Hur ska jag slippa motorvägen?

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Du kan ju börja resan med väg start från Mölnlycka-Benareby och sedan väg 156 som tar dig nästan hela vägen till jönköping via fina vägar, delvis högfart men ganska kurvigt ändå. Dvs via Kinna, Svenljunga, tranemo. Efter ljungsarp hamnar du på väg 26 där du efter en liten stund tar till höger mot Bondstorp. För enkelhetens skull kör du till Taberg efter det och rakt vidare genom Jönköping och norrut. Bra mc väg och enkel också. När du kör ur Jönköping så svänger du av E4an och kör mot Kaxholmen och ölmstad och sen vidare genom Gränna där du turistvägen vid vättern till Ödeshög. Från Ödeshög svänger du av mot Vadstena vidare mot Motala-Linköping. Sen kan du brassa på hela motorvägen =)

Du kanske har bättre koll på vägarna närmare Ggb, och andra har kanske bättre koll på resten av vägarna. Men jag brukar åka de vägarna och det är enkelt att hitta. Sen kan man ta avstickare från de också för ännu finare och kurvigare vägar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har fuskat. Körde för par veckor sedan upp till Norrhavra 25km NO om Ljusdal. Hittade i en äldre tråd
den här vägen: Göteborg-Örebro E20 Örebro-Lindesberg väg 50 Lindesberg-Kungsgården väg 68 sedan 7km väg 80 mot Gävle, sedan väg 302 mor Järbo, sedan 272 mot Ockelbo, Lingbo, Sibo. Sedan 83 över Bollnäs Ljusdal. I Ljusdal kör du över bron (höger vid Rondellen) och kör sedan på andra sidan höger och följer stråket åt öster (=84 mot Hudiksvall) till du ser COOP. I COOP rondellen vänster ut på Bjuråkersvägen. Efter några km skylt med Ängebo åt vänster. Tat lungt, det finns fläckar med grus här i 20km (asfalten borta pga tjälskott). Vid Västerstråsjö med sjö till höger 90grader vänster mot Ängebo. Efter ca 3km skylt med Delsbo åt höger, bra asfalt igen, ca 13km till Svedjebo. Vid Svedjebo vänster 305 mot Hassela.
I Hassela höger och ca 1km öster och sedan vänster in på vägen mot Malungen Långskog Sörfors Granbacken Klingsta och Allsta Medskogsbron Sundsvall. Jag har kört alla vägar själv dock Sundvall - Svedjebo endast i den riktningen. Kolla på hitta.se.
I Riddarhyttan (avtag höger på väg norrut) finns en resturang (skyltat) med bra mat. Och inte så mycket mer i Riddarhyttan om man inte är intresserad av gamla kopparverk osv.

Last edited:

Josefine*

.....
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
R6 -00
Du kan ju börja resan med väg start från Mölnlycka-Benareby och sedan väg 156 som tar dig nästan hela vägen till jönköping via fina vägar, delvis högfart men ganska kurvigt ändå. Dvs via Kinna, Svenljunga, tranemo. Efter ljungsarp hamnar du på väg 26 där du efter en liten stund tar till höger mot Bondstorp. För enkelhetens skull kör du till Taberg efter det och rakt vidare genom Jönköping och norrut. Bra mc väg och enkel också. När du kör ur Jönköping så svänger du av E4an och kör mot Kaxholmen och ölmstad och sen vidare genom Gränna där du turistvägen vid vättern till Ödeshög. Från Ödeshög svänger du av mot Vadstena vidare mot Motala-Linköping. Sen kan du brassa på hela motorvägen =)

Du kanske har bättre koll på vägarna närmare Ggb, och andra har kanske bättre koll på resten av vägarna. Men jag brukar åka de vägarna och det är enkelt att hitta. Sen kan man ta avstickare från de också för ännu finare och kurvigare vägar.

Gott, ska kollas upp!:)

Jag har fuskat. Körde för par veckor sedan upp till Norrhavra 25km NO om Ljusdal. Hittade i en äldre tråd
den här vägen: Göteborg-Örebro E20 Örebro-Lindesberg väg 50 Lindesberg-Kungsgården väg 68 sedan 7km väg 80 mot Gävle, sedan väg 302 mor Järbo, sedan 272 mot Ockelbo, Lingbo, Sibo. Sedan 83 över Bollnäs Ljusdal. I Ljusdal kör du över bron (höger vid Rondellen) och kör sedan på andra sidan höger och följer stråket åt öster (=84 mot Hudiksvall) till du ser COOP. I COOP rondellen vänster ut på Bjuråkersvägen. Efter några km skylt med Ängebo åt vänster. Tat lungt, det finns fläckar med grus här i 20km (asfalten borta pga tjälskott). Vid Västerstråsjö med sjö till höger 90grader vänster mot Ängebo. Efter ca 3km skylt med Delsbo åt höger, bra asfalt igen, ca 13km till Svedjebo. Vid Svedjebo vänster 305 mot Hassela.
I Hassela höger och ca 1km öster och sedan vänster in på vägen mot Malungen Långskog Sörfors Granbacken Klingsta och Allsta Medskogsbron Sundsvall. Jag har kört alla vägar själv dock Sundvall - Svedjebo endast i den riktningen. Kolla på hitta.se.
I Riddarhyttan (avtag höger på väg norrut) finns en resturang (skyltat) med bra mat. Och inte så mycket mer i Riddarhyttan om man inte är intresserad av gamla kopparverk osv.

Tackar:)

Tror jag börjar få ihop skapligt med alternativa vägar, så det här ska nog lösa sig :)

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tror jag börjar få ihop skapligt med alternativa vägar, så det här ska nog lösa sig :)
Sväng gärna upp en snabbis på Avholmsberget om du åker vägen genom Delsbo mot Hassela och Matfors. Det blir eventuellt en kort avstickare på ca 3 km men det är ett trevligt litet pausställe med fin utsikt.

Google Maps

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Hur som helst, en bit norr om Mariestad på E20 kommer man till Hasslerör där väg 26 ansluter till vänster mot Mora. -Fortsätt istället 300m och kör Höger istället mot Färed. Fortsätt till Töreboda, korsa Göta Kanal och kör mot Karlsborg. Från Karlsborg är vägen lite småtråkig mot Askersund men man kan köra genom Tivedens Nationalpark om man vill skoja till det lite. Från Askersund Kan man ta en kurvig väg(205:an) till Laxå, Korsa E20 igen och fortsätta tills man kommer till 204:an som man tar vänster mot Lekeberg.
Ja, där tar mina tips slut tyvärr men nu är du nog ganska less på småvägar så rakaste vägen mot Örebro för lite motorväg kanske passar bra.

Trevliga vägval i Västergötland. Men, kör inte ända till Karlsborg från Töreboda! Sväng norrut i Undenäs (där finns bensinmack f ö) och sedan: Tived - Åtorp - Fjugesta - Sanna (där du kommer ut på gamla E18 alldeles väster om Örebro fpl) - Örebro - Fellingsbro - Medåker - Kolsva - Kölsta - Surahammar - Skultuna - Tillberga - Tortuna - Sparrsätra - Nysätra - Örsundsbro - Hjälsta - Kivinge och sedan 263 österut. I korset norr om Håtuna så välj 263 vidare mot Märsta eller 269 söderut mot Bro beroende på var i Plockepinn du ska..

Dubbelkolla att det inte är större vägbyggen på vägen du väljer på
http://trafikinfo.trafikverket.se/lpvmenu/lpvmenu.htm#id=1 Med reservation för att trafikverket inte alltid lägger in sina oljegrusningar o d som man gärna undviker med mcn.

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
När du lämnar Stockholm, åk av E4:n i Rotebro och fortsätt mot Märsta på den parallella mindre vägen via U-Väsby och Rosersberg. I Märsta fortsätter du på väg 255 till Uppsala.
Då slipper du några mil motorväg utan någon större tidstilläg.
Om du nu ska stanna i Stockholm älltså.
Trevlig åktur.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj