Hur ska kolvarna monteras ?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kolvarna till bmw boxern har kolvbulten förskjuten lite från
mitten, rätt vanlig variant. Frågan är hur kolven ska vändas, med
kolvbulten förskjuten med vevaxelns rotation eller mot den.

För en vanlig (hoj)motor motsvarar 'med rotationen' förskjuten mot
avgassidan. Vevaxeln brukar snurra åt samma håll som hjulen.

Verkstadshandboken pekar på en märkning på kolven som inte finns kvar
och jag är varken säker på att dom satt rätt innan jag tog bort
dom och
inte märkte jag upp dom själv innan heller. Ventilurtagen
symmetriska, så inte heller dom kan jag gå efter.

Nån som vet ? Och ev. kan förklara varför ?
Fast viktigast är att jag får dit dom rätt förstås.
/u
 
Last edited:

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Jag misstänker att kolvarna ska sitta som du beskriver att dom brukar göra. Anledningen till att man gör kolvarna så är att när dom pressas ner av förbränningen så pressas dom ju också mot ena cylinderväggen (oftast insugssidan) och om man flyttar kolvbulten någon millimeter närmare avgassidan då så minskar trycket mot cylinderväggen. Givetvis så får man en motsvarande ökning av tryck mot den andra cylinderväggen när kolven är på väg upp, men eftersom det trycket är så mycket mindre till att börja med så blir ändå resultatet mindre slitage på vissa ställen och möjligen (jag är osäker) en liten, liten aning mer effekt.

Det är märkligt vad mycket värdelöst vetande man samlar på sig... Hoppas det hjälper.
 

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Älvsbyn
Hoj
K5 tusen
Tja
Enligt denna sida, http://www.aera.org/Members/EngineTech/edge1197/betts_advice.htm så verkar det vara tvärtom. Alltså att förskjutningen ska vara mot rotationen, alltså att kolvbulten ska vara mer på den sidan som vevstaken roterar uppåt på. Om jag nu inte är helt ute å cyklar (nä för fasen, sitter ju här vid datorn... :) ).

Där står ju lite om varför också. Har inte alla mina böcker här hemma nu, så det vart å leta på nätet. Men det verkar ju vettigt det dom skriver, däremot så har jag ju inte dubbelkollat att det stämmer. Det skulle jag nog göra om jag var du innan jag plockar ihop motorn.

/lastu
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
micke_gbg skrev:
Slå en signal till Lars Emanuelsson (mcmek) på BMW i Göteborg.
031-706 13 00. Han vet.
Han gjorde ett mkt välvilligt försök, men visste inte. Som han
sa: Antingen kollar man märkningen eller så gör man egen märkning
när man tar isär grejorna. Helt rätt förstås....suck.
Ska göra nåt mer försök, annars får jag tro på länken ovan.
Tack för hjälpen så långt, men tills jag är 100 % säker tar jag
gärna emot mer råd.
/u
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Helt riktigt enligt länken ovan, kolvslammret blir ganska avsevärt med felvända kloar. Ett gammalt hotrodtips på folkor (nån slags stock-klass) var att vända kolvarna, lite effekt fanns att hämta men det lät tydligen för djävligt..

Lustigt att just nu har en kille på hojklubben två 350 shortblocks (jänkejärn) stående där som ska marinkonverteras, den ena ska gå baklänges, vi fnulade igår på hur vi ska kasta om kolvarna så det blir rätt för baklängesmotorn..

/B
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Björn.
Då litar jag på det.

Hur gör ni m kammarna/kedjespännare på baklängesmotorn ?
/u
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
micke_gbg skrev:
Slå en signal till Lars Emanuelsson (mcmek) på BMW i Göteborg.
031-706 13 00. Han vet.

Jag pratade med Lars och han förklarade läget.
Prova med Kenneths mc också i Gbg, dom har ju jobbat med BMW sedan Jesus gick i kortbyxor.
Tfn.031-51 64 12
lycka till :tummenupp
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
ulf_lundin skrev:
Björn.
Då litar jag på det.

Hur gör ni m kammarna/kedjespännare på baklängesmotorn ?
/u

En "baklängeskam" som drivs "rätt" håll (drevdrivning av kammen istället för kedja) oljepump å annat smått å gott drivs tydligen av kammen. Det jobbiga var att baklängeskammen var lite vassare än "rättkammen" så det får bli kambyte till motsvarande kam i "rättmotorn" åsså..

Jämrans apparater det där..

/B
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Fortsättning: fick flera svar av båda möjliga sorterna. Fanns rimliga skäl som talade för båda varianterna att vända kolvarna. Frågade nåt proffs som sa ungefär: 'nja, jag märker alltid upp allt ordentligt innan jag tar isär.' Vilket jag inte gjort....

Valde det sätt som lät trovärdigast, kolvbulten förskjuten mot rotationsriktningen o skruvade ihop alltihopa. (Har oxå en del funderingar runt att om det spelar nån roll vid vilket toppläge vilken cyl ska tända; styrs av kammonteringen). Startar och det är tyst, skrammelfritt. I 20 s, sen slamrar den duktigt. Mkt värre än innan. Tar ner den till Mcproffsen som får lyssna. Dom ser rätt chockade ut o undrar om jag glömt fylla olja. En av dom förespråkar stillsamt andra sättet att vända kolvarna. I deras rätt mörka garage upptäcker jag att det gnistrar synligt vid stiftet på hö cyl., förklarar nog en del misständningar jag haft, länge...

Åker hem o river allt (igen) o vänder på kolvarna, nu med kolvbulten förskjuten med rotationsriktningen. Hittar ett bränt hål i tändstiftshatten, tätar m silicon o eltejp. Startar, går en stund utan en enda misständning, slamrar lite, mkt mindre än förra gången, ungefär som förra året.

Nu vet jag iaf hur kolvarna ska sitta på den här motorn. Tydligen inte självklart. Svårt säga varför det finns olika åsikter om detta, borde ju vara samma princip för alla. Kan möjligen tänkas att det finns motorer där cyl är förskjutna (jämfört m vevaxeln) på ett eller annat sätt.

Ganska säker nu på att oljudet jag ville bli av med är kolvslammer o inte lagerljud (som jag trodde). Slutar nog med att jag får byta kolvar iaf. Tyst ska den vara o lika mkt ska dom väga....O så blir det att byta hö tändkabel förstås.
/u
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top