Hur ska man svetsa rör?

Ja fyfan! Hydroform verkar helt sjukt lätt! Bara det där med pumpen som kostar 400 riksdaler, men det kanske är värt det bara för skojs skull. :hihi
Hur mycket tryck krävs det? Jag tänker mest på hur man ska få nipplarna att sitta kvar osv, kan man svetsa fast mässingsnipplar i stål?

Edit: Btw... Funkar det verkligen att pumpa vatten med en sån där pump?? Så vitt jag vet pumpar den olja in i cylindrar osv, men försöker man pumpa vaten lär den väl kärva och läcka som fan, eller? För att inte tala om att den skulle få slut på vätska ganska omgående om man ska pumpa en hel expansionskammare full :gnissla ....

Till alla er andra som deltog i den stora mig-vs.-gas-fejden kan jag glatt meddela att jag ska lära mig använda gassvetsen. :lol

Försök inte svetsa men du hade ju gas så hårdlöd dem istället. Lär inte behövas nått jättetryck för 1mm plåt, typ 20-30bar och det borde funka fint även med vatten i pumpen i alla fall en gång :tummenupp
Slut på vatten, hur menar du nu? :D

Om nån är intresserad så har jag en rull/bock/klipp stående som jag har rullat nåra pipor med, rullar inte konor men kör man karossplåt så är det bara att trycka till konorna med händerna efter rullning o häfta dem.
En tusing kan den väl vara värd, men den är nog lite tung att skicka med ekonomibrev...

Ja det är inte svårare än att man kan rulla konerna för hand.(över något dorn)
Men då är det 0,7mm plåt vi pratar om.
När man har passat in konerna mot varan kant i kant så
kan man smälta med gassvets stötta med pinne om det
behövs:tummenupp
För mig som plåtslagare är det här ett lätt jobb men
börja med att klippa koner i papper rulla dom tejpa
passa till dom på hojen,sen har man bra mallar att
lägga på plåten för att klippa ut.
Använd en bra sax:tummenupp lycka till.

Jag är på jakt efter ett program som kan räkna ut skärmönster för att svetsa en avklippt kon som är elliptisk i basen och rund i toppen. Det ska vara ena gaveln på en oval ljuddämparburk, där det ansluter till ett runt inloppsrör.

Några tips?

5e inlägget i tråden. Förvisso ingen elips.

Redan nerladdat och provat, tyvärr ger det inga ellipser, vilket är det jag är ute efter. Sitter just nu med papper och penna och försöker räkna fram en formel för hur konturens ska se ut. Tyvärr har hjärnan degenererat en aning sedan jag senast läste algebra :/

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick