Hur ska svenska handlare överleva 2014? Blueprint - Den ENDA tråden

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Bra tanke men det du beskriver är tyvärr det som många butiker redan har. Vad man sen tycker är ockerpriser skiljer ju från person till person, men om du tror de kan sänka sina priser för att överleva bättre är du nog ute å cyklar.

Marknaden är tuff som fan och butikerna lever redan på gränsen att gå runt. Givetvis har de redan sänkt priserna så mycket de bara kan utan att gå i konkurs, annars skulle de redan varit borta.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Intressant det du skriver don_T. Jag tror nog att de flesta handlare gör vad de kan för att hålla sina kunder nöjda men jag tror att problemet ligger ofta på strategisk nivå. För som sagt tidigare så kan svenska handlare inte konkurrera om priset utan måste erbjuda ett mervärde i form av kunskap och service.

Därför undrar jag hur det kommer sig att många mchandlare glömmer att det blir vår och sommar. Vad händer i April varje år, jo alla plockar ut sina hojar och har glömt att underhållsladda dem så batteriet är dött och startar inte. Prova att gå in till en mchandlare och be att få köpa ett batteri till en vanlig modell. I lager och färdigt? Knappast...

Jag tror att många handlare glömmer the basics. Man vill sälja saker som man tjänar bra på och negligerar ibland basvarorna. Men om man inte har en naturlig relation till sin handlare och åker dit och handlar smågrejer så kommer man inte att vända sig till dem den dagen man skall handla hoj eller kläder eller något annat dyrt. Får man inte in kunden i butiken säljer man inget.

Det du skriver kan jag direkt identifiera mig med på handlarsidan alltså. Vi vet hur det svänger (klart man kan bli bättre) men det är tungt att ladda när ingen svarar.
Vet inte hur andra handlare gör men sånna här saker är självklara frejer.
 
Last edited:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det är ren ockerpriser på mycket från handlare inom fordonsbranschen. Honda försökte just våldta min plånbok. Visserligen inom bil sektorn men tror inte hojsektorn är så mycket bättre. Antingen är det tillverkarens fel eller generalagenten de verkar ju inte tänka överhuvudtaget. Skulle ha packning till mitt bromsok en Honda EP3:a vi pratar alltså små gummiringar. Först när jag ringde och kolla skulle de ha 585 spänn. Så jag kollade på mekonomen men de hade inte. Så jag ringde för att beställa då va 585 utan moms :mad: totalt 731 pix. Va fan för lite gummi. Beställde från e-bay england istället till båda sidorna för 38 pund. Halva priset fast båda sidorna :fakta

Vissa saker kan man ta betalt för men fan inte om de kostar 1 kr att tillverka.
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
förra året när jag skulle köpa nya bromskivor och klossar till bilen, kollade märkesverkstan fick ett pris tyckte det var för dyrt.
då sa han att jag kunde få ett annat pris om jag ville ha piratdelar, det priset var lägre än biltema o mekonomen ?
summan blev att dom fick sälja något i alla fall, och gjorde säkert nån krona även på dessa delarna.

som firma måste ni tänka till. istället för att ha 9milj i Sverige som tänkta köpare, så har ni FAKTISKT tillgång till 739milj inom EU.
köp in av deras leverantörer så öppnas en STOR marknad för er med samma prisnivå.

tänk lika dant som Köparna gör.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
förra året när jag skulle köpa nya bromskivor och klossar till bilen, kollade märkesverkstan fick ett pris tyckte det var för dyrt.
då sa han att jag kunde få ett annat pris om jag ville ha piratdelar, det priset var lägre än biltema o mekonomen ?
summan blev att dom fick sälja något i alla fall, och gjorde säkert nån krona även på dessa delarna.

som firma måste ni tänka till. istället för att ha 9milj i Sverige som tänkta köpare, så har ni FAKTISKT tillgång till 739milj inom EU.
köp in av deras leverantörer så öppnas en STOR marknad för er med samma prisnivå.

tänk lika dant som Köparna gör.

Det finns några "små men viktiga hakar" i ditt förslag.

Som handlare måste du lämna garanti vid försäljning till privata konsumenter. Den garantin skall den svenska handlaren lämna oavsett vad den utländska leverantören tycker om reklamationen.

Momsen blir den svenska så fort en handlare befattar sig med varan. Det är enbart privatpersoner som kan utnyttja att betala en lägre utländsk moms vid handel inom EU.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top