Hur ska jag som hästtjej bemöta er vid vägkanten?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du fortsätter som vanligt.
Du tar givevis inte ögonkontakt eftersom hästar är känliga djur, tittar i samma riktning som du och rör sig i den riktning dom tittar.
Och jag vill absolut inte att hästen rör sig mot mig och hojen.
Men det visste DU ju redan. :)
Själv försöker jag passera med så lite gas som möjligt och så stort avstånd som möjligt för att minska risken att jag stör hästen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Genom att stanna och evt. gå in på avtagsväg eller ned i dike.

Vevande med armar eller hotfulla gester kommer att besvaras med apvarv och evt. ett efterföljande framhjulslyft.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Genom att stanna och evt. gå in på avtagsväg eller ned i dike.

Vevande med armar eller hotfulla gester kommer att besvaras med apvarv och evt. ett efterföljande framhjulslyft.
Trolltråd eller inte, detta skriver jag under på.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det vedertagna tillvägagångssättet är att lite nonchalant kasta hojen i diket i farten, varpå man fortsätter med att :borra hesttjejen skoningslöst. Räcker inte det och man är på sitt bästa humör :borrar man även hesten

Calle_C

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2012
Hoj
En naken Bandit 1250, Yamaha TR1 bobber -83
Kan man inte ha nån påse där bak som fångar upp skiten, och sen av biogasen kan man driva nån generator som fixar ström till positionsljus och blinkers, tänk vad många problem det skulle lösa :tummenupp

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Möter du några motardpojkar så behöver du bara stegra med hesten så kommer de tappa hakan och du kommer ha din egen fanclub kort därefter :tummenupp

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hmm, försök till ett seriöst svar.....
MC-folket är nog det minsta du behöver se upp med, värstingarna är leasingbilsnubben och mamman som ska hinna med facebook/sms'a som helt plötsligt upptäcker att du finns på vägen.
Se till att hästen har reflexband/strumpor på alla fyra benen samt på svansen, jag har själv lite sent upptäckt en hästekipage i mörker där ryttaren kände sig säker med enbart reflexväst, problemet är att mina och alla andras halvljus pekar neråt för att inte blända mötande.
Se till att försöka träna hästen på alla konstiga ljud som kan förekomma i trafiken, olika tutor, motorbrum från både diesel och bensin, ringklocka etc, samt att du själv måste utstråla självsäkerhet för att inte oroa din nervösa kompis. :hej (testa gärna med fyrverkeri också)
(Vi håller på att träna upp några nya tornerhästar för hopp över eld inför uppvisningar, det är hyggligt spännande och ibland oförutsägbart)
Men som alla säger, det är roligare att rida i skogen än på vägen, jag håller fälttävlan som den absolut hårdaste sporten :fakta

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hhihihi :p :p :p

Min häst skiter inte så himmla mycke. D är en liten häst jag har :banana

View attachment 410686

Är det du som rider på hästen, eller tvärtom? :va

Nädå, skämt åsido, jag rullar lugnt och fint förbi, på behörigt avstånd, och beredd att göra någon form av undanmanöver, utifall hästen blir skrämd. Av någon anledning så är jag lite rädd för hästar, tror inte att de vet hur stora de är. :)

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
hEJ hesttjejj!

Bra att du tar upp frågan. Du behöver inte stanna helt men det kan vara bra att slå av på takten och säga åt hesten att inte skrika eller stegra sig för det kan göra hojåkare nervösa. Givetvis finns det olika typer av hojåkare, vissa är nervösa och börjar uiila bara dom ser en reflexväst eller annat som kan uppfattas som anskrämligt medans andra inte bryr sig ett dugg utan bara åker förbi oavsett om hesten stegrar sig eller har en fladdrig reflexväst på sig.

Köp en offroad eller -banhest så slipper du problemet

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Fortsätt precis som du gör.. Så ser jag vart du e på väg, ögonkontakt som någon skrev oxå underlättar

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Förlåt men den där var nog den fulaste hesten jag har sätt på väldigt länge. Din fader måste nog ha lagt ner alla sina pengar på sin hoj.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS