Köp en DT 250. Plocka ur motorn, bulta fast den i din DT. Voila! Bottendrag.
Allt annat är meningslöst. Du kan trimma skiten ur motorn och du får inte mer bottendrag för det. Off-roadarna är dom 125
r som har bäst bottendrag. Om det inte räcker så får du hålla dig till du får tungt kort.
Drevar du ner hojen så blir den starkare men går långsammare. Ger inget mer bottendrag, bara lägre utväxling.
Svarta burken som sitter framför förgasaren är en utjämningsburk, YEIS på Yamaha. Den sitter redan på DT:n och ger inte en massa effekt, den jämnar bara ut flödet av bränsle något.
Man kan göra om expansionskammaren på en 2-taktare för att få en annorlunda karaktär. Race-hojar haft ofta en kort, stor bula för toppig karaktär och mycket effekt i övre varvtalsregistret medans snällare hojar har en längre, mindre bula för effekt över ett bredare register. Tyvärr har DT:n redan en ganska snäll expansionskammare så mer bottendrag finns knappast att få där.