Hur ska man inreda drömgaraget?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Om plattan är gjuten direkt på marken och det inte ligger isolering eller dylikt under så finns det en rätt stor risk för att en epoxifärg kommer att släppa.
Sealer gör ingen skillnad. Problemet är ju just att epoxifärgen är för tät så att fukten lyfter loss färgen från betongen så att det blir bubblor. Ska du ha en färg som sitter så är det en färg som tillåter fuktdiffusion. Dvs typ putsfärg eller liknande men då blir det å andra sidan inte ett dugg mer lättstädat än betong.

Det finns alltid en risk men de säger att dagens teknik tillåter diffusion med "specialepoxi".
Jag har Mapei som leverantör av alla mina produkter till golv och vägg när det gäller plattsättning och golvmålning och jag tog hem en sats till just oisolerad platta på mark nu i somras.
Där flytspacklade vi först plattan med ett spackel som var tänkt till ändamålet (används på balkongplattor också) och sedan målades det enligt Mapeis instruktioner.
Det återstår naturligtvis att se hur det hela slutar, håller det i 15 år som du säger så kan man vara nöjd.
I det stora husprojektet vi arbetar med nu så målar vi alla källargånger i hyreshus med Epoxi, även här oisolerad platta på mark.
Nackdelen med denna Epoxi är att den inte bygger lika mycket som en vanlig standard (som inte heller bygger mycket men ändå mer) så minsta lilla dammkorn eller hårstrå lyser igenom två lager. Den verkar dock väldigt slitstark, vi drog ett expansionskärl över målad yta och det syns inte.

Men jag håller med dig, i min värld fungerar inte Epoxi på oisolerad platta med tillskjutande fukt men jag kanske bara är gammalmodig :va

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Isolera väggarna för de suger att meka i kallgarage..

Sen är pelarborr och en redig svets grymt att ha:tummenupp

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det finns alltid en risk men de säger att dagens teknik tillåter diffusion med "specialepoxi".
Jag har Mapei som leverantör av alla mina produkter till golv och vägg när det gäller plattsättning och golvmålning och jag tog hem en sats till just oisolerad platta på mark nu i somras.
Där flytspacklade vi först plattan med ett spackel som var tänkt till ändamålet (används på balkongplattor också) och sedan målades det enligt Mapeis instruktioner.
Det återstår naturligtvis att se hur det hela slutar, håller det i 15 år som du säger så kan man vara nöjd.
I det stora husprojektet vi arbetar med nu så målar vi alla källargånger i hyreshus med Epoxi, även här oisolerad platta på mark.
Nackdelen med denna Epoxi är att den inte bygger lika mycket som en vanlig standard (som inte heller bygger mycket men ändå mer) så minsta lilla dammkorn eller hårstrå lyser igenom två lager. Den verkar dock väldigt slitstark, vi drog ett expansionskärl över målad yta och det syns inte.

Men jag håller med dig, i min värld fungerar inte Epoxi på oisolerad platta med tillskjutande fukt men jag kanske bara är gammalmodig :va

Intressant. Jag har ett 45 kvm sutterängförråd/mekkällare med isolerad platta och murade lecaväggar som invändigt är putsade och målade vita med diffusionsöppen färg.

Skulle nu vilja göra iordning golvet som är betong (tänkte börja med nån form av flytspackel).

Har hög luftfuktighet vilket kan bero på dålig ventilation men det kan också vara vattentryck av nåt slag och vill av den anledningen inte ha diffusionstätt golv. Så har du några förslag på produkter, både nåt lämpligt flytspackel och epoxi och ungefärligt pris så vore det kanon. Golvet är stålglättat men inte helt jämnt så det behöver flytas 0-20mm.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati