jag blir lite sugen på vad "En svart låda som man kopplar till insuget" är för något.
 

Tobbe_88

ram,silver metallic.kåpor,svart metallic
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Sala
Hoj
Yamaha DT125R-89
RS "Alex" skrev:
borde väll inte vara så en cross mc ska ju acc bättre som en cross men inte ligga och pressa top varv.. sporthojen tex rs:n då den är ju gjorde för att pressa fort

de va ju de ja fösökte säga
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Victor skrev:
Fast jag blir lite sugen på vad "En svart låda som man kopplar till insuget" är för något.


Expansionsbox.. Vet inte riktigt hur dem fungerar dock, sitter på min hoj orginal.
Googla?
 

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Anton_Ljunghusen skrev:
Expansionsbox.. Vet inte riktigt hur dem fungerar dock, sitter på min hoj orginal.
Googla?

Har det också original på min... Så chansen finns att den öven sitter på hans dt, men hursomhelst. Enl. vad jag har lärt mig så ger den luft/bränsle blandningen en "hållplats" mellan förgasaren och cylindern och det ger mer tid åt bensinen att förångas ordentligt vilket innebär en bättre förbränning och lite mer kraft.
Kolla om du har en fet slang på insuget som slutar i en låda..
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Köp en DT 250. Plocka ur motorn, bulta fast den i din DT. Voila! Bottendrag.

Allt annat är meningslöst. Du kan trimma skiten ur motorn och du får inte mer bottendrag för det. Off-roadarna är dom 125:eek:r som har bäst bottendrag. Om det inte räcker så får du hålla dig till du får tungt kort.

Drevar du ner hojen så blir den starkare men går långsammare. Ger inget mer bottendrag, bara lägre utväxling.

Svarta burken som sitter framför förgasaren är en utjämningsburk, YEIS på Yamaha. Den sitter redan på DT:n och ger inte en massa effekt, den jämnar bara ut flödet av bränsle något.

Man kan göra om expansionskammaren på en 2-taktare för att få en annorlunda karaktär. Race-hojar haft ofta en kort, stor bula för toppig karaktär och mycket effekt i övre varvtalsregistret medans snällare hojar har en längre, mindre bula för effekt över ett bredare register. Tyvärr har DT:n redan en ganska snäll expansionskammare så mer bottendrag finns knappast att få där.
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Anton_Ljunghusen skrev:
Expansionsbox.. Vet inte riktigt hur dem fungerar dock, sitter på min hoj orginal.
Googla?

som jag kan förstå så samlas blandningen upp i expansionsboxen och i insugskanalen (framför reedventilen) när kolven är i övre dödläge, när den inte tar in någon blandning. När kolven sen går ner igen och tar in blandning igen så finns det ett litet lager i expansionsboxen som åker in då, som en boost till det som förgasaren ger ifrån sig som det är tänkt. Det borde bli som en större förgasare.
Köp kolfibermembran. lite optimering är aldrig fel. men jag håller med nedanstående, skaffa en DT250 och häng på. enda riktiga utvägen.

mvh jens :tummenupp
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top