Hur ska jag kunna försäkra en Fz6?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag ville ha en RSV Mille men jag hade inte råd. Jag köpte en annan motorcykel som var billigare i stället.
Jag ville ha en Ferrari Dino, men jag hade inte råd. Jag köpte en billigare bil i stället.
Jag ville ha en vräkig villa men jag hade inte råd. Jag köpte en billigare bostad i stället.
Jag ville ha....

Jag ville ha en trevlig flickvän men jag hade inte råd. :näsblod

Hursomhelst fick du 42k bara för att dom inte ville försäkra. Jag fick 36k på min R6a i helförsäkring när jag var 18, omöjligt att du ska pröjsa 10 till för en halv...

Men kostar gör det.
 

Mie

Vart är solen?
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Sålt den....
Som sagt kolla Bilsport och Mc. Jag har precis köpt mig en ny Fz6N och betalar 1800kr i år för halvförsäkring, resten täcks upp av Yamaha.
Har en basförsäkring där villkoren är att man åker med skyddsutrustning.

Helt okej pris att betala tycker jag. :tummenupp

http://www.bilsportmc.se
 

powergrip

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Ort
Lidingö
Hoj
N/A
Jag ville ha en trevlig flickvän men jag hade inte råd. :näsblod

Hursomhelst fick du 42k bara för att dom inte ville försäkra. Jag fick 36k på min R6a i helförsäkring när jag var 18, omöjligt att du ska pröjsa 10 till för en halv...

Men kostar gör det.

21 år utan körkort i stockholm fick 42800 tom :)
 

Lone Wolf

Nu är man igång igen....
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Hedesunda - Gävle
Hoj
KTM 525 EXC
Själv skrev jag ett mail som jag skickade till massor av bolag.
Dock så svarade inte alla, men det var värt det. Är nöjd med det jag hittade.

Glöm inte att skicka till de lite mer udda bolagen, typ www.sveland.se :tummenupp

Lycka till!
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Personligen anser jag att försäkringsbolagen får göra vilka bedömningar de vill beträffande risken för var försäkringstagare när det gäller delkasko och vagnskadedelarna, men det är omotiverat stora skillnader mellan olika bolags trafikförsäkringsdelar. Skälet till att trafikförsäkringen borde skilja mindre mellan olika bolag är att det är lagkrav att man MÅSTE ha den försäkringen oavsett vem man är, var man bor eller vilken skadehistorik man har. Borde finnas goda skäl till någon form av myndighetskontroll nu när bolagen skall påföra oss nya avgifter enligt direktiv från regeringen.

Bäst försäkringsbolag är RacerRaffes, dvs mitt, jag använder ej annat än trafik då de MC modeller jag gillar att köra anses "farliga" fast jag aldrig haft någon skada:confused:
Följden blir att jag inte anser att det är värt "skyddet" bolagen ger mig för de hutlösa premierna. Länsförsäkringar var då billigast för mig på trafikförsäkring, de var tre ggr billigare än TryggHansa

Känns som om "någon" har en agenda för att få bort alla MC från vägarna eller bara göra så att de allra rikaste har råd:mad:
 

powergrip

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Ort
Lidingö
Hoj
N/A
Trygg Hansa

Trafik 15.000
Halv 19.000
Hel 33.600

Fortfarande dyrt, men det är ju inte helt orimligt. Jakten går vidare... :fakta
 

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Ort
Bollstabruk
Hoj
ingen :(
fortfarande bilsport och mc, "låna ut hojen försäkringen" kostade en 2007 hornet 600 3600 på farsan halv halv och 11.000 halv halv på mig har jag för mig, kolla på hemsidan. Tror försäkringen heter bas försäkring
 

powergrip

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Ort
Lidingö
Hoj
N/A
fortfarande bilsport och mc, "låna ut hojen försäkringen" kostade en 2007 hornet 600 3600 på farsan halv halv och 11.000 halv halv på mig har jag för mig, kolla på hemsidan. Tror försäkringen heter bas försäkring

ska ringe dem nu imorgon, de har stängt idag men det verkar lovande där :hoppa
 

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
falköping
Hoj
fireblade-98
Va bra! Då vill JAG att DU kollar hur jag kan få en billigare försäkring än vad jag redan har!

Grejjen är att INGEN kan kolla en försäkring åt någon ANNAN utan dennes pers.nummer OCH reg.nr på den hoj han vill försäkra...sååå hur ska vi kunna hjälpa honom:gnissla

Det är inte att vi vill vara otrevliga/dryga!

Sen det här med att vissa får en skyhög premie på helförs.delen beror ju på att försäkringsbolaget i fråga helt enkelt inte vill försäkra hojen i fråga:tummenupp

Man kan ju hjälpa genom att tipsa vilket bolag man sj har å vad man pröjsar?
Tror inte nån e så jävla dum att han skriver en tråd å tror att NÅN ska kolla vilket bolag som faktiskt är billigast för honom?
 

Modde

KLUBBLÖS
Gick med
13 Oct 2006
Ort
In da hood, all alone
Hoj
en svart fågel
Ska köpa mig en mc, är sugen på en Yamaha FZ6-N -06. Men länsförsäkringar tyckte att man skulle betala 42000:- för en halv försäkring. Är 22 år ska ta mc kort till sommaren. Finns det något billigt försäkringsbolag om man bara tar en trafikförsäkring? Eller är det så att jag måste gå ner i kw. Något förslag på nån liknade båge som är billig att försäkra?

Blir bara förbannad när jag tänker på det 42000kr/år för en halvförsäkring, är dom helt efterblivna eller.

Jag vill ha en fz6, du får köpa en äldre modell säger försäkringstanten. Men jag vill inte ha en äldre modell förstår ni det länsförsäkringar dom är FULA!

Mvh

powergrip :huvet

Ta körkortet först så ska du få se att priset du fick halveras,,
 

MaZk

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Solberga
Hoj
FZ6S
Har min FZ6-04 försäkrad hos Bilsport&MC. Betalar 2200:-/helförsäkring/år.
Du kan enkelt kolla priser på deras sajt.
 

Modde

KLUBBLÖS
Gick med
13 Oct 2006
Ort
In da hood, all alone
Hoj
en svart fågel
På de försäkringsbolag jag har haft kontakt med får man lägre premie först 1år efter körkortet.

ofan.. när jag kolla innan jag tog lappen fick jag svinhöga premier... bad dem fylla i at jag har körkort då sjönk det lite... sen när jag väl hade kortet på riktigt halverades premien
 

Rickard_F

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati monster 696 -08
Jag har precis köpt en FZ6-N som jag helförsäkrade hos Bilsport & MC för ca 7000kr.

Länsförsäkringar baserar ofta sin försäkring på månadsbasis, dvs du ställer av den under vinterhalvåret. För det ville dom ha 72000kr för min cykel.
För en helårsförsäkring som gäller hela året ville dom ha 10923kr.
Prova om det hjälper i ditt fall.
 

RAIJAN

Medlem
Gick med
27 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
2015 BMW S1000RR
nån som har någo bra tips på försäkringar till en FZ6-S S2 -07 :confused:

21 o håller på att ta a-kortet obegränsad.
 
Last edited:

jorgst

YAMAHA BROTHERS
Gick med
19 Apr 2007
Ort
dala
Hoj
yamaha FZ 6
Hämtade ut min fz6 idag betalar 1088kr första året ca 2500 nästa i bilsport-mc
 

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
:pannkyss
det är inte en rättighet att få en skälig försäkring på en effektstark motorcykel när man inte ens har lappen

Boris: Det är det visst det.

Allmänt: Jag är säker på att jag läste på något av försäkringsbolagens sidor (alltså inte tomt snack på något forum) att de måste kunna visa att priset som uppges är skäligt. Problemet är att ingen tar en sådan sak till domstol, för vem vill lägga ut pengar på en sådan skitsak när man kan ringa till nästa försäkringsbolag och få ett erbjudande som man har råd med.

Alla som fått höra att hel/hel-priset på deras hoj överstiger nypriset förstår att det inte är skäligt, inte ens när man tänker på att försäkringen också täcker personskador.
 

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08
Powergrip, jag sitter i precis samma båt som du, är intresserad av en yamaha fz-6, är 24 år, tagit kortet i år och bor i göteborg. Bilsport-mc ville ha 27k för en hel/hel, men vad man kan göra är att sätta den på en förälder med en basförsäkring. Tanten jag snackade med i telefon sa att "det inte var att rekomendera" men om man läser på deras hemsida står det så här:

""Bas" är försäkringen för dig som vill ha möjligheten att låna ut din mc utan att behöva tänka på att föraren måste uppfylla några krav."

Om jag skulle sätta denna hojjen på min morsa skulle det kosta 13491 för hel/hel och 8044 för halv, vilket är betydligt mer överkomligt. Vad du måste tänka på bara är att det är en basförsäkring och inte en 40+ försäkring eller nåt i den stilen för då får inte personer under 40 år bruka den.

Jag skickade även ett mail till Bilsport-mc och dom skrev så här:
"Tack för din förfrågan. Du kan välja mellan basförsäkring eller basförsäkring + mc-ställ (vilket innebär att du alltid använder godkänd mc-utrustning när du kör). Det blir något billigare om den försäkras av en förälder p g a mc-körkortsåren, men även dom måste ha en basförsäkring eller basförsäkring + mc-ställ om du ska köra den." Förstår dock inte hur dom kan få prissänkningen det blir från 27k till 13k till "något billigare" men det verkar funka i alla fall.

Det vore intressant att veta om du hittar några andra bra alternativ eftersom vi e i samma sits.

Mvh
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top