Hur skall det kännas när man försöker maxa hojen?

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Maxa inte hojen. Maxa dig själv... Annars går det bara åt hel***e... När du sen en dag ska maxa dig själv men hojen slutar öka innan du maxat är det bara att trimma eller skaffa nytt... (Allt detta ska ju såklart ske på bana... Inte ut och maxa något i trafik...)
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
som många redan skrivet är det bra att du sätter gränsen själv och inte låter cykeln och andras erfarenheter/filmer styra över när du skall slå av på gasen.

"tyvärr" kommer du vänja dig vid farten och då går det fortare kan jag lova.
(minns första året med hoj, då var hastighetsskyltarna en rekomendation man inte överskred)
En äldre hoj är ju förövrigt "besvärligare" att köra fort med än en nyare, det blåser, skakar, dånar o.s.v. Å andra sidan behöver man inte köra så fort för att få en körupplevelse.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Hojen har ju stor betydelse.
Att macka ur min gamla cb1100 från 83 i 230 knut är så spännade så det skulle jag knappt våga idag.
På min zzr1100 var ju samma fart rätt lungt.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
pidda skrev:
Jag har en Honda VFR750F -88 och kört hoj ca 1 år. D.v.s. mina erfarenheter av mc-körning är inget att skryta med och hojen går som fan.

Jag har såklart gasat på så mycket jag vågar och kommit upp till 180, sen vågar jag inte mer. Tycker det känns obehagligt men det skall det kanske göra?

Efter 150 km/h känner jag att jag börjar förlora kontrollen. Alltså - det känns som jag bara åker med av bara farten. I 170 km/h känns det som det går som fan. Och i 180 vågar jag inte mer.

Jag har sett filmer där det gasas på i 300 knyck. Helt ofattbart för mig. Inbillar mig att hojen skulle ramla i bitar om jag ens försökte.

Vad har ni för erfarenhet av att maxa er cykel?
Är det bara att gasa och se vad som händer ( :kocko )

OBS! Jag har ingen ambition att vurpa. Än mindre slå ihjäl mig.

Nej, det är inte bara att gasa å se vad som händer, det är dom som sysslar med sånt som man får läsa om i tidningarna sen. Dom som helt enkelt inte vet vad dom sysslar med. Att köra motorcykel handlar väl inte om vem som vågar mest, utan vem som har bästa kontrollen över det han sysslar med. Så innan du gasar på och 'ser vad som händer' så vore det kanske bättre att lära känna hojen, kör i dit eget tempo och vad som känns rätt för DIG. Skit i vad alla andra gör och säger! Det det sist å slutligen handlar om är DIG! DITT liv och DIN motorcykel, DITT intresse, DINA pengar! För jag antar att dom flesta kör motorcykel för att dom själva tycker det är kul å inte för att försöka imponera på nån. Då får andra skryta hur mycket dom vill med 300 knyck med knäskrap, wheelies i 250 etc etc..... Huvudsaken är att man trivs! :fakta
 

HanneZ

Guest
Ja, ta de lungt o fint o lär känna hojen. Börja köra snabbare på vägar du känner till.

Att maxa ur den hoj på allmän väg kan aldrig va säkert, vilt o hål i vägen etc som man inte kan förutspå. Men det är lite svårt att hålla sig så att säga.. :)
 

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
Ort
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Med min 92:a känns det hur lugnt som helst när man kommer dit hojen inte orkar mer. Låg och höll stumt c:a 3 mil, helt odramatiskt. Hade bestämt mig för att kolla hur fort den gick, har läst i olika papper att den skulle fixa 245 för tolv år sedan, kul att se hur mycket tidens tand sänkt toppfarten, att jag väger 108kg spelar väl ingen roll :va

Detta skedde givetvis på en högfartsoval nånstans där inga andra bilar och trafikanter befann sig :rolleyes:

Mäktade med 240 på mätaren, kanske lite motvind vad vet jag :tungan

På en oval...
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Så tyckte jag med från början, med gamla hojjen vågade jag bara upp i 150 knyck(dock en offroad)

Med nuvarande hoj hade jag också spärrar i början, när jag köpte den så tyckte jag att den var riktigt ruggig i acc och vrid, hade länge en mental "spärr" vid 200 km, men en dag när jag körde en motorväg med mycket lite trafik, mycket bra översikt framöver så vred jag upp i 220 km, och jag tycker med det är riktigt ruggigt fort, när det går i det där farterna så är det nog inte många (Nästan ingen)som har full kontroll. bara tänka sig vad som händer om ett rådjur älg korsar vägen, eller bil som gör tokig manöver, då är man mer passagerare än förare...men o andra sidan, så ligger man inte långa stunder, jag vrider upp i fart och slår av.

Det är bara nyttigt för hälsan att ha självbevarelsedrift!
 

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
pidda skrev:
JEfter 150 km/h känner jag att jag börjar förlora kontrollen. Alltså - det känns som jag bara åker med av bara farten. I 170 km/h känns det som det går som fan. Och i 180 vågar jag inte mer.
...
OBS! Jag har ingen ambition att vurpa. Än mindre slå ihjäl mig.
Kör inte fortare då!!!
Eftersom du inte vill köra ihjäl dig så stannar du så klart när farbror blå kommer - och därmed finns inget behov av att köra fortare än 150 km/h på vanlig väg.
Redan i 150 km/h finns stor risk att du kör ihjäl dig om du får framhjulspunka / kör över en grävling eller liknande.

Vill du köra fort - ta ut hojen på bana och lär dig köra. Om du kraschar på bana har du mycket stora chanser att överleva då det finns breda avåkningssoner.
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Pidda! Ta det lungt, farten kommer fortare än du anar... Kör som du har förstånd till och vågar stå för, vissa andra av oss bara kör...
Håller med Mattias, du är begåvad med något det sägs jag saknar! :rolleyes:

Fredrik :kocko
 

"Nels"

Z1000 till salu!
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000
pidda skrev:
Jag har en Honda VFR750F -88 och kört hoj ca 1 år. D.v.s. mina erfarenheter av mc-körning är inget att skryta med och hojen går som fan.

Jag har såklart gasat på så mycket jag vågar och kommit upp till 180, sen vågar jag inte mer. Tycker det känns obehagligt men det skall det kanske göra?

Efter 150 km/h känner jag att jag börjar förlora kontrollen. Alltså - det känns som jag bara åker med av bara farten. I 170 km/h känns det som det går som fan. Och i 180 vågar jag inte mer.

Jag har sett filmer där det gasas på i 300 knyck. Helt ofattbart för mig. Inbillar mig att hojen skulle ramla i bitar om jag ens försökte.

Vad har ni för erfarenhet av att maxa er cykel?
Är det bara att gasa och se vad som händer ( :kocko )

OBS! Jag har ingen ambition att vurpa. Än mindre slå ihjäl mig.


Att tyda utav din sista mening...varför?? varför?? varför SKALL du pressa något så hårt som du varken vill eller har kontroll över?? Detta sägs i all välmening.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Mattias skrev:
Det du lider av kallas självbevarelsedrift. Var glad för den.

Hoho, finns det något sådant också? :7peta

Men som sagt. Tycker du att du känner dig osäker i 180, kör då inte fortare.

Hastighet är nåt som kommer när man är mogen för det. Pressar man fram det, hamnar man bara i diket.

å andra sidan, varför ska man ligga och maxa hojen när det finns kurviga vägar? :tomten
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Fortsatt at kjøra med huvudet!, har haft kawan i 230 km/t matar fart och då va jag lite Brrrrrrrrr men 200 va lungt men då har ju jag en lite nyare hoj an du.
 

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sjöbo
Hoj
Körde tidigare Ducati
Har knappt kört min Ducce men har redan märkt stor skillnad på den och Hondan i farter runt 150km/h. Jag förstår nu vad alla snackade om när de sa att Ducatin skulle upp i hastighet för att komma till sin rätt.

Vi får väl se till våren, när jag tar ut hojen, om Ducatins prestanda gör att jag gasar mer. Känner jag mig säkrare på Duccen så blir det säkert bana.

Men en sak är säker, jag tänker inte ta på mig träfracken!
(Inte vurpa iheller för den delen. MC-åkning är för roligt för att gå gipsad hela sommaren).
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
de beror mycke på hojen min tl1000s som ja hade började det kännas konstigt vid 230 sen vid 270 kände jag at jag ville inge mer men drog på ti 280 sen släppte jag.

med min cbr som jag har nu så känns ovanstående lite före dessa farter. på min motard känns 140 mycke :)
 

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Såld
Mycket som spelar in hur farten upplevs, bla löst sittande kläder, för stort skinnställ, för stor hjälm, mao allt som sitter löst fladdrar och rycker mer än man tror i höga farter. Väl sittande skinnställ och hjälm (ingen tröja el liknande över stället) och kryp ner ordentligt bakom kåpglaset så ska du se att upplevelsen blir mindre våldsam.

Tat lungt bara.. :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ska man nödvändigtvis prova på landsväg så hitta inte bara en raka utan en BRA raka också. Bred och långt till skogen och fin å slät.

Förövrigt så är fart farligt på så sätt att man blir van. Jag körde iofs med bil men jag ökade å ökade hastigheten tills jag låg uppåt dubbla hastighetsbegränsningen stundtals. Snart förstod jag vafan jag sysslade med och försökte sänka tempot. "20km/h för fort borde jag ju kunna börja med". Gissa vad? Körde så i två dagar och sen var jag tillbaka på samma hastighet igen, det gick inte skärpa sig, man kände sig som en tröska... Tur som jag hade slutade jag i en rondell i regnet och insåg hur jävulskt lätt det egentligen är att tabba sig och hur låg fart som räcker till för att skada sig rejält. 13oookr fattigare var väl ett billigt pris för vad man skulle kunnat få betala...

Omogen historia, jag vet, men såhär var det för mig och det kanske kan hjälpa andra från att hamna i samma sits. Lika bra att aldrig börja köra fort, iaf under längre sträckor. (på landsväg dvs)

Förövrigt "bytte" jag till husan av samma anledning. Även om man tror det så kan man inte hantera varrenda situation och man har betydligt större chans att ställa till det på en R-hoj.
*Edit, det låter lite fel att säga så, som att man inte kan kontrollera sig. Men tänk efter, har du alltid "full kontroll" på din R-hoj? Jag känner då att jag har bättre kontroll när jag inte tycker det är roligt att köra fortare än 150.

Moraltjärring javisst. 19år densamme.
 
Last edited:

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
jag kommer ihåg kännslan jag fick första gången jag testa min hoj (inte så länge sedan (våras)) typ första axet 1,an-Herrejävlar vad det går- 2,an-5000rpm fan bättre än så här kan det inte gå- 2,an 8000rpm- gulp det kunde det!. o dum blir man ganska fort på den för typ 110 på motorvägen känns som det står stilla!! o över 150 e obekvämt så jag brukar inte ligga över det änndå.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top