Hur ska ni rösta?

Vilket parti ska du rösta på i Euvalet

• Antal röstningar
    0

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
På allmän begäran. Alltså, hur tänker ni rösta i valet till europaparlamentet?

Last edited:

tommi

Guest
Vem fan bryr sig dom ägnar sig ju bara åt att öka sina egna löner och bonusar...

:machinegu:machinegu:zpy:zpy

Merovingian

Guest
Inte alls. Av nån anledning vill de att jag ska åka till min hemort för att göra det.
Känns inte värt att sitta timtal i söndagens kollektivtrafik för det, nej.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Tänkte rösta på Piratpartiet för att dom övriga ska få sig en tankeställare, men har jobbat så jag har inte/kommer inte hinna.

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Rösta blankt

Var själv lite osäker så jag var tvungen att kolla upp det, men blanka röster räknas tydligen i det här valet. I tidigare riksdagsval har blankröster hamnat bland ogiltiga röster och därför inte räknats. Men nu finns det trots allt en slags poäng i att rösta blankt. Även om det kan va lite svårt att veta vad folk menar med sin blankröst.

Last edited:

edge

Exilmas
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2004, Honda CBR 900
Röstar man inte, så ska man fan inte gnälla heller.

Inte min anledning till att rösta iofs.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tänkte rösta på Piratpartiet för att dom övriga ska få sig en tankeställare, men har jobbat så jag har inte/kommer inte hinna.

Vallokalerna har öppet till 20:00

Inte alls. Av nån anledning vill de att jag ska åka till min hemort för att göra det.
Känns inte värt att sitta timtal i söndagens kollektivtrafik för det, nej.

Du har haft gott om tid att "poströsta" (det heter väl något annat nu när man inte gör det på posten längre)

Här i stan har man kunnat göra det på biblioteket, lassarettet och ett flertal andra ställen.

Last edited:

edge

Exilmas
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2004, Honda CBR 900

Du har haft gott om tid att "poströsta" (det heter väl något annat nu när man inte gör det på posten längre)

Här i stan har man kunnat göra det på biblioteket, lassarettet och ett flertal andra ställen.

Hur kan jag rösta med bud?
Vad innebär det att rösta med bud?

Det betyder att någon hjälper dig med att transportera din röst till din vallokal eller en annan röstningslokal.
Får jag rösta med bud?

Du kan rösta med bud om du:

* är sjuk, funktionshindrad eller gammal och inte kan komma till vallokalen eller annan röstningslokal
* är intagen på häkte eller kriminalvårdsanstalt

Vad behöver jag för att kunna budrösta?

För att budrösta behöver du valsedlar, valkuvert och ett ytterkuvert för budröstning. Du kan beställa detta material från Valmyndigheten, från valnämnden i din kommun eller genom att kontakta partierna.

Du behöver dessutom ditt röstkort, ett vittne och ett bud. Det finns särskilda regler för vem som får vara vittne och bud.
Hur går budröstningen till?

Väljaren gör själv i ordning sin röst och lägger ner valkuvertet i ytterkuvertet. Väljaren, budet och vittnet fyller sedan i namn, personnummer m.m. på ytterkuvertet. Budet lämnar sedan in väljarens röst i en röstningslokal eller väljarens vallokal.

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
tjejhoj moppe edition
Även om det kan va lite svårt att veta vad folk menar med sin blankröst.

Skillnaden mellan att rösta blankt och att inte rösta alls, som jag tolkar det: om man inte röstar alls ger man blanka fan i politiken och visar inte att man bryr sig. Om man röstar blankt så visar man att man månar om sin rösträtt men att de partier som ställer upp till val inte uppfyller de önskemål man har. Som jag tolkar det, alltså.

Själv förtidsröstade jag eftersom jag visste att jag inte skulle vara hemma idag. Det kan man göra var som helst i Sverige (och poströsta, om man bor utomlands) i förväg, så att skylla på att man inte är hemma tycker jag är fegt. ;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur kan jag rösta med bud?
Vad innebär det att rösta med bud?

Nja, det är inte budröstning jag tänker på, det heter väl förtidsröstning när man själv utför röstandet fast på annan lokal än den vallokal man tillhör enligt röstlängden.

Förtidsrösta/distansrösta eller nåt?

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Spännande att PP är så högt representerat här på SH.

Hoppas att de får över 10% i valet för då kanske övriga partier får upp ögonen och inser att befolkningen inte bara finner sig i att bli massövervakade utan brottsmisstankar.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Röstade PP i morse, och nyss gick min slöa son iväg och röstade. Vad blev det, frågade jag. Piratpartiet, sa han. Kanske blir ordning på den grabben med.

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Spännande att PP är så högt representerat här på SH.

Visst är det bra att det finns en stark opinion mot bakåtsträvarna i fildelningsfrågan. Men det är skrämmande att folk röstar på helt okända personer som kan rösta precis hur som helst i alla andra frågor. Det finns trots allt viktigare saker i världen.

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Visst är det bra att det finns en stark opinion mot bakåtsträvarna i fildelningsfrågan. Men det är skrämmande att folk röstar på helt okända personer som kan rösta precis hur som helst i alla andra frågor. Det finns trots allt viktigare saker i världen.

Visst finns det frågor som är viktigare, men de kommer lyftas fram ändå.

Skulle inget parti ta ställning mot ovan nämnda massavlyssning och övervakning så skulle de flesta andra partier köra över befolkningen helt vilket inte får ske.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

Hade tänkt gjort det i går (lördag) men åkte från sweden rock 02 på natten till lördag, kom hem 13:30 gick på toa, packade väskan sen vidare till jobbet 45 min för sent, börjar 14:00 och slutar 22.
Var aningen trött i förmiddags så jag sov till en timme innan jag börjar, tog frulle och åkte till jobbet, slutar 22 i dag med.
Men jag tror inte min värld kommer gå under för att jag inte har röstat.
Kommer dock fortsätta att gnälla på det jag inte tycker är bra med EU :)
Är ganska kluven vad det gäller EU.
Som det är nu är det ju 50/50 bra/dåligt med det.
En hel del skit och en hel del bra.

Du har inte tänkt tanken att folk väljer att lägga sin röst på PP enbart för att visa sitt missnöje med det övriga etablissemanget?

Precis, har inga planer att rösta på PP i riksdagsvalet men här kan man liksom skicka en tumme i ögat på politikerna utan att det gör så mycket.

Last edited:

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Jag och tjejen förtidsröstade förra helgen, hon hade ingen koll på vad hon skulle rösta på så jag övertalade henne att rösta på P.P hehe.. :)

Kommer nog vara sjukt dåligt valdeltagande...... lätt under 50%.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM