Hur ska jag tvätta vår soffa?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har en soffa som är omklädd med vanligt enfärgat IKEA-tyg. Omklädnaden går tyvärr ej att plocka bort och nu har soffan blivit så pass snaskig att en rengöring är på sin plats.

Hur ska man gå till väga? Jag vågar inte bara spraya på med typ textile clean då jag är rädd för att den blir flammig. Finns det maskiner att hyra som är effektiva, eller är det kört?

Har ingen lust att köpa nytt heller då den ej är kass. Bara sketen...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag har samma problem. Jag har funderat på att kolla med nån bil-rekond och se om de kan göra något. Kan de få fason på nerspydd bilklädsel borde de kunna göra rent en soffa.

Någon som vet?!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Har inge direkta rengörings tips. Men i värsta fall kan jag rekommendera Bemz.com som specialicerar sig på klädslar till ikea soffor :)

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
BT 1100 Bulldog
Har du eller någon du känner en våtdammsugare så är det ju bara spraya på vatten och något rengöringsmedel och suga upp det. Jag brukar göra så på bilklädseln 1 gång/år fungerar super, blir superrent.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Köp en snygg filt och släng över. Bra tips redan när soffan är ny, på tex armstöd som snabbt blir solkiga annars.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
i samma hus som ICA Maxi, entren bredvid Logica på mölndalsvägen/grafiska vägen har maskiner för sådant. Fungerar dessutom kanon till bilen om du skulle få för dig att göra rent även den. Kostar några hundralappar, och då får du med bra tvättmedel.
Tyvärr minns jag inte vad firman heter, men har hyrt till bilen 3 ggr där, kanon.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En "textilvårdsmaskin" kanske vore något. Det är som en våtdammsugaren som först blöter ner ytan.

Något sånt här alltså. Kolla om det finns en att hyra någonstans. Det är ingen mening att köpa en bara för att tvätta en soffa, de brukar kosta några tusenlappar om man ska köpa en.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
i samma hus som ICA Maxi, entren bredvid Logica på mölndalsvägen/grafiska vägen har maskiner för sådant. Fungerar dessutom kanon till bilen om du skulle få för dig att göra rent även den. Kostar några hundralappar, och då får du med bra tvättmedel.
Tyvärr minns jag inte vad firman heter, men har hyrt till bilen 3 ggr där, kanon.

Gott! Ska kolla detta redan nästa vecka! Återkommer med pris och resultat.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Klädseltvätt, sådan man har till bilen.
Har kontrollfrågat en kemtvätt (svensk).

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fan, blir inte det lätt flammigt då det är en stor yta och tyget är enfärgat?

Jag har inte testat själv men det låter ju troligt, så vart det i bilen när jag tänker efter. Konsten är väl att tvätta hela ytan. Det kan nog bli flammigt vad än du använder.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Våran soffa har jag kört med någon matttvätt fadderuttan.
Blött ned skrubbat ren låtit torka o sedan dammsugit!
Funkat fint med 2 soffor i 7år när det blivit lite för blöta fester här hemma:)

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Nej nej nej och åter igen nej :D Du ringer helt enkelt nåt säljbolag som knackar dörr och säljer "allt i allo maskiner", Berätta att du är intresserad av att köpa en sådan eftersom nån bekant nyligen gjort det. Men du vill gärna ha en demo (läs "-GRATIS-"). Boka tid, de kommer o kliniskt :)va) rengör soffan. Sedan har du fått demon plus soffan rengjord.. nu är det upp till dig om du vill köpa en maskin för 40 tusen. :D:D

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC